Je salespage (of verkooppagina) vul je het liefst helemaal met jouw inzichten over hoe geweldig je product of dienst is. Vertellen over hoeveel bladzijde het boek heeft of hoe goed de specificaties van je machine wel niet zijn. Het is natuurlijk heerlijk om bezig te zijn met je bedrijf en hier lekker over te vertellen. Het liefst vul je jouw website dus met teksten over jou. Je bezoeker vindt dit helaas minder leuk.
Net als dat jij het liefst lekker met je zelf bezig bent heeft de bezoeker dit ook. Ga je dus over jezelf vertellen ben je jouw bezoekers zo weer kwijt. De bezoeker gaat dan liever naar een ander. Iemand die wel teksten heeft die bedoeld zijn voor hem of haar.
In deze blog ga ik je vertellen hoe je jouw salespage zo op kunt bouwen dat mensen het verlangen hebben jouw product of dienst aan te schaffen. Zo voorkom je situaties als hierboven omschreven. Door het toepassen van de informatie die ik je geef ga je hogere conversies halen en meer klanten werven voor je bedrijf.
Inhoudsopgave
Wat is een salespage?
Een salepage pagina waarop een product of dienst wordt verkocht. Het enige doel wat zo’n pagina heeft is iets verkopen of converteren. Via zo’n salespage wordt een bezoeker stap voor stap begeleid in het overgaan tot een bepaalde actie.
Klanten winnen via je website
Door je website te voorzien van goede verkooppagina’s kun je automatisch klanten gaan genereren via je website. Is je website namelijk goed geoptimaliseerd, dan worden bezoekers in het volledige verkoopproces meegenomen en automatisch geconverteerd tot een uiteindelijke verkoop.
Webshop of salespage
Voor het verkopen van je producten of diensten kun je zowel een webshop gebruiken als een website met verkooppagina’s. Geen van beide is verkeerd. In veel gevallen is het wel belangrijk de juiste keuze te maken tussen beide. Niet elk product of dienst zal namelijk even hoog converteren als je de verkeerde maakt.
Verkoop je meerdere producten of gaat het over het algemeen over een wat goedkoper iets? Dan is het starten van een webshop vaak verstandiger. Wanneer je niet veel aanbod hebt en bovendien spreekt over wat duurdere producten is het hebben van verkooppagina’s weer beter.
Daarnaast moet je nagaan naar hoeveel informatie je bezoeker verlangen. Via een webshop kun je niet veel informatie geven. Op een slalespage kan dit wel. Ga dus ook na wat de klant zou willen. Kom je hier als website eigenaar niet uit kan het verstandig zijn om in gesprek te gaan met je doelgroep of om te overleggen met een expert.
Waarom zou je salespages moeten gebruiken?
Tja, waarom zou je eigenlijk salespages moeten inzetten op jouw website? Ondanks dat het antwoord natuurlijk voor de hand liggend is zijn er genoeg websites te bedenken die er geen gebruik van maken.
Terwijl het hebben van goede verkooppagina’s toch een enorm verschil kan maken voor bedrijven. Daarom heb ik hieronder een aantal redenen verzameld waarom je er toch niet meer om het inzetten van salespages heen kunt.
Om te kunnen verkopen
Voor de hand liggend… maar wel waar! Aan de hand van verkooppagina’s kunt je jouw producten of diensten gaan verkopen. Een productpagina alleen is dan vaak niet genoeg.
Natuurlijk kun je er voor kiezen het verkopende gedeelte van je bedrijf één op één te doen met mensen. Maar hoe lekker zou het zijn als je website dit (of een deel van dit werk) voor je kan overnemen.
Een goede verkooppagina zorgt er namelijk voor dat een lezer wordt geïnformeerd en overtuigd. Is de rest van je website ook goed, dan kun je het volledige verkoopproces online doen. En ook nog automatisch.
Logisch verkoopverhaal
Een verkooppagina is voor een bezoeker enorm logisch opgebouwd. Stap voor stappen worden essentiële stappen van het verkoopproces doorlopen. De pagina’s hebben maar één doel, het uiteindelijke converteren van bezoekers.
Er wordt dus niet overhaast een aanbod gedaan en nietszeggende specificaties verteld. Dit soort informatie komt pas wanneer de bezoeker door eerdere elementen van de pagina hier voor is klaargestoomd.
Via een goede salespage doorlopen bezoekers heel natuurlijk het proces om over te gaan op een aankoop. Ze krijgen op het juiste moment de juiste informatie aangeboden waar ze op dat moment behoefte aan hebben. Zijn ze klaar om over te gaan op aankoop? Dan krijgen ze het aanbod vanzelf voorgeschoteld.
Dit werkt ook andersom. Maak je gebruik van productpagina’s die in één klap de bezoeker alle informatie geeft, dan kan dit afschrikken. Bijvoorbeeld het brengen van de prijs is een gevaarlijk proces. Om te voorkomen dat je mensen afschrikt al voor ze iets gekocht hebben is het verstandig gebruik te maken van verkooppagina’s.
Je hebt een digitale verkoper in dienst
Als je verkooppagina’s en je website zo zijn geoptimaliseerd dat je automatisch verkopen maakt heb je eigenlijk een digitale verkoper in dienst. Deze zet automatisch bezoekers om in klanten.
Als jou website volledig is geoptimaliseerd zul je merken dat hij voor jou werkt en niet andersom. Hierdoor win je klanten en hoef je niet meer bezig te zijn met het verkopen. Toch lekker een digitale verkoop assistent.
Alle informatie op een rijtje
Wanneer klanten de behoefte hebben aan een duidelijk voerzicht over je product of dienst kunnen ze ook op deze pagina terecht. Hier vinden ze alle informatie die voor hun relevant en belangrijk is.
Het grootte voordeel is dat ze dit zo voorgeschoteld krijgen dat ze direct in het verkoopproces zitten. Ze ontvangen dus pas informatie over een prijs wanneer ze hier klaar voor zijn en het ze niet meteen afschrikt.
Zo maak je een effectieve salespage
Het bouwen van een salespage is anders dan alle andere pagina’s op je website. Je zult bezoekers aan moeten sporen om een daadwerkelijke actie te ondernemen. Uit zichzelf zullen ze dat niet zomaar doen. Je zult ze echt een rede moeten geven om een bepaalde drempel over te gaan om zo een aankoop te doen.
Het maken van een verkooppagina staat dus volledig in het helpen van de bezoeker richting het einddoel. Door rustig stap voor stap het verkoopproces door te lopen moet de bezoeker aan het eind van de pagina over gaan op actie.
Het maken van een salespage is niet eenmalig. Zodra deze uiteindelijk in werking is zul je deze moeten gaan optimaliseren. Door verschillende testen zoals A/B testen uit te voeren kom je er uiteindelijk achter wat het beste werkt voor jouw bezoekers. Zo kun je er voor zorgend dat je website zo goed mogelijk is geoptimaliseerd en de hoogst haalbare conversie realiseert.
De manier van schrijven zal ik niet behandelen in deze blog. Hiervoor verwijs ik je door naar mijn copywriting blog.
Attention, Interest, Desire, Action
Wie op de hoogte is van het AIDA-model zal de bovenstaande woorden vast herkennen. Ondanks dat de meningen over dit model verdeeld zijn en het volgens sommige achterhaalt is werkt het prima om toe te passen op je salespage.
Met het AIDA-model doorloop je namelijk alle stappen die nodig zijn op een salespage om een bezoeker over te laten gaan tot een conversie. Natuurlijk zal het in sommige gevallen beter zijn bepaalde dingen anders te doen maar in grote lijnen en zeker als basis werkt het als een uitstekend uitgangspunt.
De basis van je salespage
Voordat je kunt beginnen met het maken van je verkooppagina is het belangrijk dat je de basis hiervan snapt. Je zult er namelijk voor moeten gaan zorgen dat jouw pagina verschillende soorten bezoekers kan gaan overtuigen tot een conversie.
Werk daarom nooit met lastige en zinloze elementen zoals het in laten vliegen van allerlei stukken tekst of andere gekke elementen. Mensen houden niet van complexheid en zullen afknappen op het feit dat er allemaal lastige dingen gebeuren. Houdt het simpel en overzichtelijk.
Werk altijd in blokken, veel bezoekers scannen namelijk eerst graag een pagina voordat ze hem überhaupt lezen. Verdeel je pagina in blokken aangevuld met afbeeldingen en kopjes. Zo hoeft een bezoeker niet heel de tekst te lezen om te begrijpen waar iets over gaat. Aan de hand van deze informatie kan een bezoeker namelijk al snel zien welk stuk wat inhoud en of het wel of niet gelezen hoeft te worden.
Geen afleiding
De grootste conversiekiller is misschien wel het afleiden van je bezoeker. Wanneer mensen op je verkooppagina komen moet je alle afleiding vermijden. Elk linkje ergens anders heen is een rede voor een bezoeker om je pagina te verlaten en niet over te gaan op aankoop. Zorg er daarom altijd voor dat je alle afleiding voorkomt en dat bezoeker geen mogelijkheid krijgt om van je pagina af te komen.
Doe dit bijvoorbeeld door je header te wijzigen op deze pagina’s en het menu te verwijderen. Hierdoor ontneem je de kans om weg te klikken, mochten ze echt ergens anders moeten zijn kan dit nog altijd via het logo. Daarnaast zitten de meeste footers op websites ook vol met linkjes en afleidende elementen. Ook deze kun je beter verbergen op deze pagina’s.
Creëer schaarste
Heeft je pagina een tijdelijke actie of is je volledige pagina sowieso tijdelijk. Laat dit zien. Zo creëer je schaarste voor je bezoekers en geef je ze een rede om sneller over te gaan op aankoop.
Je kunt dit bijvoorbeeld doen door bovenin een timer te plaatsen. Laat deze aflopen tot het moment dat je de pagina offline haalt. Dit trekt de aandacht en geeft mensen een gevoel dat ze iets gaan mislopen. Een goede rede om over te gaan op aankoop.
Fase 1 | Trek de aandacht van de lezer
Je hebt vast wel eens gehoord van de korte aandacht spanne van de mens. Bij het binnenkomen van een pagina is het belangrijk dat je binnen drie seconden de aandacht van de bezoeker hebt. Heb je die niet, dan klikken ze weg. Maar ook halverwege de pagina zul je constant de aandacht van de bezoeker moeten herpakken. Bij elke blok tekst zul je de brug moeten maken naar de volgende. Zo krijgt de bezoeker geen kans om de aandacht ergens anders aan te besteden.
Trek altijd de aandacht van je bezoeker door middel van een header. Doe dit door usp’s hierin te verwerken. Een lezer moet direct nieuwsgierig zijn en de rest willen lezen. Daarnaast kun je ook een ondersteunende afbeelding gebruiken.
Nodig de bezoeker uit om te lezen
Het begin van je pagina moet dus altijd bestaan uit een uitnodigende header ondersteund met een introductie en mogelijk een afbeelding. Houdt rekening dat de bezoeker pas net op de pagina is en hoogstwaarschijnlijk nog niet de behoefte heeft in een verhaal over het product of degelijke, misschien is er namelijk nog helemaal geen behoefte aan.
Vertel een verhaal
Pak eerst de aandacht door gewoon een situatie voor te leggen met betrekking op datgene wat je gaat verkopen. Pluspunt is het als je dit in een verhaalvorm doet zodat bezoekers een volledig beeld bij de situatie gaan vormen en het zo meer impact maakt.
Onderscheid bepaalde woorden voor de bezoeker die iets vertellen over het eindresultaat. Doe dit door ze dik te drukken of te omcirkelen. Bezoekers krijgen zo een beter idee bij wat ze kunnen verwachten en het nodigt uit dit stukje tekst te bekijken.
Fase 2 | Wek interesse voor jouw product
In de tweede fase is het belangrijk dat je de bezoeker op de hoogte gaat brengen van het probleem dat hij of zij heeft. Er ontstaat dan vanzelf een behoefte bij deze bezoeker om dit probleem op te lossen.
Laat een probleem ontstaan
Ondanks dat je bezoeker misschien niet zelf weet dat die een probleem of frustratie heeft is de kans groot dat deze wel aanwezig is. De bezoeker weet het alleen nog niet. Daarom zul je er voor moeten zorgen dat de bezoeker dit probleem gaat ervaren.
Schets zelf de situatie waar de klant in zit. Verkoop je een product dat een oplossing biedt voor een probleem, focus je dan op het omschrijven van dit probleem en zorg ervoor dat de bezoeker dit begrijpt en naar zich zelf kan vertalen. Vervolgens ga je vertellen wat de gevolgen van dit probleem allemaal niet zijn. Pak gewoon het ergste geval en leg uit waarom dit probleem dat als gevolg heeft. Let wel op dat je niet gaat overdrijven.
Stel jezelf netjes voor
Een enorm effectieve manier om deze behoefte te laten ontstaan is het schetsen van je eigen situatie. Leg uit hoe jij vroeger met dit probleem kampte en wat je allemaal wel niet misgelopen bent hierdoor. Mensen krijgen een concreet beeld hierbij omdat ze een echt beeld krijgen bij je situatie.
Vervolgens vertel je ze hoe jij dit probleem hebt opgelost en hoe je dit ook bij andere doet of hebt gedaan. Laat mensen rustig kennis maken met de commerciële kant van je verhaal. Uiteindelijk wil je ze iets gaan verkopen.
Dit kun je aanvullen met foto’s en bijvoorbeeld testimonials van andere die dit zelfde probleem ervaren hebben maar er dankzij jou geen last mee van hebben. Mensen krijgen zo een echt gezicht bij je verhaal.
Zorg voor die autoriteit
Of je nu werkt vanuit je eigen situatie of je vertelt over een ander verhaal. Zorg ervoor dat je autoriteit uitstraalt. Zeker nieuwe bezoekers zijn niet zomaar overtuigd van je expertise. Autoriteit gaat er voor zorgen dat jij wordt gezien als de expert in je markt. Vertel altijd een verhaal waaruit blijkt dat je die autoriteit hebt.
Vertaal je verhaal daarom altijd naar de praktijk. Geef voorbeelden en vertel in verhaalvorm. Neem mensen mee in het proces. Zij zullen jou dan vanzelf als autoriteit gaan erkennen.
Maak kennis, maar verkoop nog niks
Laat bezoekers alleen kennismaken met je oplossing, doe ze vooral nog geen aanbod. Schets de situatie en zorg voor het ontstaan van een behoefte naar je product. Vertel ze de oplossing maar verkoop ze nog niks. Als je hier namelijk al je aanbod doen werkt dit averechts. Het schrikt in veel gevallen af.
Fase 3 | Laat ze naar je verlangen
Nu je bezoeker weet met welk probleem hij zit en wat de gevolgen ervan zijn is het belangrijk dat ze kennis gaan maken met de oplossing. Ze hebben al gelezen hoe jij en je klanten gebruik hebben gemaakt van deze oplossing en willen nu graag zelf weten hoe ze dat kunnen doen. Je gaat het verlangen opwekken naar jouw product of dienst.
Doe nog geen aanbod
Je gaat nu inhoudelijk vertellen wat je precies gaat doen om de problemen van je lezer op te lossen. Je doet geen aanbod. Je gaat ze vertellen wat je voor ze oplost en vertaald dit naar de praktijk. Je gaat niet de technische aspecten vertellen maar je verteld ze wat het eindresultaat is wat ze ontvangen. Ook nu is het doen van het aanbod en het proberen te verkopen te vroeg.
Lezers geven niet om het product maar om zichzelf
Bezoekers van je pagina zijn niet geïnteresseerd in wat je precies aan te bieden heeft. Ze geven meer om wat het hun te bieden heeft. Je bent misschien hartstikke trots op dat je boek 300 bladzijdes aan waardevolle informatie biedt, maar dit boeit ze eigenlijk niet zo veel. Ze willen weten wat het hun kan gaan opleveren.
Vertel ze hier dus wat het product voor hun oplevert en wat het eindresultaat zal zijn. Waar je eerst vertelde wat de problemen en gevolgen waren vertel je nu de oplossing met het gevolg van die oplossing. Zet precies neer wat de bezoeker wil horen op dat moment.
Fase 4 | Doe je aanbod
Eindelijk je mag jouw product of dienst gaan presenteren aan je bezoeker. Je mag ze eindelijk vertellen wat je voor ze hebben en ze de kans geven het aan te schaffen. Maar voor dat je dit concreet doet is het belangrijk dat je nog één ding doet.
Vat alles samen
Voordat je concreet over gaat op het verkopen van je producten is het belangrijk dat je alles goed samenvat. Veel van je bezoekers bekijken namelijk eerst de volledige pagina voordat ze beginnen met lezen. Zorg er dus voor dat je een korte samenvatting hebt met een overzicht van wat het oplevert. Hierbij ga je net als de derde fase vertellen wat het eindresultaat is zodat ze weten wat het ze oplevert en niet wat alles precies inhoudt.
Dit kun je effectief doen door een lijstje met groene vinkjes te gebruiken. Mensen zijn namelijk erg gevoelig voor lijstjes. We lezen ze graag en zien ze als samenvattingen. Zet de belangrijkste punten boven en onderaan. Mensen onthouden deze namelijk het beste en ze maken het meeste indruk op ons.
Maak het tastbaar
Wanneer je je het aanbod doet is het belangrijk dat je het enigszins tastbaar maakt. Dit kan door een afbeelding toe te voegen van het product. Hierdoor maak je het tastbaar voor bezoekers en creëren zij eerder een band.
Verschillende soorten salespages
Eerder vertelde ik je al over het verschil tussen webshops en verkooppagina’s. Hoe je voor veel producten beter een webshop kan gebruiken dan een verkooppagina. Zoals je ook gemerkt hebt zitten er enorm veel overeenkomsten tussen beide.
Voor allebei is het doel hetzelfde, verkopen. Je bouwt ze misschien anders maar informeren en vervolgens overtuigen is in beide gevallen de uitkomst. Ondanks dat er verschillen in zitten blijft het einddoel hoe je het went of keert altijd hetzelfde. Ondanks de verschillen.
Verkooppagina zijn er voor grootte, maar ook voor kleine producten
Zoals er verschillende soorten webshops zijn, zijn er ook verschillende soorten verkooppagina’s. En ondanks dat het einddoel hetzelfde is, zijn er andere wegen die naar dit doel moeten lijden. Het verschil zit hem namelijk in de drempel die een bezoeker over moet voordat hij iets koopt.
Gaat het om een conversie waarbij een bezoeker geld moet betalen of gaat het om een gratis weggever? In beide gevallen wil je converteren. Toch zul je voor beide een andere pagina moeten hebben om het gewenste resultaat te behalen.
Bepaal de drempel
Ik vergelijk het bepalen van de opbouw van je verkooppagina met een drempel. De bezoeker moet deze drempel over om een aankoop te doen. Jij zult deze bezoeker de goede richting op moeten duwen, oftewel overtuigen hiervan. Duw je te zacht, dan is de bezoeker niet overtuigd en zal hij of zij niks kopen. Duw je te hard wordt de bezoeker gelanceerd en zal hij ook niet over gaan op aankoop.
Je zult zelf dus moeten bepalen wat die drempel is. Aan de hand daarvan is het opbouwen van je verkooppagina een stuk logischer. Kijk dus altijd goed naar wat voor bezoeker je krijgt en hoe groot de stap is om over te gaan op een aankoop of conversie.
Je moet hierbij rekening houden met twee dingen. Hetgeen wat je verkoopt en wat voor bezoeker je krijgt. Zijn het namelijk bezoekers die voor het eerst op je website komen zal het lastiger zijn deze te overtuigen om een betaald product van je te kopen. Maar gaat het om vaker terugkomende mensen die een gratis weggever voorgeschoteld krijgen, dan is het juist slecht voor je conversie om een gigantisch lange verkooppagina te maken.
Het is dus enorm belangrijk om te bepalen wat voor bezoekers je krijgt en hoeveel je zult moeten doen om ze die drempel over te laten gaan. Doe je dit namelijk verkeerd loop je gegarandeerd conversies mis terwijl dat nergens voor nodig is.
Bedankpagina
Wanneer mensen over zijn gegaan op een aankoop komen ze terecht op je bedankpagina. Web developers denken vaak dat ze dan klaar zijn, de bezoeker is eenmaal over gegaan op een conversie. Echter schuilt hier een groot gevaar.
Ken je het gevoel van spijt na een aankoop? Ieder mens krijgt een twijfelachtig gevoel na een aankoop. Dit is meer dan normaal. Je probeert de aankoop voor jezelf goed te praten maar dit lukt niet altijd. Als marketeer is het daarom verstandig hier op in te spelen.
Geef bevestiging
Om te voorkomen dat mensen spijt krijgen van hun aankoop en hier op terug komen moet je ze een bevestiging geven. Je moet ze gaan vertellen dat de keuze die ze hebben gemaakt de juiste is. Dit kan eenvoudig door ze in plaats van te bedanken te vertellen dat ze goed zitten.
Plaats bijvoorbeeld een video op je bedankpagina met daarin een stukje waarin je aangeeft dat mensen een goede keuze hebben gemaakt. Hierdoor ontvangen ze de bevestiging waar ze naar op zoek waren. Dit voorkomt dat mensen terugkomen op hun aankoop en geeft ze direct een beter gevoel. Helemaal omdat ze het van een mens te horen krijgen.
Tijd om je conversie te verhogen
Nu je de blog hebt afgerond zit je ongetwijfeld vol met inspiratie om een effectieve salespage te maken. Door de inzichten die ik zojuist gegeven heb in de praktijk toe te brengen merk je dat je de conversie van je salespages enorm kunt gaan verhogen. Wil je nog een stapje verder? Dan raad ik je aan ook mijn blog over webpsychologie te lezen. Hierin geef ik 13 praktische tips waarmee je conversie kunt verhogen. Ik zou het tevens leuk vinden als je in de reacties kunt laten weten wat je van de blog vond en of je mogelijk nog aanvullingen of tips hebt. Succes met je website!
0 reacties