Google

Alles over de meest gebruikte zoekmachine ter wereld

Wat is Google?

Google is een zoekmachine die gebruikers in staat stelt zoekopdrachten te doen over het gehele internet. Aan de hand van ranking factoren wordt bepaald welk resultaat het beste overeenkomst met een zoekopdracht.

Dagelijks worden er miljoenen zoekopdrachten gedaan en jaarlijks maken miljarden mensen gebruikt van de services. Dat maakt Google de grootste en meestgebruikte zoekmachine ter wereld.

Logo Google
Wat is Google?

Hoe werkt Google?

Aan de hand van bijna 250 ranking factoren bepaald Google welke webpagina’s getoond worden in de zoekresultaten. Dit doen ze aan de hand van hun algoritme genaamd PageRank. Aan de hand hiervan wordt razendsnel bepaald wat getoond wordt.

Binnen een seconden worden alle mogelijke resultaten gescand en wordt er bepaald wat er precies getoond wordt. Dit doet Google door websites te indexeren. Dit houdt in dat websites regelmatig bezocht worden door de spider van Google. Deze zorgt ervoor dat websites gecrwalt worden. Zo worden websites als het ware gelezen en wordt er bepaald waar ze over gaan.

Alle gegevens die belangrijk zijn worden dan opgeslagen. Bijvoorbeeld gegevens over tekst, afbeeldingen, etc. Dit doet Google niet met één grote computer, maar met gigantisch veel kleintjes.

Algoritme

Binnen het algoritme kijkt Google vooral naar drie hoofdonderdelen. Alle 250 ranking factoren (waar er ongeveer 150 van bekend zijn) zijn onder te verdelen in deze drie hoofdonderdelen. Deze drie onderdelen waar Google naar kijkt zijn autoriteit, content en techniek. Wanneer deze drie onderdelen van je website goed op orde zijn wordt dit beloond door meer vertoningen in zoekresultaten.

Google kijkt hierbij naar je website zelf en het gedrag wat wordt vertoont. Zowel interne als externe factoren zijn van invloed op je ranking. Een voorbeeld hiervan is de tijd die bezoekers doorbrengen op je website. Klikken bezoekers na een aantal seconden weer weg en blijven ze vervolgens bij een andere website wel langer. Dan kan Google de conclusie trekken dat de tweede website een stuk relevanter is voor die zoekopdracht en is het logisch die voortaan hoger te laten scoren.

Dit soort factoren bepalen waar je website zichtbaar wordt in de zoekresultaten. Zorg je dat je website goed in elkaar zit en de bezoeker goed van dienst is dan zal dat worden beloond.

Complete Google Logo
Hoog scoren in Google met SEO

Zoekmachine Optimalisatie

Een bekende marketingstrategie die door veel bedrijven toe wordt gepast is zoekmachine optimalisatie (ook wel SEO). Deze strategie houdt in dat je een website optimaliseert volgens de eisen van zoekmachines zodat je de kans vergroot dat die getoond word in de zoekresultaten.

Omdat je via SEO je website zo optimaliseert ga je hoger scoren in zoekmachines. Omdat je hoger scoort verschijn je vaker in de resultaten en ontvang je meer websitebezoekers. Dit is een relatief goedkope manier om aan nieuwe en meer relevante websitebezoekers te komen.

Bij zoekmachine optimalisatie speel je zo veel mogelijk in op de eisen die zoekmachines stellen. Je upload bijvoorbeeld hoogwaardige content en bouwt autoriteit op door middel van backlinks. Daarnaast meld je jouw website aan bij zoekmachines en plaats je een overzicht op je website zodat die makkelijk te begrijpen valt.

Inhoud van deze pagina

Google Diensten
Diensten

Informatie over diensten van Google zoals Ads, AdSense, Analytics en Mijn Bedrijf.

Geschiedenis van de grootste zoekmachine ter wereld Google
Geschiedenis

De geschiedenis over het ontstaan van de grootste zoekmachine ter wereld.

Updates van Google
Updates

Uitleg over de rede en het gevolg van de grootste updates van Google.

Diensten van Google

Google Ads Logo
Ads

Websitebezoekers genereren via advertenties in Google.

AdSense Logo
AdSense

Genereer inkomsten via je content met advertenties.

Google Analytics
Analytics

Beter inzicht over je bezoekers door te analyseren.

Google Mijn Bedrijf Logo
Mijn Bedrijf

Met een eigen profiel verschijnen in de zoekresultaten.

Geschiedenis van Google

Het ontstaan van de zoekmachine die we nu kennen als Google gaat terug naar 1996. Lary Page en Sergey Brin ontmoeten elkaar op de Standfort-Universiteit. Samen ontwikkelde zij de zoekmachine met de naam BackRub. BackRub werkte destijds al anders als alle andere zoekmachines.

Waar iedereen keek naar het terugkomen van relevante zoekwoorden keek BackRub naar verwijzingen. Verwijzingen naar andere websites werden als een belangrijke factor gezien in het bepalen van de zoekresultaten.

Beide heren vonden het een jaar later tijd om over te gaan op een nieuwe naam. Googol moest de nieuwe naam worden van de zoekmachine. Door een spelfout van een investeerder zou uiteindelijk toch voor de naam Google zijn gekozen.

Een jaar later werd Google een officieel bedrijf en begon het met het veroveren van de zoekmachine wereld. Het duurde niet lang of ze hadden het grootste marktaandeel en waren de grootste zoekmachine ter wereld.

Omdat het gebruik van Google gratis is zit het verdien model hem in het aanbieden van advertenties. Via het aanbieden van advertentieruimte verdient Google haar geld.

Sinds de oprichting zijn ze uitgegroeid tot veel meer dan alleen een zoekmachine. Door de intelligentie is het uitgegroeid tot een enorm slimme assistent van ons mensen. Experts zeggen dat Google ons al beter begrijpt dan wij elkaar begrijpen.

Updates van Google

BERT-update Google
BERT-update

25 oktober 2019

Grootste update in vijf jaar met invloed op 10% van de zoekopdrachten.

Mobilegeddon-update Google
Mobilegeddon

21 april 2015

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit.

Puinguin-update Google
Penguin-update

24 april 2012

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit.

Panda-update Google
Panda-update

23 februari 2011

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit.

Menu