Copywriting is misschien wel de meest onderschatte factor van een effectieve website. Veel teksten die te vinden zijn op websites zijn zo uit de losse hand geschreven, zonder dat er een achterliggende gedachte achter zit. Echter zul je merken wanneer je goede webteksten schrijft je website een veel hogere conversie zal behalen. Het belang van deze teksten zijn dus enorm.
Omdat ik als geen ander weet hoe belangrijk het is dat je webteksten in orde zijn ga ik je in deze blog haarfijn uitleggen hoe je jouw teksten op je website zo effectief mogelijk kunt gaan schrijven. Aan de hand van deze blog kun je eenvoudig beginnen met copywriting en kun je meer uit je website en andere commerciële teksten gaan halen.
Inhoudsopgave
Wat is copywriting?
Copywriting is het schrijven van teksten met een commercieel doeleinde. Het kan gaan over webteksten, reclame teksten, teksten voor een advertentie, etc. Het uitgangspunt van copywriting moet commercieel zijn. Het doel van copywriting is dus altijd het bevorderen van verkopen of het overtuigen van een bepaalde expertise zodat iemand een bepaalde handeling uit gaat voeren.
Copywriting is een van de meest onderschatte factoren in de marketingwereld. Veel bedrijven denken dat het schrijven van een effectieve tekst eenvoudig is en gebruiken daardoor soms wel jaren lang teksten die niet overtuigend genoeg zijn. Het nadeel hierdoor is dat je niet alles uit je teksten haalt en bepaalde conversie misloopt.
Een uitnodigende en nieuwsgierige headline schrijven
Het schrijven van effectieve teksten begint bij het schrijven van een uitnodigende headline. Met een uitnodigende headline zorg je er namelijk voor dat mensen nieuwsgierig zijn naar wat je te vermelden hebt in je teksten.
Een goede headliner trekt eerst de aandacht van de lezer en maakt diegene vervolgens nieuwsgierig. Deze nieuwsgierigheid moet er uiteindelijk voor zorgen dat er door wordt geklikt. Dit kun je eenvoudig doen door een korte maar omschrijving te geven die enerzijds verteld waar het over gaat. Maar anderzijds net niet alles verteld. Hierdoor kun je de aandacht pakken van de lezer maar wordt hij of zij tegelijk nieuwsgierig over wat er precies in het artikel zal staan.
In de praktijk
Om een praktijkvoorbeeld te geven neem ik jullie mee naar een van de meest effectieve headlines alle tijden.
They Laughed When I Sat Down At the Piano. But When I Started to Play!
Dit is een voorbeeld van een goede headline. Er wordt namelijk een kort verhaal verteld in de eerste zin. Lezers schetsen een situatie. In het hoofd van de lezer wordt al een vervolg geschetst. Het pianospel zal niet goed zijn.
Echter spreekt de tweede zin dit ineens tegen. Omdat hier vervolgens niet precies wordt aangegeven wat er dan wel gebeurd wekt dit nieuwsgierigheid op. Hoe loop het af?
Interesse en nieuwsgierigheid
Het is dus belangrijk dat je beide aspecten raakt. Zorg ervoor dat je de aandacht wekt van de lezer maar laat wel ruimte voor nieuwsgierigheid. Wanneer je beide raakt zorg je ervoor dat mensen de behoefte krijgen om verder te lezen. En dat is precies wat jij wilt.
Hoofdletters en aanhalingstekens
Wat nog meer opvalt aan de headline zijn de hoofdletters. Er wordt bij bijna elk woord gebruik gemaakt van hoofdletters. Het voordeel hiervan is dat je bij elk woord opnieuw getriggerd gaat worden. Hierdoor herpak je telkens weer de aandacht van de lezer. In het hoofd van de lezer wekt een hoofdletter namelijk de aandacht. Gebruik dus altijd meerdere hoofdletters in je kopjes. Dit is qua design misschien niet heel mooi, maar het zorgt wel voor een hoger doorklikpercentage.
Ditzelfde geld voor aanhalingstekens. Wanneer je aanhalingstekens ziet lijkt het of iets gezegd wordt. Hierdoor zal het menselijk brein deze informatie beter gaan onthouden. Ik zeg niet dat je nu overal aanhalingstekens moet gaan gebruiken. Wanneer je dit namelijk overal doet vervalt het effect en kan het juist als storend worden ervaren. Het is daarom ook logisch dat wanneer je quotes in je tekst verwerkt met belangrijke informatie dit beter wordt onthouden door je lezer.
Effectief schrijven
Wat geld voor headers geld grotendeel ook voor het schrijven van teksten. Je moet er voor zorgen dat je teksten uitnodigend zijn en ook nieuwsgierigheid creëert. Doe je dit niet haken lezer af en gaan ze nooit datgene doen wat jij met ze voor ogen had. Net als bij alle andere marketingactiviteiten staat waarde hoog in het vaandel. Wanneer mensen op zoek zijn naar informatie die jij aanbiedt zou dat voldoende moeten zijn om de aandacht van de lezer te behouden. Echter zijn er natuurlijk wel een aantal manieren die kunnen helpen jou teksten te verbeteren.
Schrijfstijl
Wanneer ik teksten schrijf met een commercieel doel schrijf ik altijd om een andere manier dan wanneer ik gewoon een stukje tekst schrijf. Er zijn hier verschillende technieken voor die je toe kunt passen. Eén van de meest bekende manieren is aan de hand van de AIDA formule. Dit kan je effectief helpen een tekst aantrekkelijk te maken voor je lezer. Omdat je met de AIDA formule allerlei emoties afgaat kun je een lezer zo beïnvloeden dat ze overtuigd raken van hetgeen wat jij te vertellen hebt.
Echter gebruik ik zelf een iets andere manier, wanneer ik teksten opbouw begin ik met het omschrijven van een probleem. Om een voorbeeld hiervan te geven ga ik het hebben over een geaccepteerde frustratie: boodschappen doen. Iedereen accepteerde dat je naar de winkel toe moest gaan om je boodschappen te doen. Bijna niemand vind dit leuk om te doen maar je zult wel moeten, er is namelijk geen alternatief.
Wanneer ik een overtuigende tekst zou moeten schrijven om de service die steeds meer supermarkten aanbieden te introduceren zou ik dit aan de hand van het omschrijven van het probleem, het gevolg en je oplossing doen.
Je begint met het omschrijven van het probleem, je legt duidelijk uit wat het probleem is en waarom het een probleem is. Je drukt als het ware op de pijnlijke punten van je lezer, wanneer ze namelijk in je doelgroep vallen zitten ze met dit probleem. In het voorbeeld van de supermarkt gaat het dat het tijd kost, het moeite kost en bijvoorbeeld ook nog is saai is.
Wanneer je het probleem hebt omschreven ga je vertellen wat hiervan het gevolg is. Je gaat als het ware de lezer extra pijn doen om precies te omschrijven wat de gevolgen van dit probleem allemaal wel niet zijn. Mensen hoeven dit gevolg nog helemaal niet te hebben ervaren. Wanneer mensen namelijk het probleem erkennen zijn ze geneigd alle gevolgen voor lief te nemen en te begrijpen. In het voorbeeld van de supermarkt kan het dus gaan over dat je daardoor te weinig tijd hebt per dag, je moe bent en je verveeld raakt.
Wanneer je deze stappen hebt toegepast in je teksten zullen mensen dit probleem gaan begrijpen. Het is dan voor de mensen logisch om gebruik te gaan maken van een eventuele oplossing als die er zou zijn. Het lost namelijk hun frustratie op.
Deze oplossing ga jij ze bieden. Je gaat niet zo zeer vertellen wat je oplossing precies is maar verteld welk probleem je oplost. Ga dus niet technisch vertellen wat de oplossing is maar speel in op de frustratie die je lezer ervaart. Hierdoor vertel je precies wat ze willen horen en blijven ze geboeid.
Deze manier kun je eenvoudig toepassen in bijna al je copywriting. Zelf vind ik het een enorm fijne manier van schrijven omdat je stap voor stap in speelt op de behoefte van de lezer.
Verplicht mensen iets te doen
Dit klinkt misschien erg vreemd maar het is effectiever om mensen te commanderen dan iets lief te vragen. Althans, bij copywriting ?. Wanneer je mensen iets vraagt op bijvoorbeeld je webteksten zal dit minder effectief zijn dan wanneer je mensen iets zegt te doen.
Wees dus altijd concreet tijdens het schrijven en vertel wat de lezer precies moet gaan doen. Het klinkt misschien brutaal maar een het zal veel beter blijven hangen.
Opmaak van je copywriting teksten
De opmaak van teksten zijn erg belangrijk om te bepalen of een lezer het echt goed gaat lezen. Wanneer je jou copywriting doet op een gele achtergrond met blauwe letters is de kans aanzienlijk kleiner dat een lezer echt gaat lezen. Probeer dus altijd een goede opmaak van je tekst te hanteren.
Zorg er altijd voor dat je donkere letter gebruikt op een witte achtergrond. Uit onderzoek blijkt dat die de meest effectieve opmaak is als het gaat om kleuren. Voor een lezer oogt dit rustig en fijn. Het kost minder moeite deze teksten te lezen dan wanneer je andere vreemde kleuren gebruikt. Het is niet voor niets dat dit een zo vaak terugkerende combinatie is.
Werk in blokken
Het grootste obstakel voor een lezer om te beginnen is het zien van een gigantisch lange tekst. Iedereen snapt dat wanneer een tekst die niet ingedeeld is met tussenkopjes en alinea’s niet fijn leest. Je raakt namelijk snel de kluts kwijt en er lijkt geen einde aan te komen.
Verdeel je tekst daarom altijd in blokken en werk met zo gehete tussenkopjes. Maak per onderwerp een losse alinea van ongeveer 2 tot 5 regels. Natuurlijk kun je hier van afwijken maar als basis is dit een mooi aantal.
Probeer daarnaast gebruik te maken van tussenkopjes bij alinea’s. Je kunt daarmee rekening houden met de eerder genoemde tips die ik gaf over effectieve headers. Maar voor deze tussenkopjes is dit minder noodzakelijk. Zorg er wel voor dat ze duidelijk omschrijven wat je gaat vertellen. Veel lezer scrollen namelijk eerst door een tekst heen om te kijken waar het over gaat.
Een tekst met een goede indeling en korte teksten zorgt ervoor dat een lezer deze blokken af kan vinken. In tegenstelling tot de gigantisch lange teksten schiet dit wel enorm op en lijkt het sneller te gaan. Het zorgt voor afsluiting elke keer wanneer ze klaar zijn met een blok. Deze kleine overwinning zal er voor zorgen dat ze gemotiveerd blijven om ook de rest te lezen.
Lezers scrollen eerst door je tekst heen
Zoals ik eerder al aangaf scrollen bijna alle lezers eerst door een tekst heen om te kijken waar het over gaat. Het gebruik maken van tussenkopjes is dan een mooie methode om overzicht te creëren.
Je kunt gebruik maken van opsommingen. Omdat mensen opsommingen associëren met samenvattingen is het logisch om te denken dat het hier dan gaat om de belangrijkste punten van een tekst. Je kunt dus halverwege opsommingen plaatsen. Een lezer krijgt dan de neiging deze even door te lezen.
Smalle regels
Daarnaast moet je er voor zorgen dat je content smal is. Ga je bijvoorbeeld bloggen plaats dan een sidebar aan de zijkant zodat je tekst smal is en je snel een regel gelezen hebt. Het klinkt misschien stom maar het is vermoeiend voor een lezer wanneer een regel niet helemaal in zijn zicht is. Wanneer de content smal is kun je zonder je hoofd te bewegen een regel lezen. Dit gaat sneller en kost dus minder moeite.
Lettertype
De grootte en het soort lettertype zijn ook belangrijk. Zorg er altijd voor dat het lettertype groot genoeg is om te lezen. Is het lettertype te klein, lijkt het meer en leest het niet fijn weg. Dit is een uitstekende rede voor een lezer om weg te stoppen. Voorkom dit.
Daarnaast krijgen lettertypes die een beetje vierkant zijn de voorkeur. Deze lettertypes lezen namelijk sneller. Je kunt deze lettertypes herkennen aan het feit dat je eenvoudig een lijn aan de bovenkant en onderkant zou kunnen trekken.
Ook het vergrote van de tussenruimte tussen regels versnelt het lezen van je teksten. Hierdoor creëer je witruimte die er voor zorgen dat je makkelijker onderscheid maakt tussen verschillende regels.
Zelf aan de slag of toch hulp inschakelen
Aan de hand van deze informatie ben ik er van overtuigd dat je kunt gaan starten met copywriting. Ondanks dat het allemaal lastig lijkt kun je eenvoudig een begin maken met het optimaliseren van jou commerciële teksten.
Houdt echter wel in het achterhoofd dat om een zo hoog mogelijke conversie te realiseren teksten gigantisch belangrijk zijn. Het kan dus zinvol zijn om een keer een professional in te schakelen om je teksten is een keer na te laten kijken.
Nu je deze blog over copywriting hebt geschreven weet ik zeker dat je aan de slag kun met jou teksten. Heb je al teksten kun je eenvoudig aan de hand van de bovenstaande informatie controleren of ze aan de juiste eisen voldoen. Mocht je toch nog vragen hebben laat dan even een reactie achter. Ik vind het altijd leuk je om je te helpen. Voor nu wens ik je veel schrijfplezier.
0 reacties