Als ondernemer zul je ongetwijfeld wel eens in aanraking zijn gekomen met het woord zoekmachine optimalisatie. Laat staan het woord online marketing. Voor veel ondernemers of website eigenaren klinkt dit toch als iets engs. Want wat is een zoekmachine of SEO dan precies? En is het moeilijk om dit toe te passen op je website? Waarom zou je er eigenlijk mee moeten beginnen?
In deze blog ga ik je 7 redenen geven waarom je zou moeten beginnen met SEO. Zoekmachineoptimalisatie kan voor elk bedrijf een goedkoop en krachtig marketingwapen zijn. Het biedt veel kansen, zoals het winnen van nieuwe klanten en het verhogen van je omzet via je website.
PS: weet je niet precies wat SEO inhoud? Kijk dan even hier!
Inhoudsopgave
Reden 1 Meer websitebezoekers
De meest voor de hand liggende reden om vandaag nog te beginnen met SEO, is natuurlijk het genereren van meer websitebezoekers. Wanneer je hiermee aan de slag gaat ben je constant bezig met het optimaliseren van je website voor zoekmachines.
Een logisch gevolg hiervan is dan ook dat je hoger gaat scoren in deze zoekmachines. Per seconden worden er zo’n 40.000 zoekopdrachten gedaan in Google. Jaarlijks gaat dit over één biljoen heen.
Het is logisch wanneer je bovenaan scoort in zoekresultaten, meer mensen op jou website gaan klikken. Hierdoor kun je het aantal websitebezoekers van jou website in één klap gigantisch verhogen.
Natuurlijk valt het niet te verwachten dat, wanneer je begint met SEO, je van de ene op de andere dag bovenaan komt in Google. Maar des te langer je bezig bent hiermee zul je gaan merken dat het een krachtig wapen is om je bezoekersaantallen te verhogen.
Wanneer je bezoekersaantallen hoger worden, kun je meer bezoekers gericht sturen in de richting van het doel dat je met ze hebt. Wanneer het doel van je website is om dingen te verkopen, kun je er hier meer van realiseren wanneer je meer bezoekers hebt.
Reden 2 Betere ervaring voor je bezoekers
Wanneer je gaat beginnen met SEO, optimaliseer je jouw website voor Google. Door alles technisch op de achtergrond goed in te stellen, zorg je ervoor dat je website begrepen wordt door zoekmachines. Je brengt structuur aan en bouwt alles zo logisch mogelijk op.
Zoekmachines houden niet van ingewikkelde constructies, maar geven het meest om een herkenbaar webdesign en veel structuur in de website. Je kunt pas hoog gaan scoren wanneer alles logisch is opgebouwd.
Wanneer je een website logisch hebt opgebouwd voor een zoekmachine, dan heb je dit direct (in grote lijnen) logisch opgebouwd voor een bezoeker van je website. Zij willen namelijk dat je website zo gebruiksvriendelijk mogelijk is voor hun bezoekers. Rank je dus niet hoog in zoekmachines, dan kan dit zomaar zijn omdat je website niet gebruiksvriendelijk is voor bezoekers.
Voor bezoekers is het dus fijn wanneer je website geoptimaliseerd is voor zoekmachines. Veel webdesigners maken hun websites vol elementen en bewegende dingen. Dit ziet er gaaf uit maar is niet logisch voor een bezoeker. Vaak begrijpen bezoekers een website dan niet en klikken ze weg. Het is daarom logisch dat wanneer je website goed is in de ogen van een zoekmachine, dit ook logisch is voor een bezoeker.
Reden 3 Meer inzicht in je bezoekers en doelgroep
We gaan er vanuit dat de bezoekers die je krijgt op je website, je doelgroep is. Omdat SEO tegenwoordig enorm goed valt te analyseren kun je hier ook informatie uit halen over je doelgroep.
Via programma’s zoals Google Analytics kun je eenvoudig zien wat het gedrag is van je bezoekers en waar ze vastlopen in bijvoorbeeld een betaalproces. Het kan daarom zinvol zijn om je hier in te verdiepen, zodat je precies weet wat er gebeurd rondom je website.
Daarnaast geeft het je ook inzicht over wat er precies op je website gebeurd. Je kunt uit deze informatie eenvoudig halen waar bezoekers vastlopen. Je kunt dan, deze pagina’s of plekken op je website, aanpassen en opnieuw testen. Dit doe je bijvoorbeeld met een A/B-test. Het is wel belangrijk dat je goed je website blijft analyseren, zodat je weet wat het best werkt.
Reden 4 Relevanter verkeer naar je website
Wanneer je in een verder stadium bent met SEO, zul je merken dat je steeds meer relevantere bezoekers krijgt op je website. Vaak zijn dit bezoekers die precies zoeken, naar wat jij ze te bieden hebt. Omdat Google ons mensen steeds beter begint te begrijpen zorgt het ervoor dat de resultaten die het laat zien, steeds relevanter zijn voor degene die de zoekopdracht heeft gedaan.
In principe spreek ik hierbij mijn eerste reden tegen, maar wanneer je er van een ander perspectief naar kijkt, is het juist beter. Wanneer je website hoog scoort op specifieke zoekwoorden, zul je merken dat je minder bezoekers krijgt, maar wel betere bezoekers. Bezoekers die bijvoorbeeld eerder geneigd zijn om te kopen.
Een voorbeeld dat ik vaak geef is over een vijver. Je kunt beter vissen in een kleine vijver met grote vissen dan een grote vijver met kleine visjes. Zo zit het namelijk ook bij SEO. Wanneer je jouw website steeds verder ontwikkeld, zorg je ervoor dat je de bezoekers krijgt die je wilt hebben.
Natuurlijk zullen er ook anderen op je website komen die misschien minder relevant zijn. Maar uiteindelijk is het fijner wanneer je weet dat er bezoekers op je website komen die juist naar datgene op zoek zijn, wat jij te bieden hebt.
Reden 5 Geen advertentiekosten, SEO is gratis
Wanneer je met SEO aan de slag gaat, zul je al gauw achter een groot voordeel komen. SEO is gratis en kent geen advertentiekosten. SEO kost vooral veel tijd.
Iedereen kan zo beginnen met het optimaliseren van zijn of haar website. Wanneer je op internet op zoek gaat, zul je snel een handige handleiding vinden om te starten met SEO.
Het werk en de tijd zit hem vooral in het maken van de content voor je website. Je zult je website niet van de ene op de andere dag klaar hebben en alle topposities veroverd hebben. Maar wanneer je eenmaal de tijd erin hebt gestoken, kan het elk bedrijf gigantisch veel opleveren.
Seo is blijvend, waardoor je ook als je stopt met het werken eraan, zult blijven verschijnen in de zoekresultaten. In zekere mate wordt dit in de loop van de tijd minder, maar in vergelijking met adverteren kun je ondanks dat je er mee stopt, nog bezoekers krijgen uit Google. Bij advertenties is dit niet zo, dit stopt wanneer je stopt met betalen. Daarom is het altijd verstandig aan de vindbaarheid van je website te werken, ook wanneer je adverteert.
Reden 6 Hoge posities wekt vertrouwen
Wanneer een klant niet volledig overtuigd is van de betrouwbaarheid van een bedrijf of website, zal hij nooit iets kopen. Het is dus van belang dat je als website vertrouwen uitstraalt zodat een bezoeker nooit hoeft te twijfelen tijdens een aankoop.
Een top positie geeft vertrouwen. Wanneer je bovenaan staat in de zoekresultaten geeft Google als het ware een bevestiging dat je betrouwbaar bent in hun ogen. Wanneer je niet betrouwbaar bent zul je ook moeilijker in topposities gaan scoren. Een voorbeeld hiervan is dat Google het afstraft wanneer je bedrijf veel slechte recensies ontvangt. Google zal dit in de loop van de tijd af straffen en zorgen dat je lager gaat scoren.
Het straalt dus betrouwbaarheid uit naar je bezoekers, wanneer je bovenaan in Google verschijnt. Voor veel mensen kan dit een reden zijn om toch wat bij jou aan te schaffen in plaats van bij een ander, die lager scoort.
Reden 7 Websites zijn blijvend
Zolang als het internet bestaat worden websites veelvoudig gebruikt. Hierdoor zijn websites al jaren het meest betrouwbare marketingmiddel. Waar sociale media zoals Hyves, MSN en ook Twitter langzaam verdwijnen of aan het verdwijnen zijn, blijken websites nog al die tijd betrouwbaar te zijn.
Het zou zomaar kunnen dat we vanaf morgen stoppen met het gebruiken van Facebook. Is jouw hele bedrijf op Facebook gebaseerd, dan zit je met een gigantisch probleem. Je profiel en je inkomstenbron vallen weg. Websites hebben de laatste vijftien jaar bewezen betrouwbaar te zijn. Bij het hebben van een website ben je niet afhankelijk van een ander. Het is daarom altijd verstandig een website te hebben. Wat voor bedrijf je ook hebt, voor elke branche is het relevant.
Zelf doen of een professional inhuren?
Het starten met SEO is zeer eenvoudig en ieder bedrijf of website eigenaar aan te raden. Via het internet is er een hoop informatie te vinden en via boeken of andere bronnen is het mogelijk een expert te worden op het gebied van SEO (bijvoorbeeld mijn SEO stappenplan).
Echter zit er wel een verschil tussen het werk van een professional en iemand die er minder verstand van heeft. Wanneer je dus echt aan de slag wilt gaan met de vindbaarheid van je website is het verstandiger hier een professional voor in te huren.
Daarnaast kost het ook veel tijd. Het kan zomaar zijn dat er iemand twee dagen per week aan de slag moet gaan met de SEO van je website. Het kan dus zinvol zijn om hiervan een deel uit te besteden.
Na het lezen van de blog ken je de zeven belangrijkste redenen om aan de slag te gaan met de vindbaarheid van je website. Na het lezen van de zeven redenen weet ik zeker dat je het nut in ziet van het toepassen van SEO voor jouw bedrijf. Zoekmachine optimalisatie kost misschien tijd maar de positieve gevolgen voor je bedrijf zijn immens. Wil jij zelf aan de slag met de SEO van je website? Lees dan mijn blog over hoe je kunt beginnen met SEO. Ik geef je daar een duidelijk stappenplan waardoor jij beter gaat scoren in Google. De blog is hier te vinden! Mocht je nog vragen of opmerkingen hebben laat dan even een reactie achter.
0 reacties