Zo schrijf je een goede blog

Beginnen met Bloggen | Zo Schrijf je een Goede Blog

Misschien volg je wel een aantal blogs of heb je er zelf een. Blogs staan boordevol interessante informatie waar je veel kennis uit kunt halen. Veel marketeers (waaronder ik) lezen dagelijks blogs om ervoor te zorgen dat we op de hoogte blijven van het laatste nieuws in ons vakgebied.

Maar naast de informatie die te vinden is in blogs heeft het nog een ander groot voordeel. Namelijk voor de vindbaarheid van je website. Bloggen is één van de mees gebruikte en meest effectieve manieren om je website te vullen met hoogwaardige content. Via blogs kun je jouw website vullen met interessante informatie over jouw vakgebied. Hierdoor groeit je website en zul je erkent worden als autoriteit in je branche.

Omdat voor veel ondernemers bloggen een probleem is, ga ik je een handje helpen. Stap voor stap zal ga ik je uitleggen hoe je kunt beginnen met bloggen. Hierdoor kun je jouw expertise delen met je lezers en je website een SEO boost geven.

Inhoud van deze blog

Waarom starten met bloggen?

Er zijn meerdere redenen om direct te moeten starten met bloggen. Bloggen heeft namelijk vanuit een marketing oogpunten vele voordelen voor een website maar ook voor een bedrijf. Het voordeel ervan is dat je snel kunt starten door de kennis te delen die je op dat moment hebt. Hierdoor zijn de opstart kosten laag en kun je er eenvoudig vandaag nog je eerste blog online zetten.

Bloggen uitleg

Des te meer je geeft, des te meer je krijgt

Als je eerdere blogs van mij hebt gelezen zul je weten dat ik waarde erg belangrijk vind. Ook bij bloggen geld dit. Geef je veel waarde in je blogs, ben ik er van overtuigd dat je hier meer voor terug gaat krijgen.

Door te bloggen geef je telkens een stukje kennis gratis weg. Je lezers volgen dit en zullen dit waarderen. Als jij genoeg waarde geeft in je blogs zul je merken dat je als het ware fans opbouwt. Mensen zullen het leuk vinden om je blogs te volgen. Wie veel geeft zal dit ooit ook weer terugkrijgen. Dit kan bijvoorbeeld zijn in de vorm van klant worden.

Autoriteit

Als je veel blogt geef je als het goed is elke keer een stukje gratis informatie weg. Wanneer deze informatie van hoge kwaliteit is kun je autoriteit op gaan bouwen bij je lezer. Zij zullen jou namelijk gaan zien als expert op het onderwerp omdat jij er over schrijft. Later, bijvoorbeeld tijdens een verkoopgesprek kan dit gigantische voordelen opleveren.

Het werkt ook de andere kant op. Mensen die je blog gelezen hebben zullen namelijk op de hoogte zijn van je bestaan. Mochten ze een keer een aan jou gerelateerde dienst nodig hebben is de kans groot dat ze voor jou kiezen. Ze kennen jou nu eenmaal als autoriteit op dit gebied.

SEO voordelen

Wanneer je aan de slag gaat met bloggen vul je jou website met waardevolle content. Volgens Google is het erg belangrijk dat een website is gevuld met content. Bloggen is hiervoor een enorm handige en snelle manier.

Wanneer jou blogs goed geoptimaliseerd zijn kun je ook op deze blogs gaan scoren op de zoekwoorden die zijn verwerkt in de tekst. Hierdoor werkt het twee kanten op. Je verbeterd de algehele waarde van je website en je kunt met de blogs zelf scoren in Google. Hierdoor zul je veel meer websitebezoekers gaan ontvangen. Ook op andere pagina’s.

Persoonlijke ontwikkeling

De laatste en misschien wel het belangrijkste voordeel van bloggen is de persoonlijke ontwikkeling. Door je kennis op papier te zetten kun je nogmaals al je kennis doorlopen. Hierdoor herhaal je als het ware de stof die je geleerd hebt en zorg je er voor dat je het beheerst.

Daarnaast kun je aanvullende informatie opzoeken en bijleren door ze in je blog te verwerken. Mochten er dus punten zijn die je niet helemaal wist kun je er via bloggen voor zorgen dat je dit bijleert.

Wanneer je blijft bloggen zul je merken dat de onderwerpen schaars worden in de loop van de tijd. Je kunt er dan voor kiezen om door te leren in je vakgebied en daarover te gaan bloggen. Zo moet je wel blijven werken aan je persoonlijke ontwikkeling. 😉

Onderwerpen vinden om over te bloggen

Waar veel mensen tegen aanlopen wanneer ze beginnen met bloggen is het bedenken van onderwerpen. Het bedenken van onderwerpen is niet makkelijk en wanneer je geen inspiratie hebt is het lastig ideeën te bedenken. Kun je echt niets bedenken dan zijn er altijd een aantal andere handige manieren om aan blog onderwerpen te komen.

Beantwoord je eigen vragen

Ga is terug naar het moment dat je voor het eerst aan de slag ging met het onderwerp waar je over gaat bloggen. Welke vragen had je toen? Nog beter, wat had jij graag vanaf het begin willen weten toen je met dit onderwerp aan de slag ging.

Door vragen te bedenken waar je antwoord op kunt geven kun je een gigantische lijst met onderwerpen bedenken. Deze vragen zijn namelijk relevant in je branche en jij weet het antwoord hierop. Je kunt simpelweg deze vragen zo breed mogelijk gaan beantwoorden in je blogs zodat lezers antwoord krijgen op deze vragen.

Werk met lijstjes

Lijstjes zijn een andere effectieve manier om blogs van te maken. Bedenk bijvoorbeeld een lijstje met tips voor een gebruiker of een aantal geheimen die een lezer moet weten. Door te werken met lijstjes kun je veelal kleinere stukjes met elkaar combineren om daar één grote blog van te maken.

Mensen zijn dol op het bekijken van lijstjes. Zorg er daarom altijd voor dat je uitnodigend zijn en mensen nieuwsgierig maken.

Actueel

Kijk wat er op het moment actueel is in de branche. Zijn er vernieuwingen of ontstaan er trends waar je over zou kunnen schrijven. Door op het internet op zoek te gaan en bijvoorbeeld te kijken bij je concullega kun je vaak een aantal onderwerpen ontdekken waar de branche zich mee bezig houdt op dat moment.

Je kunt dan mooi hier over schrijven. Deze onderwerpen zijn namelijk enorm relevant voor je lezers. Daarnaast zorg je er zelf ook weer voor dat je op de hoogte bent.

Blog schrijven doe je zo

Zo schrijf je een effectieve blog

Het schrijven van een effectieve blog zit hem vooral in de consistentie. Wanneer je begint met bloggen zul je er mee door moeten gaan. Of je nu dagelijks, wekelijks of maandelijks een blog upload. Consistentie is de factor die zal bepalen hoe succesvol je blog zal zijn. Daarnaast zul je er voor moeten zorgen dat je blog aan bepaalde eisen voldoet. Om je een idee te geven welke eisen dat kunnen zijn heb ik hieronder een aantal punten voor je verzamelt.

Pakkende titel

Het is belangrijk dat een blog begint met een pakkende titel. Door in je titel precies te vertellen waar je blog over gaat en je zoekwoord hierin te verwerken, geef je Google en je lezer direct een goede eerste indruk over de inhoud. Daarnaast moet de titel voor nieuwsgierigheid zorgen zodat mensen je blog willen gaan lezen. Zorg dus altijd voor een uitdagende titel die ervoor zorgt dat mensen doorklikken naar je blog.

In mijn blog over copywriting vertel ik je ook hoe je een goede titel kunt schrijven en geef ik je nog andere informatie over het schrijven van goede teksten. Zeer interessant als je wilt gaan beginnen met bloggen. De blog is hier te vinden.

Uitgelichte afbeelding

Door bovenaan je blog te beginnen met een afbeelding krijgen je lezers een beter idee waar de blog over gaat. Ze zeggen niet voor niets: een afbeelding zegt meer dan duizend woorden. Probeer daarom altijd te beginnen met een afbeelding. Je kunt eenvoudig aan een afbeelding komen via een stockfoto’s. Zorg er wel voor dat je afbeeldingen zijn geoptimaliseerd en een toegevoegde waarde heeft op het blog bericht.

Tekst en opbouw

Een logische opbouw van je blog zorgt er voor dat die fijn te lezen is. Maak daarom altijd gebruik van tussenkopjes en korte alinea’s. Hiermee voorkom je dat er gigantische lange stukken tekst ontstaan. Een lezer vind het stukken fijner om korte alinea’s te lezen.

Het gebruik maken van tussen koppen zorgt voor overzicht. Het eerste wat mensen doen wanneer ze op een blog komen is namelijk scannen. Ze kijken hoe de blog is opgebouwd en lezen aan de tussenkopjes af wat er allemaal behandeld wordt. Omschrijf in je titels daarom altijd uitgebreid waar het stukje tekst over gaat.

Maak ook gebruikt van een inhoudsopgave aan het begin van je blog. Zo creëer je gelijk een duidelijk overzicht voor lezers, ze weten direct waar ze aan toe zijn. Via de interne links kunnen lezers dan ook nog is eenvoudig rond navigeren door je blog.

Lay-out

De lay-out van een blog zou niet te ingewikkeld moeten zijn. Uiteindelijk zorgt te veel afleiding er voor dat bezoekers andere dingen gaan doen dan je wilt. Zorg je voor te veel afleiding dan zorgt dat er voor dat mensen snel je blog gaan verlaten.

Daarnaast kan een zijbalk in een blog wel effectief zijn. Hierdoor kun je namelijk eenvoudig verwijzen naar categorieën en andere relevante blogs. Dit heeft dan ook weer een SEO voordeel voor je website.

Blog lay-out

De lay-out van je blog zelf moet ook simpel en overzichtelijk zijn. Zoals ik al eerder aangaf moet je werken in paragrafen en tussenkopjes. De achtergrond kun je dan ook het best mogelijk wit laten en met zwarte tekst, genoeg tussenruimte en een goed leesbaar lettertype. Dit leest fijn voor je bezoekers.

Voeg media toe en herpak de aandacht

Probeer de aandacht van de lezer constant te herpakken door media toe te voegen aan je blogs. Naast de SEO waarde kun je hiermee ook de aandacht van de lezer herpakken. Dit kun je doen door afbeeldingen en video’s toe te voegen. Deze moeten uiteraard wel een bepaalde waarde toevoegen aan de blog. Ga dus niet afbeeldingen van een totaal irrelevant iets plaatsen.

Interactie

Interactie met je lezer is enorm belangrijk. Niet alleen voor extra gratis content maar ook om een groep trouwe lezers op te bouwen. Wanneer je constant in de laatste alinea vraagt om een reactie via een call to action zul je merken dat meer mensen een reactie achter zullen laten. Wanneer jij weer reageert op deze reactie krijgen mensen een band met de auteur waardoor je er voor zorgt dat mensen jou meer zullen gaan volgen en je blogs vaker zullen gaan lezen.

Daarnaast hebben reacties een SEO waarde. In de ogen van Google gebeurd er meer op jouw blog en wordt er gratis content geplaatst. Dit heeft allemaal positieve invloed op de vindbaarheid van je blog en website.

Aantal woorden en zoekwoorddichtheid

Hoe lang je blog moet worden en hoe vaak je het zoekwoord hierin zou moeten vermelden is afhankelijk van de blog zelf. Ik vind dat je niet met een bepaald aantal woorden in je achterhoofd je blog zou moeten schrijven. Wanneer je namelijk niet aan het aantal woorden voldoet ga je content produceren die helemaal geen toevoeging heeft op je blog. Dit werkt ook andersom, wanneer je er overheen gaat schrap je waardevolle informatie.

Ik probeer daarom niet te schrijven voor Google maar voor mijn bezoeker, de ene blog zal hierdoor wat langer zijn dan de ander maar de lezer krijgt hierdoor wel de volledige informatie. Wat ik hier wel bij wil vermelden dat de meeste goed scorende blogs rond de 2400 woorden bevatten. Ik probeer wel dit aantal te hanteren voor mijn blogs. Echter komt het vaak genoeg voor dat ik niet eens in de buurt kom van dit aantal. Dat is niet erg, als de blog maar waardevol is en goed geoptimaliseerd is.

Over de dichtheid van je zoekwoord zijn de meningen verschillend. Ik zelf probeer eerst mijn teksten te schrijven en achteraf pas via de Yoast SEO plugin te bekijken of het aantal goed is. Het kan namelijk zijn dat je in je schrijfstijl te veel of te weinig het zoekwoord terug laat komen. Aan de hand van deze analyse kijk ik of ik dit aantal moet gaan verhogen of verlagen. Over het algemeen houd ik daarom de dichtheid aan die Yoast mij voorlegt.

Waar moet ik bloggen

Het meest gebruikte systeem om te bloggen is WordPress. Dit cms systeem waar je ook statische websites in kunt bouwen is uiterst geschikt en zelfs ontworpen om te bloggen. Ik raad je daarom aan dit systeem te gaan gebruiken wanneer je wilt gaan beginnen met bloggen. Je kunt daarnaast namelijk ook een website om je blog heen bouwen. Het voordeel hiervan is dat je deze twee dan kunt gaan combineren.

Maar ook wanneer je enkel wilt gaan bloggen is WordPress het systeem om te gaan gebruiken. Een bijkomend voordeel is dat WordPress volledig gratis is. Je bent alleen een paar euro per maand kwijt aan hostingkosten en een domeinnaam.

Bloggen in WordPress

Nu je mijn blog hebt gelezen weet je hoe je effectief kunt gaan beginnen met bloggen. Wanneer je al deze stappen in de praktijk toe gaat brengen ga je zien dat het een gigantische boost zal geven aan de vindbaarheid je website. Ik zou het leuk vinden als je een reactie achterlaat als je tegen dingen aan loopt of het ergens niet mee eens bent. Of natuurlijk zelf aan de slag gaat met een eigen blog. Voor nu wens ik je veel schrijf plezier toe.

Over de schrijver

Andere bekeken ook

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Fill out this field
Fill out this field
Geef een geldig e-mailadres op.
Je moet de voorwaarden accepteren voordat je het bericht kunt verzenden.

Menu