Featured snippets ook wel rich answers genoemd zijn directe antwoorden die Google geeft op zoekopdrachten. Deze rich answers worden getoond boven de zoekresultaten, waardoor je als het ware een nummer nul positie scoort.
Inhoudsopgave
Hoe kom ik bovenaan in Google met rich answers?
Bovenaan komen in Google doe je niet zomaar. Google haalt deze featured snippets namelijk zelf uit de tekst. Je kunt daar dus zelf geen invloed over uitoefenen. Wel kun je door kort en krachtig antwoord te geven op ‘wat is’ vragen Google een handje helpen. Over het algemeen verschijnen featured snippets namelijk op dit soort zoekopdrachten.
Vandaar is het slim om te gaan werken met een kennisbank. Je kunt daarin bijvoorbeeld begrippen uitleggen. De kans is dan als jij letterlijk antwoord geeft op zoekopdrachten dat jij bovenaan wordt getoond door middel van een rich answer.
Voordelen van featured snippets
Het grootste voordeel is natuurlijk dat je bovenaan scoort in Google. Zelfs boven de organische zoekresultaten. Omdat een featured snippet zo uitgebreid wordt getoond is het moeilijk hier om heen te kijken.
Ook hebben featured snippets een directe connectie met voich search. Wordt er via spraak een zoekopdracht gedaan met een concreet antwoord zal dit ook een featured snippet zijn. Omdat je bij voice het enigste resultaat bent die direct zichtbaar is, is de kans groot dat er door wordt geklikt naar jouw resultaat.
Nadeel
Wat voor een gebruiker van Google misschien een voordeel is, is voor website echter wel een nadeel. Wanneer er een rich answer verschijnt in de zoekresultaten nodigt dit verder niet uit om door te klikken. Over het algemeen wordt dit dan ook niet gedaan.
Hierdoor kan het zomaar zijn dat je meer baat hebt bij een nummer één positie dan featured snippets. Lezers hun rede om door te klikken is namelijk afgenomen. Hun antwoord is al verteld.