Long tail zoekwoorden

Long tail zoekwoorden zijn lange zoekopdrachten met meer dan drie woorden in een zoekmachine. Over het algemeen wordt er meer gezocht in Google op dit soort worden dan short tail zoekwoorden. Hier ligt dus een grote kans voor veel websites omdat hier over het algemeen niet de focus op ligt.

Waar van ouds het optimaliseren gebeurd voor één of maximaal twee zoekwoorden, tegenwoordig kan dit zelfs voor hele zinnen gelden.

Long tail zoekwoorden zijn de toekomst

Ja je leest het goed. Er worden tegenwoordig steeds meer long tail zoekopdrachten gebruikt. Dit heeft alles te maken met de opkomst van Voice Search. Omdat mensen wanneer ze iets vragen via een voice search assistent over het algemeen meer woorden gebruiken is het in opkomst. Daarom liggen er voor veel website grote kansen.

Het verschil in zoeken is dat er via een voice assistent meer woorden gebruikt. Een voorbeeld is het kopen van schoenen. Wanneer je zoekt via voice gebruik je al snel: ‘waar kan ik nieuwe schoenen kopen’. Terwijl je typend misschien alleen ‘schoenen kopen’ intypt.

Hoe optimaliseer ik mijn website voor langere zoekwoorden?

Enerzijds ligt er een kans voor websites om te profiteren van het opkomen van langere zoekwoorden. Aan de andere kant word Google ook steeds slimmer en begint het websites veel beter te snappen, waardoor ze steeds minder naar deze zoekwoorden kijken. Het is daarom gewoon belangrijk dat je focust op je bezoeker en wat zij willen lezen. Ga niet je hele tekst vullen met zoekwoorden waardoor het een grote rommel wordt maar houdt altijd je bezoeker in je achterhoofd.

Wel kun je er in je teksten rekening mee houden door de focus iets te leggen op langere zoekwoorden. Verkoop je dus schoenen kun je deze lange zoekwoorden letterlijk neerzetten in je tekst en beantwoorden. Ook via een FAQ pagina kun je letterlijk de vragen die bezoekers intypen gaan beantwoorden. Echter omdat ze vaak net iets anders worden gesteld is dit lastig te verwerken.

Adverteren voor langere zoekwoorden kan wel gaan betekenen dat het een stuk goedkoper gaat worden. Wanneer je bijvoorbeeld op SEO uitbesteden adverteert zijn de kosten een stuk hoger dan bijvoorbeeld een zoekopdracht als waar kan ik mijn SEO uitbesteden?

Menu