Wat is Search Engine Advertising

SEA

SEA staat voor Search Engine Advertising en is het adverteren in zoekmachines. Via SEA kun je heel specifiek op een bepaalde doelgroep adverteren. Je kunt adverteren tussen de zoekresultaten of op andere websites die hier ruimte voor beschikbaar stellen. Het verschil met SEO is dat je betaald om te worden getoond in de zoekresultaten en niet natuurlijk getoond wordt.

Feitje: binnen Google klikt slechts 20% van de bezoekers daadwerkelijk op een advertentie. De 80% procent scrolt hier voorbij en klikt op een organisch zoekresultaat.

80% klikt langs SEA resultaten

In welke zoekmachines kan ik adverteren

In Nederland wordt veelal geadverteerd via Google. In Nederland is Google het grootste met een marktaandeel van ruim 90%. Het is dus verstandig als je wilt gaan adverteren om dit via Google te doen.

Google maakt gebruik van haar eigen advertentieplatform: Google AdWords. Je kunt als het ware bieden op zoektermen en/of zoekwoorden. Google bepaald op basis van de hoogte van het bod en de kwaliteit van de advertentie welke advertentie er uiteindelijk getoond zal woorden. Het is dus ook belangrijk om je advertenties te optimaliseren.

Moet ik kiezen voor SEA of toch voor SEO

Of je moet kiezen voor adverteren of toch beter met zoekmachineoptimalisatie aan de slag moet gaan is zeer afhankelijk van de branche maar ook van de situatie.

Via SEA kun je heel gericht adverteren. Via deze advertentie kun je hele warme bezoekers binnenhalen. Hierdoor haal je gelijk mensen naar je website die over het algemeen sneller overgaan op aankoop. Maar stop je met adverteren houd deze manier van verkrijgen van bezoekers direct.

Met SEO kun je meer bezoekers genereren op een goedkopere manier. Echter is het een stuk lastiger de zelfde kwaliteit bezoekers binnen te halen in vergelijking met advertenties. Maar stop je ooit met SEO voor je website zul je nog altijd worden getoond in de zoekresultaten. Hierdoor ontvang je toch nog bezoekers ondanks dat je er geen aandacht meer aan besteed. Dit neemt in de loop van de tijd wel af wanneer je hier volledig mee stopt.

Wij raden daarom aan om wanneer je met SEA aan de slaag gaan ook met zoekmachineoptimalisatie aan de slag te gaan zodat wanneer je stopt met adverteren je nog wel bezoekers blijft krijgen.

Interessante blogs over online marketing

Menu