Conversie van je webshop verhogen

1 juli 2020 | Online Marketing, Websites

Je hebt een webshop? Je krijgt bezoekers en regelmatig worden er producten bij je gekocht. Toch wil je deze daadwerkelijke aankopen wel eens omhoog krikken. Een webshop wordt nou eenmaal afgerekend op het aantal verkopen (conversies).

Meer verkopen realiseren kun je doen met meer bezoekers, maar je kunt ook eens kijken naar het verhogen van het aantal conversies. Een aantal aanpassingen maken aan je webshop zelf is namelijk een stuk goedkoper en zorgt ook nog een stuk effectiviteit.

In deze blog ga ik jou precies vertellen hoe jij meer verkopen gaat behalen met jouw webshop. Het zijn praktische webshop tips, die je zo toe kunt passen. Je hoeft dus geen marketing goeroe te zijn, maar je kunt direct aan de slag. Veel succes!

PS: wil je toch aan de slag met het optimaliseren van je webshop voor Google? Lees dan ook even mijn webshop SEO blog.

De juiste mindset

Voordat je begint met het optimaliseren van de conversies op je webshop is het belangrijk dat je de juiste mindset hebt en het volgende accepteert: niet iedereen die je webshop bezoekt gaat iets kopen.

Het klinkt misschien heel erg logisch maar dit is wel een belangrijk iets om altijd in je achterhoofd te houden. Niet iedereen heeft de intentie om iets te kopen en misschien sowieso wel helemaal niet bij jou. Het is daarom soms beter om te accepteren dat dit niet gebeurd dan nog die extra uren te besteden aan het over optimaliseren van je webshop.

#1 Laat het persoon achter het bedrijf zien

Wij mensen vinden het belangrijk om van ons soortgenoot te kopen. We kopen dan ook lievere van een mens dan van een robot. Ondanks dat er steeds meer online gaat vinden we dit menselijk contact belangrijk. Het tonen van een persoon achter het bedrijf is daarom enorm belangrijk als je bezig bent met het verhogen van je webshop.

Probeer daarom in je marketing uitingen één of twee personen naar voren te schuiven die zich als ambassadeur presenteren aan je doelgroep. Zij komen bijvoorbeeld terug in je video’s op social media en verschijnen in de chatbot. Belangrijk dat je natuurlijk de naam zo veel mogelijk terug laat komen.

Je vraagt je nu waarschijnlijk af waarom je voor één a twee personen moet kiezen. Naast personen kopen wij mensen ook graag van mensen die we al kennen. We nemen informatie eerder aan en gaan sneller over op aankoop. Door dat je met slechts één a twee personen werkt creëer je deze herkenning.

#2 Focus je op terugkomende bezoekers

Hoe vaak koop jij bij het eerste bezoek aan een webshop direct een product. Wij Nederlanders staan niet voor niets bekend als een volk dat veel kijkt maar niet koopt. Het betekent dus niet, dat wanneer een bezoeker de eerste keer niet over gaat op een aankoop, deze dit nooit meer gaat doen. Herken je dus dat het niet de eerste keer is dat een bezoeker jouw webshop bezoekt. Dan kun je hier slim op inspelen.

Je kunt bijvoorbeeld een unieke korting geven op een product wat diegene toevallig al eerder heeft bekeken. Ook kun je proberen via een chatbot het gesprek met deze bezoeker aan te gaan. Vraag bijvoorbeeld eens aan een bezoeker of er iets is wat hem of haar in twijfel brengt.

#3 Zet in op lokaal

Heb jij een fysieke winkel of alleen een online webshop? Het is altijd belangrijk lokaal je werk in orde te hebben zodat je bezoekers weten waar je vandaan komt. Naast dat bezoekers het fijn vinden te weten waar je precies met bedrijf gevestigd bent kun je ze hier ook mee prikkelen.

Zeker als je een fysieke winkel hebt is het belangrijk dat je op een aantal opvallende plekken terug laat komen waar deze winkel zich bevind. Zo kunnen mensen eventueel een bezoekje brengen of nog eens afwegen of ze toch niet liever bij een winkel in de buurt het product kopen.

Tips webshop

#4 Besteed je promotie uit aan je volgers

Hoe makkelijk zou het zijn als jouw volgers de online marketing voor je uitvoeren. Het bespaart geld en gigantisch veel tijd, dan hebben we het nog niet eens over het enorme bereik. Via social media kun je eenvoudig in contact komen met je doelgroep en deze jouw online marketing over laten nemen.

Door bijvoorbeeld een gratis product weg te geven aan iemand die jouw story of post deelt, kun je een olievlek aan deelacties genereren. Hoe vaak zie je niet stories van winacties voorbij komen van een of ander bedrijf. Dit werkt natuurlijk net zo goed met het laten taggen van een aantal vrienden.

Ga je slim met deze socials en winacties om dan kun je een enorm groei aan volgers en of potentiële kopers verwachten. Vaak is dit niet te vergelijken met de kosten die je normaliter kwijt bent aan advertentiekosten. Dat alles voor één of meerdere producten die je weggeeft.

#5 Beloon je ‘fans’

Als je wilt dat je volgers of klanten echt fan van je worden, moet je ze zo nu en dan in de watten leggen. Ondanks dat dit soms geld kost, zorgt het voor een enorm positief effect. Wanneer jij als bedrijf namelijk net even dat ene extra stapje zet kun je er voor zorgen dat mensen echt fan van je worden.

Een voorbeeld hiervan is Apple, deze heeft over de jaren heen een enorme fanbase opgebouwd. Mensen zijn echt fan van het merk Apple. Omdat jij waarschijnlijk geen webshop hebt van het formaat Apple zul je dit op een andere manier moeten doen.

Door af en toe je meest betrokken volgers of klanten te belonen kun je er voor zorgen dat zij je echt op prijs gaan stellen. Een klein presentje kan soms voor magische effecten zorgen. Hoe klein dit presentje soms ook maar is.

#6 Blijf meten

Wat veel mensen vergeten is het blijven meten van hun verkoopprocessen. Ze bouwen eenmalig de webshop en denken dat de conversie dan wel hetzelfde blijft of zelfs blijft groeien. Niets is minder waar, meten is namelijk weten. Als je niet weet wat er goed of slecht gaat op je webshop laat je een gigantisch potentieel liggen.

Meet alles wat er op je webshop gebeurd door middel van Google Analytics of andere programma’s. Zo kun je precies meten waar er punten zitten die er voor zorgen dat je bezoekers niet kopen. Kun je deze uitsluiten ga je veel meer klanten realiseren.

Bonustip #1: A/B testen bij elke verandering

Bij het meten is het wel slim om per keer te kijken wat het doet. Een handige manier hiervoor is het werken met A/B testen. Je laat dan een twee verschillende bezoekers een ander pagina doen. Hier pas je bijvoorbeeld een afbeelding of button aan. Na een groot aantal bezoekers weet je precies bij welk element ze eerder op aankoop over gaan.

Het is natuurlijk dan wel belangrijk dat je slechts één element per test aanpast. Bij meerdere weet je nog niet welk element nu precies voor de verhogende conversie zorgt.

#7 Zet in op e-mailmarketing

Bijna geheel Nederland is actief bezig met hun e-mail. Een mooie kans voor jou als webshop eigenaar om hier slim op in te spelen. Bijna iedereen wil namelijk zijn of haar inbox, zo schoon mogelijk houden. Het is daarom misschien wel lastig hier in te komen, maar als mensen eenmaal ingeschreven zijn kun je hier wel mooi de vruchten van plukken. Er zijn namelijk enorm veel manieren om jouw bezoekers te verleiden om zich in te schrijven op jouw mailinglijst.

Een veel gebruikte manier om e-mails te verzamelen is een nieuwsbrief. Deze is zeer effectief, wanneer je deze op de juiste manier gebruikt. Ik raad je daarom aan mijn mijn zo start je met e-mailmarketing blog te lezen. Hierin leg ik je stap voor stap uit hoe je dit aan kunt pakken.

Door bijvoorbeeld een kortingscode of gratis iets weg te geven, schrijven mensen zich graag in. Vervolgens kun jij zoals in mijn blog staat beschreven stap voor stap mensen mailtjes sturen die ze steeds verder richting een verkoop kan gaan sturen. Zorg er wel voor dat je ze de kans geeft voordat ze hun aankoop doen. Klanten kunnen zich namelijk flink in de maling genomen voelen wanneer ze pas achteraf de kans krijgen om korting op hun bestelling toe te passen. Je wilt natuurlijk voorkomen dat ze hun bestelling annuleren om deze vervolgens opnieuw te bestellen met een kortingscode.

Bonustip #2: Vergeet je winkelmandje niet

Veel mensen vullen hun winkelmandje met allerlei producten, toch klikken ze weg en gaan ze niet over op aankoop. Dit is harstikke zonde natuurlijk. Als hun e-mail bij jou bekend is omdat ze bijvoorbeeld ingelogd zijn kun je ze er mooi via de mail nog eens op wijze dat ze zijn vergeten over te gaan op aankoop. Stuur ze dan bijvoorbeeld een mailtje met daarin de inhoud van hun winkelmandje en een afreken knop.

Ga je nog eens stapje verder kun je ze hier ook een unieke korting in geven, misschien is dit net het laatste zetje dat ze toch doet besluiten over te gaan tot een aankoop.

#8 Kom met keiharde bewijzen

Wanneer jouw bezoekers over gaan op aankoop zitten ze met twijfel. Zeker bij grotere bedragen komt er een onzekerheid naar boven of het product daadwerkelijk wel goed is. Online kunnen we immers niet eerst hetgeen wat we aan willen schaffen beetpakken. Het is daarom belangrijk om bewijzen te leveren dat jouw product kwalitatief goed is en het probleem oplost waar jouw klanten mee zitten.

Je zult een manier moeten vinden keiharde bewijzen te leveren. Het liefst bewijzen die uit de mond komen van jouw klant. Dit kan door middel van statistieken, je kunt testimonials verzamelen of reviews tonen. Het meest toegankelijke is het laatste, het verzamelen en tonen van reviews. Deze sluit weer aan op het kopje hiervoor over e-mailmarketing. Stuur je klanten na het aanschaffen van je product de vraag of ze een beoordeling achter willen laten op een reviewwebsite of op jouw webshop.

#9 Creëer schaarste

We houden er niet van dingen mis te lopen. Wanneer mensen in het verkoopproces merken dat er een schaarste is dan werkt dat als een magneet. Onze angst iets mis te lopen is groter dan de wil iets te winnen. Hier kun je makkelijk op in spelen door schaarste te creëren. Een aftellende klok die bovenaan mee zweeft kan voor een zwetend voorhoofd zorgen bij je bezoeker.

Zorg er dus altijd voor dat je de schaarste toont. Geef op je product pagina bijvoorbeeld aan dat je slechts een aantal van deze producten verkoopt of dat er bijvoorbeeld nog maar een aantal op voorraad zijn. Ook wanneer je een tijdelijke korting geeft is het belangrijk dat je bezoekers vertelt hoe lang deze nog geld. Dit gaat er voor zorgen dat mensen eerder over gaan op aankoop en de conversie van je webshop verhoogt.

#10 Geef korting

Stel, je hebt de keuze een matras te kopen die standaard € 200,- is of een matras die van € 500,- is afgeprijsd naar €200,-. Je bent je eigenlijk gek als je dan voor het matras gaat die standaard die prijs al heeft. Je loopt dan eenmaal € 300,- korting mis. Korting is en blijft een enorm krachtige manier die de conversie van jouw webshop verhoogt.

Uiteraard werkt dit natuurlijk minder goed wanneer al je producten in de aanbieding zijn, het is dan minder speciaal. Maar je kunt op die manier wel sturen in de verkoop van jouw producten. Als je een product vaker wil gaan verkopen kun je bijvoorbeeld hier een korting op geven. Je verkoopt hem dan in plaats van voor € 40,- voor €80,- met 50% korting.

Bonustip #3: Vraag hier iets voor terug

Als jij korting geeft is het helemaal niet zo gek om hier iets voor terug te vragen. Dit kun je bijvoorbeeld doen in combinatie met e-mailmarketing. Bezoekers moeten bijvoorbeeld hun e-mailadres achterlaten in ruil voor een korting. Zo kom je direct aan je e-mailadressen.

Conversie webshop verhogen via sale

#11 Cross & upselling

Je wilt natuurlijk dat klanten meerder producten kopen. Het is daarom belangrijk dat jij klanten extra producten laat zien. Via cross en upselling zorg je er voor dat je bezoekers kennis maken met extra producten of upgrades die ze eenvoudig toe kunnen voegen aan hun bestelling. Beide zorgen ervoor dat meer bezoekers over zullen gaan op een hogere aankoop.

Het is dus belangrijk dat je deze toe gaat passen op je webshop. Wanneer mensen bijvoorbeeld in hun winkelwagen zitten kan het zinvol zijn een product te tonen die ze eenvoudig met een klik toe kunnen voegen. Dit moet natuurlijk een product zijn die enorm relevant is en eigenlijk als onmisbaar wordt bestempeld. Wanneer je dit product toont doe je aan crossselling. Je probeert je bezoekers een extra product te verkopen wat super relvant is. Zeker in een winkelmandje is dit aan te raden. Neem hier natuurlijk geen erg duur product, maar een kleine toevoeging.

Daarnaast kun je tijdens het afreken proces ook proberen een upsell te realiseren. Dit is dat je bezoeker overgaat op een grotere aankoop. Bijvoorbeeld van een liter naar twee liter. Grote bedrukkingsbedrijven passen dit vaak toe. Voor een klein bedrag kun je dan tijdens het afrekenen je bestelling verdubbelen. Hun hebben de kosten voor het bedrukken dan toch al gemaakt en halen er graag iets extra’s uit.

Bonustip #4: bundel je producten tot een pakket

Wat je veel ziet bij grote bedrijven is het bundelen van producten. Wanneer je bijvoorbeeld een gameconsole verkoopt is het super waardevol om een extra controller en headset te kopen. Onder het product worden dan pakketten van product combinaties getoond. Vaak wordt hier dan geld mee bespaart waardoor het erg relevant is om te kopen.

#12 Wees bereikbaar voor vragen

Niemand heeft zin om te wachten. Dan klikken we snel naar de concurrent, daar krijgen we wel snel een reactie. Een grote conversie killer is het niet bereikbaar zijn voor je potentiele klanten. Wanneer ze vragen hebben moet je deze enorm snel kunnen beantwoorden. Wees daarom bereikbaar.

Er zijn tegenwoordig veel tools beschikbaar om binnen een klik in contact te komen met bedrijven. WhatsApp heeft zelfs zijn eigen WhatsApp Business met enorm veel handige functies. Het is dus geen excuus om niet bereikbaar meer te zijn.

#13 Exit intent pop up

Hoe irritant ze ook zijn, exit intent pop ups zorgen er wel voor dat bezoekers die je kwijt was nogmaals getriggerd worden om naar je producten te kijken. Deze pop up zorgt er namelijk voor dat wanneer iemand gedrag vertoond wat doet duiden op het verlaten van de webshop geconfronteerd wordt met een gehele scherm overnamen. Niet letterlijk natuurlijk, maar wel het volledige browserscherm. Deze ineens veranderende situatie zorgt ervoor dat mensen nogmaals naar je webshop gaan kijken. Kan jij ze hier een reden geven om toch nog iets te kopen? Bijvoorbeeld het duiden op een tijdelijke korting of een gratis sample.

#14 Promotiematerialen bij je verzending

Branding blijft anno 2020 nog steeds enorm belangrijk. Zowel online als offline is het belangrijk jouw merk te versterken. Het is ook daarom dat het business model puur op dropshipping waarschijnlijk niet lang zal overleven. Wanneer je als webshop geen waarde geeft aan jouw product is het geen goed businessplan. Het heeft dan geen zin aan branding te doen en promotiematerialen van een andere leverancier mee te gaan sturen.

Wanneer je wel serieus aan de slag gaat met een webshop raadt ik je aan promotiematerialen mee te sturen. Dit is een sterk middel om jouw merk en bedrijfsnaam te promoten. Een eigen verpakking en een kaartje zijn hierin echt de basis.

Het is daarnaast slim om samples mee te sturen. Deze zorgen er voor dat mensen mogelijk geïnteresseerd zijn in andere producten uit je assortiment. In combinatie met bijvoorbeeld een kortingscoupon is dat zeer krachtig.

#15 Copywriting

Waar veel webshop eigenaren op bezuinigen is het laten schrijven van goede teksten. Enerzijds omdat ze dit graag zelf doen maar ook zeker op die manier geld besparen. Als er iets onderschat is in de wereld van online marketing dan is het copywriting. Effectieve teksten zorgen voor een gigantische stijging in de conversie van je webshop. Juiste teksten raken namelijk emotie en overtuigen mensen voor je.

Het is daarom altijd van groot belang dat je op de emotie van de lezer inspeelt. Ga niet over jezelf vertellen, hier zijn lezers simpelweg niet geïnteresseerd in. Wat zij belangrijk vinden is wat het product voor hun kan betekenen, welke problemen het kan verhelpen. Het investeren in een goede copywriter is daarom essentieel. Het voordeel daarvan is dat het snel wat oplevert en zichzelf snel terugverdient.

#16 Voorkom afleiding

Mensen worden tegenwoordig snel afgeleid, zo simpel is het. Het is dus aan jou om deze afleiding te voorkomen op je webshop. Zaken als interne links, blog artikelen en andere afleidingsvormen horen gewoon niet thuis op een product pagina. Het zorgt simpelweg voor afleiding van hetgeen wat je wilt bereiken, een conversie.

Voorkom daarom afleiding. Plaats geen interne links omdat het goed is voor je SEO. Mensen klikken weg en komen daarna niet meer terug. Een blog kan zinvol zijn maar link vanuit daar naar je producten en zorg dat de weg terug niet toegankelijk is via een andere weg dan de terug knop. Ook in je header raadt ik het af een knop blog te hebben. Toon deze alleen wanneer mensen op je blog zitten maar niet zodra ze naar een product pagina gaan.

Wanneer bezoekers tevens op een afrekenpagina komen is het een goed plan om de header en footer te verbergen. Tijdens het afrekenen is het enige wat je wilt dat een bezoeker gaat afrekenen is dat hij of zijn zijn gegevens achter laat en betaald. Eigenlijk zijn alle linkjes op dat moment irrelevant. Bij hoge nood klikken ze dan op de vorige knop.

Toch zal het regelmatig voorkomen dat er mensen zijn die hun winkelmand vullen maar niet kopen. Dat is jammer maar het valt eenmaal niet te voorkomen. Je kunt als webshop eenmaal niet alle afleiding voorkomen. Een binnenkomende melding kan genoeg zijn. Probeer daarom zoals ik eerder aangaf gebruik te maken e-mailmarketing. Bekende klanten kun je dan namelijk een mailtje sturen. Verder is het zo veel mogelijk proberen te voorkomen en de rest accepteren.

Webshop tips

#17 Geen verassingen

Heb je wel eens gehad dat je een product wilde gaan afrekenen maar ineens zag dat er verzendkosten bovenop kwamen. Ineens is de prijs die je moet betalen een stuk hoger. Dit is een gigantische conversie killer, zeker voor relatief goedkope producten. Het zorgt ervoor dat bijna iedereen direct weg klikt. Wees open en eerlijk over bijkomende kosten. Niets is vervelender over een verassing als het gaat om kosten.

Zaken als prijzen exclusief btw op een particulieren webshop zijn gewoon enorm conversie killend. Ze zorgen er echt voor dat mensen direct jouw pagina afsluiten. Speel er daarom slim op in door bijvoorbeeld van te voren te communiceren dat de verzendkosten vervallen boven een bepaald bedrag. Zo kun je mensen juist overtuigen toch over te gaan op een aankoop.

Conversie webshop verhogen… hoe doe jij dat?

Heb jij een webshop of wil jij een webshop beginnen. Dan raadt ik je aan mijn tips direct toe te passen. Je zult merken dat je direct resultaten gaat zien in het aantal verkopen die je realiseert. Laat me vooral weten welke tips jij toe gaat passen en welke tips je voor mij hebt. Dit kan eenvoudig door een reactie achter te laten.

Anderen bekeken ook

WhatsApp business inzetten voor je bedrijf

WhatsApp business inzetten voor je bedrijf

WhatsApp is met ruim twee miljard (!) gebruikers een gigantisch social media platform. We realiseren het ons niet altijd maar WhatsApp maakt een groot deel uit van ons dagelijks leven. Bellen en sms'en is ouderwets en het betalen hiervoor al helemaal. Ben jij...

Lees meer
Testimonials verzamelen

Testimonials verzamelen

Je kent het wel, je loopt een winkel in en wordt direct aangesproken door een verkoper. Deze verkoper gaat jou natuurlijk vertellen waarom je dit product zou moeten kopen. In je achterhoofd weet je zijn commerciële belangen bij het verkopen van deze spullen, meestal...

Lees meer
De 12 beste WordPress Plugins

De 12 beste WordPress Plugins

WordPress plugins: ze zijn er in alle soorten en maten. Alleen al op de website van WordPress zijn er ruim 55 duizend te vinden. Veel van deze plugins zijn enorm waardevol. Ze zijn een echte toevoeging aan je website. Andere daarentegen wat minder: zij hebben juist...

Lees meer

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Schijf je in voor de nieuwsbrief

Wil je op de hoogte blijven van het laatste nieuws en een seintje ontvangen wanneer er een nieuwe blog online komt? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief.

Controleer je inbox of spammap om je inschrijving te bevestigen. Bedankt!

Pin It on Pinterest

Share This