Een A/B test is een splittest waaruit je kunt meten welk van twee varianten de hoogste conversie haalt. Er wordt dan aan twee verschillende groepen een verschillende versie getoond. Aan de hand van de conversie van deze twee pagina’s wordt dan bepaald welk van de twee het best presteert.
A/B testen kunnen worden toegepast op nieuwsbrieven, advertenties, webpagina’s, etc. Het gaat er om dat je twee varianten met elkaar kunt vergelijken. Wanneer je dit regelmatig doet kun je marketingcampagnes steeds verder optimaliseren omdat je precies weet waar je doelgroep wel of niet goed op reageert.
Een A/B test Uitvoeren
Het uitvoeren van een A/B test kan eenvoudig op je website. Wanneer je bijvoorbeeld een nieuwe verkooppagina hebt kun je eenvoudig twee verschillende versies maken. Houdt er dan wel rekening mee dat je slechts één ding aanpast zodat je ook daadwerkelijk weet welke factor er voor heeft gezorgd dat er een verandering heeft plaats gevonden.
Je hebt dan verschillende tools die bij kunnen houden wat er precies op je website gebeurd. Zo’n tool is bijvoorbeeld Google Analytics. Ook kun je een andere software aanschaffen als je echt aan de slag wilt gaan met A/B testen. Dit is wel een stuk prijziger vergeleken dan met het gebruik van Google Analytics.