Duplicate content is een echte killer voor de online vindbaarheid van je website of webshop. Het hebben van duplicated content wordt namelijk direct afgestraft door zoekmachines. Het is daarom belangrijk dat je er direct mee aan de slag gaat.
Maar hoe herken je deze duplicate content nu? En hoe achterhaal ik of het wel echt te veel is? In deze blog ga ik je alles vertellen over hoe je duplicate content herkent en wanneer het schadelijk is voor de online vindbaarheid van je website. Daarnaast leg ik je stap voor stap uit wat je er aan kunt doen en hoe je te werk gaat om dit probleem op te lossen.
Inhoudsopgave
Wat is duplicate content?
Duplicate content is een uniek stukje content (teskt, afbeeldingen, etc.) dat volledig of grotendeels terug te vinden is op een andere plek op het internet. Dit kan om jouw website gaan of die van een ander. Dit onderscheiden we door middel van interne- of externe duplicate content.
Ducplicate content kan voor veel problemen zorgen. Wanneer je content kopieert van anderen, kan dit juridische problemen opleveren. Daarnaast zijn zoekmachines zeker geen fan van duplicate content en straft het diegene keihard af.
Duplicate content en Google
Duplicated content wordt door Google genadeloos afgestraft. Ik zal je haarfijn uitleggen hoe dat komt. Wanneer twee pagina’s (intern of extern) over dezelfde content beschikken zal Google moeten kiezen. Het is dan niet logisch om beide pagina’s hoog te ranken omdat het om dezelfde content gaat. Google zal dus één van de twee lager laten scoren. Een gigantisch killer voor je vindbaarheid.
Een logische aanrader is daarom om niet de pagina’s van je concurrent te kopiëren. Zeer waarschijnlijk zijn die al bekend bij Google waardoor ze er voor gaan kiezen om jouw pagina lager te laten scoren. Daarnaast is het ook raadzaam om niet op iedere pagina van jouw website of webshop dezelfde content te plaatsen. Hierdoor voorkom je dat er op jouw eigen website intern te veel duplicate content ontstaat.
Na het lezen van de bovenstaande informatie kan ik mij voorstellen dat je schrikt. Het is zeker niet zo dat ieder woord of zinnetje wat jij dubbel gebruikt wordt gezien als duplicate content. Pas wanneer we spreken grote aantallen (meer dan 25% van je content) gaat het serieuze problemen voor je website of webshop opleveren. In het kopje duplicate content check kom ik hier uitgebreid op terug.
Wanneer is iets duplicated content?
Tja logische vraag is natuurlijk wanneer iets daadwerkelijk dubbel is. Dit is lastig te zeggen, bij Google zijn ze ook vrij sceptisch over het antwoord op deze vraag. Het is daarom raadzaam om je content puur met een kritisch oog te schrijven. Het is heus niet erg als je af en toe iets van je teksten hergebruik. Schrijf je content met het oog op je bezoeker, dan zit je meestal gewoon goed. Voer daarnaast voor de zekerheid de onderstaande check uit.
Duplicate content check
Waarschijnlijk ben je na het lezen van de bovenstaande alinea’s zeer benieuwd naar het het met jouw website zit. Logisch want ik ga je uitleggen hoe je jouw dubbele content kunt gaan controleren. Uiteraard doen we dit niet door zelf alles te gaan zitten tellen en te analyseren maar maken we gebruik van een tool hiervoor.
Wanneer ik een duplicate content check uitvoer doe ik dat via Siteliner. Deze handige tool geeft je binnen een aantal minuten een duidelijk inzicht over de duplicated content binnen jouw website. Daarnaast geeft het je ook andere handige inzichten zoals bijvoorbeeld gebroken linkjes, het aantal woorden per pagina en de aantal interne linkjes.
Zelf hou ik voor mijzelf en mijn klanten een maximum van 25% aan. Ga je hier overheen dan is het raadzaam om hier iets aan te doen.
Wat kun je er tegen doen
Als je de check hebt uitgevoerd en je zit over de 25% raad ik je aan hier iets aan te gaan doen. Een kleine investering om wat content te herschrijven kan er voor zorgen dat je meer website bezoekers gaan kunnen verwelkomen via pagina’s die eerder niet goed scoorde. Er iets aan doen is dus altijd raadzaam.
Oplossing 1 Schrijf unieke content
Misschien een voor de hand liggend antwoord, maar wel waar. Schrijf unieke content. Herschrijf als het nodig is wat teksten en zorg ervoor dat delen hiervan onder unieke content gaan vallen. Hierdoor kan je het percentage duplicate content enorm snel terugschroeven.
Wat ik zelf vaak tegenkom
Veel websites of webshops die ik tegenkom en over te veel dubbele content beschikken maken gebruik van pagina’s met producten of diensten die elke keer weer het zelfde verhaal vertellen. Het gaat bijvoorbeeld over een bepaald land waardoor ze elke keer hetzelfde stukje algemene informatie op iedere pagina plaatsen.
Je kunt dan deze content herschrijven of deze content op een losse pagina plaatsen met informatie over dit land. Door simpel een linkje hierheen te plaatsen kunnen geïnteresseerden alsnog deze content zien zonder dat het dubbel op je website staat.
Oplossing 2 Canonical tag
Maak je toch gebruik van twee pagina’s waar grotendeels de zelfde content op te vinden is? Dan kun je het oplossen met een Canonical tag. Dit geeft namelijk aan dat deze content ook elders te vinden is. Hierdoor gaat deze pagina er niet op achteruit en zorgt het er zelfs voor dat de waarde van deze pagina wordt overgedragen naar de originele pagina. Via een SEO plugin kun je van een Canonical tag toevoegen aan je pagina.
Hoe staat jouw website er voor?
Na het lezen van deze blog weet je precies wat duplicate content inhoudt en wat je er mee aan moet. Ik ben erg benieuwd wat de status is van jouw website of webshop en wat jouw beeld is bij duplicate content. Laat vooral in de reacties even weten hoe het met jouw website is en hoeveel procent dubbele content je website heeft. Daarnaast kun je mij altijd even benaderen voor vragen of opmerkingen.
0 reacties