Ranking factoren zijn kwaliteitseisen waar Google naar kijkt wanneer het websites beoordeeld. Aan de hand van een ranking factor wordt bepaald waar en hoe hoog websites verschijnen in de zoekresultaten. Wil je jouw website beter vindbaar maken via SEO dan probeer je jouw website zo veel mogelijk te voldoen aan ranking factoren.
Hoe werkt een ranking factor?
Een ranking factor is eigenlijk een beoordelingsformulier voor Google om te bepalen hoe goed je website eigenlijk is. Wanneer er een zoekopdracht wordt er naar al deze factoren gekeken om te bepalen welke zoekopdracht het meest relevant is.
Wil je hoog scoren in Google is het dus belangrijk dat je voldoet aan zo veel mogelijk ranking factoren. Zoals je misschien al verwacht telt niet elke factor even veel mee. Sommige hebben een grote invloed dan andere.
Hoeveel en welke ranking factoren zijn er?
In totaal zijn er ongeveer 250 ranking factoren. Daar van zijn er ongeveer 150 bekend. In grote lijnen zijn ze onder te verdelen in drie hoofdfactoren. Autoriteit, content en techniek zijn het meest belangrijk.
Een aantal ranking factoren zijn:
- Afbeelding optimalisatie
- Domein autoriteit
- Dwell time
- Gebruiksvriendelijk
- Linkstructuur
- Meta description
- Meta title
- Sitemap
- Snelheid