Dwell time is de tijd dat een bezoeker op een website verblijft. Een lange dwell time heeft een positieve invloed op de SEO van een website. Wanneer een bezoeker op een website komt analyseert Google hoe lang dit is. Dit doet het vanaf zes seconden tot vijfentwintig minuten (op één webpagina). Tijden buiten deze tijd wordt een bounce genoemd. Een dwell time sessie stopt dus pas wanneer een gebruiker van je website. Bij een bounce telt dit per pagina.
Dwell time is een van de rankingsfactoren van Google. Het is dus van belang dat deze goed is omdat het anders ervoor kan gaan zorgen dat je lager in de zoekresultaten wordt getoond.
Zo vergroot je de dwell time
Het verhogen van je dwell time is eigenlijk het geven van een rede aan je bezoekers om op die pagina te blijven. Daarom is het belangrijk dat je veel waarde geeft op je website, als de bezoeker dit namelijk ook vind zal die langer blijven hangen om je teksten te lezen.
Media is ook een goede rede voor een bezoeker om langer te blijven hangen. Dit geld zeker voor video’s en geluidopnames. Wanneer je een video van een aantal minuten op je website hebt staan en een bezoeker vind die interessant vergroot je gigantisch de tijd dat een bezoeker aanwezig is op je pagina.
het is belangrijk om je bezoeker op je website te houden dus is het verstandig om een goede interne linkstructuur aan te brengen. Hierdoor kun je bezoekers van pagina naar pagina sturen op jou website. Dan voorkom je dat ze je website verlaten.