Je bent op vakantie met een groepje vrienden. Zelf koken hebben jullie geen zin in, dus kiezen jullie ervoor om uit eten te gaan. Je opent je telefoon en zoek in Google op restaurant. Vervolgens krijg je een lijstje met restaurants in de buurt. Je checkt nog snel even welk restaurant de meest positieve reviews heeft, maakt een keuze en zet de navigatie aan.
De kans is groot wanneer je op zoek bent naar een lokale dienstverlening of product, je bij Google Maps uitkomt. Het is dus belangrijk dat je als lokaal bedrijf hierop aanwezig bent. Zeker wanneer je een fysieke locatie hebt die klanten kunnen bezoeken. Toch zijn er tegenwoordig nog genoeg bedrijven die niet aan lokale SEO doen. Daarom ga ik je vandaag alle ‘ins and outs’ van Google mijn bedrijf vertellen. Hoe je het kunt aanmaken, maar vooral hoe je er het uiterste uit kunt gaan halen, voor jou bedrijf.
Inhoudsopgave
Wat is Google mijn bedrijf?
Google mijn bedrijf is het blok wat je rechts ziet ontstaan wanneer je specifiek op een bedrijf zoekt. Hier kun je informatie vinden over het bedrijf, zoals bijvoorbeeld de openingstijden, het adres, telefoonnummer, etc. Daarnaast toont Google je ook op Google Maps en geeft het je de mogelijkheid om soortgelijken bedrijven te bekijken. Wanneer je dus bijvoorbeeld uit eten gaat kun je eenvoudig restaurants vergelijken om zou je keuze te maken.
Google mijn bedrijf is een gratis service die Google biedt aan ondernemers om hun bedrijf beter zichtbaar te maken. Binnen de omgeving kun je informatie kwijt over je onderneming, kunnen mensen met je in contact komen en reviews achterlaten. Daarnaast heeft het ook nog waarde voor je SEO. Maar ondanks dat het gratis is, weinig tijd kost en toch veel op kan leveren maken veel bedrijven er nog geen gebruik van.
Lokale SEO
Wanneer je wel is vaker in Google zoekt op zoekwoorden als restaurant zul je merken dat alleen bedrijven worden getoond die dicht bij je in de buurt zijn. Omdat Google steeds slimmer wordt begrijpt het dat wanneer in je in Rotterdam op restaurant zoekt een restaurant uit Amsterdam niet relevant is. Google snapt dus dat je zoekopdracht lokaal is en bedrijven alleen relevant zijn als ze binnen een bepaalde straal van jou locatie bevinden. Dit noemen we lokale SEO.
Google mijn bedrijf vergroot je lokale SEO enorm. Je bedrijf is niet alleen zichtbaar op Google Maps maar wordt ook getoond wanneer er gezocht wordt op jou branche en bijvoorbeeld je plaatsnaam. Ben je bijvoorbeeld een tandarts gevestigd in Utrecht vergroot je de kans dat je hoog in de organische zoekresultaten verschijnt wanneer er op tandarts wordt gezocht vanuit Utrecht of omstreken. Een Google mijn bedrijf pagina is dus een essentiële factor wil je lokaal goed gaan scoren. Daarnaast ziet Google ook wanneer je dezelfde gegevens gebruikt op je website en op je profiel. Dit werkt als het ware als een bevestiging voor Google.
Hoe maak ik een Google mijn bedrijf profiel aan?
Het aanmaken van een Google mijn bedrijf profiel is een gratis en eenvoudig proces. Wanneer je het profiel heb aangemaakt moet je hem verifiëren en kun je direct aan de slag om je bedrijf lokaal vindbaar te gaan maken. Om een profiel aan te maken kun je het onderstaande stappenplan volgen:
- Log in met het Google account van jou bedrijf en ga naar de Google mijn bedrijf-website. Klik vervolgens op aan de slag.
- Nu kun je jou bedrijfsnaam invullen, bestaat jou naam al kan het zijn dat er wellicht toch al een profiel bestaat voor je bedrijf. Is dit niet het geval, klik je op ‘Maak een bedrijf met deze naam’.
- Vul alle informatie in die gevraagd wordt en wees hierin zo specifiek mogelijk.
- Vervolgens zul je het profiel moeten gaan verifiëren. In de meeste gevallen gaat dit per post en duurt dit 1 tot 2 weken. Je ontvang dan een brief van Google met jou code op het adres van het bedrijf. In sommige gevallen is het mogelijk om te verifiëren door middel van een telefoontje of e-mail. Deze manier gaat sneller maar is in de meeste gevallen niet mogelijk.
Vervolgens ben je gemachtigd en kun je op elk moment je profiel aanpassen en content toevoegen.
Wat zijn de mogelijkheden met Google mijn bedrijf?
Je Google mijn bedrijf profiel kan als veel meer dan een statisch zoekresultaat dienen. Google biedt namelijk meerdere handige opties aan waarmee je bezoekers beter mee kunt helpen en beter kunt gaan scoren in Google. Je zult hiervoor wel enigszins actief moeten zijn. Echter wordt je hier wel voor beloond door Google.
Bedrijfsgegevens
Om je profiel logisch in te richten kun je het beste beginnen met het compleet maken van de gegevens die zijn te vinden op je profiel. Binnen profiel kun je verschillende gegevens achterlaten die zichtbaar zijn voor mensen wanneer je profiel verschijnt in de zoekresultaten. Zo kun je op je profiel bijvoorbeeld je adresgegevens, contactgegevens, openingstijden en je website toevoegen.
Het voordeel hiervan is dat wanneer mensen met je in contact willen komen ze niet meer naar je website hoeven om vervolgens op zoek te gaan naar je telefoonnummer of om een contactformulier in te vullen. Het profiel toont namelijk uit zichzelf al verschillende buttons waardoor ze niet meer je website hoeven te bezoeken. Mochten mensen wel naar je website op zoek zijn, dan kunnen ze dat doen via een andere button die ze direct op het juiste domein brengt.
Daarnaast kun je Google ook helpen door aan je bedrijfsprofiel een categorie en servicegebied toe te voegen. Zo weet Google beter wat je doet en tot hoe ver je servicegebied is. Valt Groningen dus niet in je servicegebied zal je profiel hier niet zomaar verschijnen. Dit voorkomt dat mensen contact met je opnemen voor een service die je ze niet kunt gaan bieden.
Het is verstandig om je profiel zo compleet mogelijk te maken en alles zorgvuldig in te vullen. Hierdoor kun bezoekers van Google jou makkelijker vinden en kan Google jou profiel tonen aan potentiële websitebezoekers.
Openingstijden
Via jou bedrijfsprofiel kun je precies aangeven wanneer je open bent en wanneer niet. Dit is handig voor als mensen willen weten wanneer je precies open bent. Het gaat zelf zo ver dat je aan kunt geven op welke feestdagen je gesloten bent. Zo kun je bijvoorbeeld van te voren aangeven dat je bij kerst gesloten bent maar de andere dagen tot de jaarwisseling wel gewoon open bent. Google laat dit dan zien aan de bezoekers van je profiel, ben je gesloten tonen ze direct wanneer je weer open gaat.
Zorg er wel voor dat je deze gegevens up-to-date houdt wanneer je hier meer aan de slag gaat. Niets is zo vervelend als wanneer er klanten voor een gesloten deur staan als je op Google hebt aangegeven gewoon open te zijn. Je kunt ruim van te voren aangeven wanneer je openingstijden afwijken van de standaard, maak hier dan ook gebruik van.
Een leuk bijkomt iets is dat Google bij sommige pagina’s bijhoud hoe druk ze bezocht worden op bepaalde tijdstippen. Zo kun je bijvoorbeeld kijken als wilt gaan bowlen wanneer het centrum het drukst bezocht is en wanneer het rustig zou moeten zijn.
Foto’s
Een andere leuke mogelijkheid is het toevoegen van foto’s. Je kunt bijvoorbeeld je logo toevoegen maar ook foto’s van werkzaamheden en andere dingen. Daarnaast kun je afbeeldingen van je pand toevoegen. Zo wordt er dan een voorkant en binnenkant van je pand getoond wanneer je verschijnt. Ook kun je 360 graden foto’s toevoegen.
Houd er wel rekening mee dat je afbeeldingen relevant zijn voor je doelgroep en up to date zijn. Voor een discotheek kan het bijvoorbeeld waardevol zijn om een foto van de binnenkant te plaatsen zodat mensen die mogelijk deze locatie willen bezoeken makkelijker een keuze kunnen maken. Voor een marketingbureau is dit bijvoorbeeld minder relevant. Zorg er daarnaast voor dat wanneer je bijvoorbeeld verhuist je ook je foto’s aanpast zodat mensen niet voor verassingen komen te staan.
Google reviews
Wanneer je een Google mijn bedrijf profiel hebt geef je mensen de mogelijkheid om reviews achter te laten. Dit kan een positief of negatief gevolg betekenen voor je profiel maar ook voor je SEO. Ziet Google bijvoorbeeld dat je veel negatieve reviews hebt is dit een rede om jou profiel en in een extreem geval zelfs jou website lager te laten scoren.
Het is dus waardevol om positieve recensies te ontvangen. Echter laten mensen over het algemeen eerder een recensie achter wanneer ze een negatiever ervaring hebben dan een positieve. Het is dus van belang om positieve reviews te gaan verzamelen. Helemaal omdat een groot deel van de kopers klantenbeoordelingen mee laat spelen in het verkoopproces.
Het is dus belangrijk aan je klanten te vragen of ze een review achter willen laten. Wanneer je meer reviews hebt ga je ook meer autoriteit uitstralen. Benader dus klanten met de vraag of ze een review achter willen laten. Via Google mijn bedrijf kun je een link aanmaken die klanten kunnen volgen om direct een review in te vullen. Dit doe je door de onderstaande stappen te volgen.
- Log in op het juiste Google mijn bedrijf profiel
- Klik aan de linkerkant in het menu op ‘Home’
- Op de kaart ‘Meer reviews ontvangen’ kun je een URL kopiëren
LET OP: het is verplicht om eerst een korte naam te maken zodat er een korte URL gemaakt kan worden. Lukt het je dus niet om een URL te kopiëren zul je eerst een korte naam toe moeten voegen.
Wanneer je deze link hebt kun je bijvoorbeeld je klanten bellen met de vraag om een review achter te laten. De link kun je natuurlijk ook via de mail of andere platformen versturen.
Mocht je toch een negatieve review krijgen is het verstandig hier op te reageren. Hierdoor kun je het probleem mogelijk achterhalen en oplossen. Met als mogelijk gevolg dat de review wordt aangepast of verwijderd.
Gratis website
Wanneer je nog niet beschikt over een website en toch een Google mijn profiel aan wilt maken kun je er voor kiezen om via de website maker tool van Google een website te maken. Je kunt dan een simpele website bouwen aan de hand van de informatie die je hebt ingevuld tijdens het vullen van je profiel.
Het maken van een website binnen deze tool geeft je alleen weinig vrijheid en amper designopties. Je kunt alleen kiezen uit de elementen van Google waardoor de tool erg beperkt is.
Wel kan het de oplossingen bieden als je nog geen website hebt en toch wel vindbaar wilt zijn via een website. Een alternatief zou dan kunnen zijn een zakelijk Facebook of LinkedIn profiel.
Download de app
Een andere handige optie is de Google mijn bedrijf app. Zo heb je eenvoudig alle informatie bij elkaar en kun je sneller reageren wanneer iemand je een bericht stuurt of een review achter laat.
De app is hier te downloaden in appstore voor IOS-apparaten en valt hier te downloaden in de Google play store voor Android apparaten.
Interactie
Een ander handig voordeel van Google mijn bedrijf is dat je interactie kunt hebben met mensen. Hierdoor veranderd het van een statisch geheel naar een mogelijk om in contact te komen met je doelgroep.
Posts
Google staat je ook toe om posts te maken. Deze updates zijn vergelijkbaar met die van Facebook en andere sociale media. Deze updates worden direct getoond in de zoekresultaten waardoor je eenvoudig meer interactie kunt hebben in de zoekresultaten.
Omdat veel bedrijven nog geen gebruik maken van deze functie kan het een groot voordeel opleveren om hier wel gebruik van te maken. Mede omdat ze getoond worden in de zoekresultaten is het eigenlijk een vorm van gratis adverteren binnen Google.
Vragen beantwoorden
Binnen Google mijn bedrijf kun je vragen stellen aan bedrijven. Een bedrijf kan hier zodoende weer op reageren. Dit is een mooie manier om interactie te verkrijgen en vragen te beantwoorden.
Wanneer je merkt dat een bepaald soort vraag vaker wordt gesteld kan het verstandig zijn om deze informatie op je website zetten zodat deze vragen al beantwoord worden voordat ze gesteld zijn. Hierdoor kun je een duidelijk beeld krijgen aan welke informatie je bezoekers behoefte hebben.
Aan de slag gaan met Google mijn bedrijf kan enorme voordelen hebben voor je website en je bedrijf. Na het lezen van deze blog kun je hier mee aan de slag en zorgen dat jou bedrijfsprofiel er goed uit komt te zien. Ga jij zelf aan de slag hiermee, dan zou ik het leuk vinden als je een reactie achterlaat. Ook voor vragen kun je hieronder terecht.
0 reacties