SEO staat voor Search Engine Optimization, het is een verzameling van alle technieken en strategieën waarmee een website, webpagina of webshop geoptimaliseerd wordt om hoog te scoren in een zoekmachine. Alle technieken die worden ingezet vallen onder SEO en worden ook wel zoekmachine optimalisatie genoemd.
Inhoudsopgave
Inhoud van deze Pagina
Wat is SEO
SEO is een marketingstrategie waarmee je een website optimaliseert voor een zoekmachine. Door een website te optimaliseren probeer je er voor te zorgen dat deze hoger komt in de organische zoekresultaten. Wanneer je bovenaan komt in de organische zoekresultaten genereer je meer websitebezoekers.
Een zoekmachine zoals Google wil haar gebruikers op een zo goed mogelijke manier helpen. Ze willen een zo goed mogelijk resultaat tonen op een zoekopdracht. Het is dus een zaak dat Google het hele internet afzoekt naar een zo goed mogelijk resultaat voor haar gebruikers. Uiteindelijk zal het de meest waardevolle en best geoptimaliseerde pagina tonen. Hierdoor kan het garanderen dat het een goed resultaat biedt.
Het optimaliseren van je website doe je dus eigenlijk voor je bezoeker. Je wilt namelijk antwoord geven op de vragen die gebruikers van Google stellen. Omdat het meest waardevolle resultaat getoond wordt is het dus zaak dat wanneer je jou website goed wilt laten scoren je veel waarde aanbiedt op je pagina’s. Naast waarde zijn er nog veel meer factoren waardoor je beter kunt gaan scoren in Google. Deze zal ik in dit artikel met je gaan bespreken.
Verschil tussen SEO en SEA
Je kunt hoog scoren in Google via de organische zoekresultaten (door middel van zoekmachineoptimalisatie) of doormiddel van betaalde advertenties. Hiervoor betaal je om bovenaan in de resultaten getoond te worden, dit kun je doen via Google Adwords. Je wordt dan zelfs boven de organische zoekresultaten getoond.
Tegenwoordig is het verplicht aan te geven wanneer iets een advertentie is. Er staat dus in het groen onder dat het om reclame gaat. Hierdoor klikt ruim 80% van de gebruikers door naar de organische zoekresultaten.
Je kunt dus met het adverteren via Google snel zichtbaar zijn. Je betaald voor belangrijke zoekwoorden dan ook veel geld. Daarnaast stopt het verkeer direct wanneer je stop met adverteren. Met SEO is dit anders, stop je hiermee zul je de tijd daarna gewoon blijven scoren. Dit neemt natuurlijk wel af in de loop van de tijd maar zorgt nog wel voor websitebezoekers. Het is dus altijd verstandig om je website te optimaliseren ook al maak je gebruik van SEA.
In de afbeelding hieronder wordt visueel het verschil getoond in de zoekresultaten:
De basis van Zoekmachine Optimalisatie
Zoekmachines worden steeds slimmer en vinden steeds meer factoren belangrijk als het gaat om het ranken van websites. Hierdoor zijn er honderden verschillende factoren waar vanaf hangt waar een webpagina tevoorschijn komt in de resultaten. Echter zijn veel van deze factoren onder te verdelen in de drie hoofdpijlers van SEO. Deze zijn:
- Content
- Techniek
- Autoriteit
Wanneer jou website op deze drie pijlers goed scoort zal je website hoog gaan scoren in de zoekresultaten van Google of andere zoekmachines.
Content
Content is erg belangrijk in de ogen van zoekmachines. Content vertelt namelijk niet alleen waar een website of pagina over gaat, maar bepaald ook hoeveel waarde er wordt geleverd. Zoekmachine optimalisatie begint dus altijd bij het leveren van goede content, oftewel waarde.
Door veel waardevolle content op je website te plaatsen vertel je zoekmachines als het ware dat je expert bent op een bepaald gebied. Dit straalt autoriteit uit en helpt je dus ook op het tweede onderdeel.
Wanneer je dus goed wilt gaan scoren in Google zul je er voor moeten zorgen dat alle content die je plaatst waardevol is. Heb je op veel van je pagina’s onzin staan en op een één of twee pagina’s wel waardevolle informatie, zal Google je niet zomaar hoog laten scoren. De volledige website wordt altijd meegenomen in het bepalen waar een pagina scoort.
Autoriteit
Zoals al eerder aangegeven is autoriteit ook een belangrijk onderdeel. Je kunt het als volgt zien: wanneer je veel complimentjes krijgt over je kennis gaan andere je sneller zien als expert, toch? Zo werkt het ook op het internet. Krijg je veel complimentje in de vorm van backlinks dan wordt je website als expert gezien en krijgt het meer autoriteit.
Die kan in de vorm van interne linkjes als backlinks. Het verschil zit hem in het woord. Backlinks krijg je van een ander domein en interne linkjes komen vanaf hetzelfde domein. Het is dan ook logisch dat backlinks voor veel meer autoriteit zorgen.
Heeft jou website dus veel content en vervolgens ontvangt het ook veel linkjes dan zorgt het ervoor dat je website autoriteit uitstraalt. Vroeger werd dit door Google uitgedrukt in cijfers, tegenwoordig is dat niet meer. Op de achtergrond gebeurd dit misschien nog wel maar Google geeft deze gegevens in ieder geval niet vrij. Er zijn wel verschillende tools die je hier een beter inzicht in kan geven.
De link tussen autoriteit en content is dus snel gemaakt. Heb jij namelijk waardevolle content voor bezoekers zul je sneller backlinks ontvangen. Het afspreken om naar elkaar te linken werkt echter niet. Dit herkent Google en geeft geen extra waarde.
Techniek
Het laatste onderdeel is techniek. Een goede website beschikt namelijk over een goede techniek. Een voorbeeld hiervan is snelheid, is je website traag zal Google dit afstraffen. Techniek voorkomt dit en zorgt ervoor dat een website snel is.
Een ander voorbeeld van een goed technische website is bijvoorbeeld de meta-instellingen goed staan. Het zijn kleine dingen die er voor zorgen dat het Google en de bezoeker makkelijker wordt gemaakt. Een goed systeem om bijvoorbeeld in te werken is WordPress. Het is dan wel belangrijk dat degene die de website ontwikkeld weet wat hij doet.
SEO Begrippen
Hieronder hebben we voor jou de belangrijkste SEO begrippen verzameld. Op de pagina’s vind je de betekenis en praktische tips:
- Accelerated mobile pages
- Backlink
- Dwell time
- Featured snippets
- Google Analytics
- Google mijn bedrijf
- Interne link
- Kennisbank
- Long tail zoekwoorden
- Meta description
- Meta title
- Mobile SEO
- Ranking factor
- SEO stappenplan
- Voice search
- Webshop SEO
- Zoekwoorddichtheid
SEO Uitbesteden?
Wil jij meer én relevanter verkeer naar je website? Dificem helpt jou met het optimaliseren van je website via zoekmachine optimalisatie. Bekijk de mogelijkheden.