Een angst die veel ondernemers hebben is het uitsluiten van mensen voor hun product of dienst. Ze nemen iedereen tot hun doelgroep en richten hun marketingcampagnes tot iedereen. Hierdoor loop je immers niet onnodig iemand mis. Toch schuilt hierachter juist een gevaar. Het gevaar dat je de doelgroep die je wel wilt bereiken juist hierdoor misloopt.
Identificeren is moeilijk bij een vrij algemeen bericht. Zo voelt het ook voor de groep die je probeert te bereiken. Enerzijds wil je geen klanten mislopen door ze niet te bereiken. Maar aan de andere kant moet je groep klein genoeg zijn om ze echt te kunnen raken.
Het bepalen van je doelgroep speelt dus een cruciale rol in je online marketing strategie. Doe je het niet goed loop je gegarandeerd klanten mis. Om dit te voorkomen moet de basis goed zijn. Je doelgroep moet bestaan uit de juiste mensen die voldoen aan je eisen en waar je als bedrijf mee in zee wilt.
Daarom vertel ik je in deze blog over marktsegmentatie. Hoe je er voor kunt zorgen dat je de juiste doelgroep voor ogen hebt en hoe je ze kunt benaderen. Aan de hand van deze informatie ben ik er van overtuigd dat jij meer resultaat gaat behalen met de online aanwezigheid van jouw organisatie.
Inhoudsopgave
Wat betekend doelgroep?
Voordat je kunt gaan bepalen wat je doelgroep precies is helpt het om duidelijk te hebben wat het begrip precies inhoud. Een doelgroep is een bepaalde groep personen of organisaties waar een bedrijf bij het verkopen van haar producten of diensten op richt. Zij voldoen aan bepaalde eisen waardoor ze volgens het bedrijf in aanmerking komen voor het afnemen van hun producten of diensten.
Voor een bedrijf is een doelgroep van cruciaal belang. Zij vormen de groep waar je als bedrijf mee wordt geassocieerd. Zij vormen het imago en de uitstraling die een bedrijf krijgt. In de online marketing wereld is het daarom enorm belangrijk dat je deze groep perfect voor ogen hebt. Je voorkomt hiermee dat je met de verkeerde mensen of bedrijven communiceert. Heb je het als bedrijf duidelijk bespaart dit geld en verhoogt het resultaat.
Waarom is het belangrijk je doelgroep te leren kennen?
Het precies bepalen van je doelgroep is van cruciaal belang. Het is de eerste stap die je zou moeten nemen in elke marketingcampagne. Weet je namelijk niet wie ze zijn, wat ze doen en vooral wat ze belangrijk vinden dan is de kans groot dat je campagne mislukt.
Het is belangrijk als bedrijf voor ogen te hebben waar je klanten mee geholpen willen worden. Welke behoeften ze hebben. Zo kun je beter bepalen wat ze zouden willen en hoe ze benaderd zouden worden. Is het niet duidelijk hoe je doelgroep communiceert, hoe weet je dan als bedrijf hoe ze benadert moeten worden. Je zult dan merken dat je conversies een stuk hoger liggen als het volledige plaatje duidelijk is.
Marketingsegmentatie
Ondanks dat het verleidelijk is iedereen tot je doelgroep te laten behoren is het belangrijk te segmenteren. Dit noem je marktsegmentatie. Voor je marketing is dit een gigantische boost. Zo zorg je er namelijk voor dat je met minder geld een groep benaderd die eerder op aankoop over gaat.
Bepaal wie je doelgroep is
Voordat je aan de slag kunt gaan met het benaderen van je doelgroep is het dus belangrijk om te bepalen wie het is. De succesfactor hierin is vaak het inleven in de doelgroep. Voordat je weet wie het is moet het duidelijk zijn wat ze voelen en waar hun frustraties liggen.
Pijn en frustratie
Afhankelijk van wat je aanbiedt is het belangrijk te achterhalen waar het pijnpunt ligt. Waar ligt een frustratie. Wees specifiek. Het pijnpunt voor mijn doelgroep ligt hem in de onzekerheid en onervarenheid van mbk bedrijven op het gebied van online aanwezigheid met hun website. Zij weten niet precies hoe online marketing werkt en vinden het zelf lastig dit te doen.
Het is belangrijk daarin specifiek te zijn. Mijn doelgroep zijn niet bedrijven die al een website hebben of grotere bedrijven met een volledig marketingteam. het zijn kleinere bedrijven die wel online actief willen zijn met een goede website maar hier geen vermogen voor neer willen leggen. Hierdoor sluit ik een enorme groep uit en verklein ik mijn doelgroep enorm. Dat klinkt misschien onlogisch maar hierdoor benader ik alleen bedrijven die echt voldoen aan de eisen die ik stel om met mij in zee te gaan. Mijn communicatie is een stuk persoonlijker hierdoor.
Het is dus belangrijk zo specifiek mogelijk te achterhalen welke pijn en frustraties ervaren worden. Zo weet je precies waar zij mee geholpen willen worden en hoe jij het beste met ze kunt gaan communiceren.
Onderzoek
Een andere effectieve manier is het uitvoeren van een marktonderzoek. Via een marktonderzoek achterhaal je de behoefte die er ligt in de markt en krijg je een beter beeld van je doelgroep. Je gaat dan zowel extern als intern op onderzoek uit. Je leert je de mensen kennen en om specifiek te omschrijven wie ze zijn.
Hoe benader je jouw doelgroep?
Als je hebt achterhaalt wie je doelgroep is en je weet waar de frustraties liggen kun je aan de slag met het benaderen van je doelgroep. Als je weet welke frustraties zij ervaren weet je waar jij op in moet spelen.
Verkoop niet je product of dienst
Een grote fout die veel verkopers en marketeers maken is het verkopen van hun product of dienst. Wanneer je hebt achterhaalt waar de pijn en frustratie liggen van je doelgroep moet je daar op inspelen. Verkoop dan niet je product of dienst maar de behoefte van de klant. Mensen zijn niet geïnteresseerd in wat je verkoopt, maar in datgene waar je ze mee kunt helpen. Of het probleem dat je oplost.
Gooi zout in de wond
Als je iemand probeert te overtuigen om over te gaan op een aankoop mag je het spelletje best gemeen spelen. Wees niet bang om de pijn of frustratie uit te lichten. Gooi (als het moet) wat extra zout in de wond. Voordat iemand overgaat op aankoop zal die eerst overtuigd moeten worden dat het echt een pijnpunt is. Leg de situatie voor en vertel wat de gevolgen hiervan zijn.
Vertel waarom het een probleem is en wat er allemaal mis gaat wanneer er niets aan gebeurd. Schets de uiterste situatie, zonder te overdrijven. Zo overtuig je mensen dat ze er iets aan moeten gaan doen. Zo raken ze eerder overtuigd van het in zee gaan met jou.
Praat op niveau
Als je wilt communiceren met je doelgroep op een manier dat zij het begrijpen, moet je net als hun praten. Praat altijd op hun niveau zodat het makkelijk is om te begrijpen. Ga niet technisch alles vertellen wat ze toch niet gaan begrijpen. Vaak word je juist dan niet begrepen en wordt het snel een saai verhaal. Praat altijd in ‘Jip en Janneke’ taal. Wat voor jou misschien makkelijk en vanzelfsprekend is kan voor andere al snel onduidelijk zijn.
Vertel het daarnaast ook op zo’n manier dat het aanslaat. Wat je vertelt moet bij je doelgroep passen en uitstralen wat jij als bedrijf uit wilt stralen. Je kunt ze alleen raken als je echt op hun niveau spreekt.
6 human needs
De 6 human needs zijn de zes dingen die een mens nodig heeft om gelukkig te zijn (volgens Tony Robbins). Of je het met hem eens bent mag je zelf weten. Het is wel een mooi model om in je achterhoofd te houden wanneer je met je doelgroep bezig bent. Er vanuit gaande dat je als mens deze zes behoeften hebt is het logisch in te spelen hierop.
Ga je communiceren met je doelgroep, kijk dan is of je aan één (of meerdere) van deze behoeften voldoet van dit model. Probeer dit dan ook te vertalen. Ontstaat er door met jou in zee te gaan groei dan kun je hier eenvoudig op inspelen door dit eindresultaat te vertellen. Zo werkt het ook met de andere eigenschappen.
Door je product of dienst te gaan verkopen aan je doelgroep aan de hand van deze behoeften zal je sneller mensen raken. Raak je echt een emotie is het een stuk makkelijker dit te visualiseren. Dit helpt enorm als je iemand uiteindelijk iets wilt gaan verkopen.
Hoe ga jij je doelgroep benaderen?
Heb jij je doelgroep goed gesegmenteerd? Of heb jij niet genoeg marktsegmentatie toegepast? Na deze blog zal je vast erkennen dat het segmenteren van je doelgroep noodzakelijk is om goed met ze te communiceren. Als je hier mee aan de slag gaat vind ik het tof als je het laat weten in de reacties.
0 reacties