Zoekwoorddichtheid

De zoekwoorddichtheid is een percentage waarin wordt weergeven hoe vaak een woord terug komt in een tekst. Bevat een tekst 100 woorden en komt het zoekwoord hierin drie maal voor, dan is de zoekwoorddichtheid 3%. Het is een van de oudste en nog altijd effectieve manieren om hoger in Google te komen. Door zoekwoorden te gebruiken geef je aan bij Google waar een tekst over gaat. Voor de SEO van je website is het terug laten komen van je teksten dus erg belangrijk.

Hoe vaak moet een zoekwoord terug komen in een tekst?

Een precies aantal is moeilijk te geven. De beste manier is sowieso om je teksten te schrijven voor je bezoeker. Zoekmachines zijn tegenwoordig slim genoeg om zelf goed in te schatten waar een tekst over gaat. Er is dus geen specifieke zoekwoorddichtheid om aan te houden.

Wel moet je er voor zorgen dat je niet over of onder optimaliseert. Dit gebeurd wanneer je het zoekwoord te vaak of juist te weinig terug laat komen. Dan kan het verstandig zijn om wel een bepaald percentage aan te houden. De meest ideale zoekwoorddichtheid is volgens veel experts dan ook anders. Ik zelf houdt een dichtheid van rond de twee tot drie procent aan. Ik wijk ik vaak genoeg vanaf omdat ik mijn teksten puur schrijf voor mijn bezoekers.

Ga dus niet aan de slag met de dichtheid van je teksten door te schrijven met een bepaald aantal woorden in gedachten. Schrijf je teksten gewoon voor je bezoeker en kijk achteraf is of je een beetje goed zit qua dichtheid. Is het het geval dat je echt gigantisch afwijkt van het bovengenoemde, pas het dan aan. Zit het in de buurt dan is het verstandig om het zo te laten.

Recente blogs

WhatsApp business inzetten voor je bedrijf

WhatsApp business inzetten voor je bedrijf

WhatsApp is met ruim twee miljard (!) gebruikers een gigantisch social media platform. We realiseren het ons niet altijd maar WhatsApp maakt een groot deel uit van ons dagelijks leven. Bellen en sms'en is ouderwets en het betalen hiervoor al helemaal. Ben jij...

Lees meer
Conversie van je webshop verhogen

Conversie van je webshop verhogen

Je hebt een webshop? Je krijgt bezoekers en regelmatig worden er producten bij je gekocht. Toch wil je deze daadwerkelijke aankopen wel eens omhoog krikken. Een webshop wordt nou eenmaal afgerekend op het aantal verkopen (conversies). Meer verkopen realiseren kun je...

Lees meer
Testimonials verzamelen

Testimonials verzamelen

Je kent het wel, je loopt een winkel in en wordt direct aangesproken door een verkoper. Deze verkoper gaat jou natuurlijk vertellen waarom je dit product zou moeten kopen. In je achterhoofd weet je zijn commerciële belangen bij het verkopen van deze spullen, meestal...

Lees meer

Schijf je in voor de nieuwsbrief

Wil je op de hoogte blijven van het laatste nieuws en een seintje ontvangen wanneer er een nieuwe blog online komt? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief.

Controleer je inbox of spammap om je inschrijving te bevestigen. Bedankt!

Pin It on Pinterest

Share This