CMS systeem achterhalen van een website

Hoe vaak komt het dat je op een website komt en dat je niet weet welk CMS systeem deze website gebruikt. Irritant is dat, toch? Daarom ga ik jou vertellen hoe je kunt achterhalen op welk CMS systeem een website draait.

Het is namelijk helemaal niet lastig om het CMS systeem te achterhalen. In browsers als Google Chrome, Firefox en Internet Explorer kun je met een aantal klikken achterhalen op welk systeem de website draait.

Het enigste wat je hoeft te doen is de broncode te bekijken en op zoek te gaan naar bekende stukjes code. Aan de hand daarvan kun je bepalen of het om Joomla, Drupal, WordPress, Typo3, Magento of Dotnetnuke gaat.

Mocht je hier geen zin in hebben en wil je meer informatie. Dan kun je ook gebruik maken van een Chrome extensie. Die geeft je dan op elke website direct aan welk systeem er wordt gebruikt. Daarnaast geeft deze extensie nog meer informatie.

Optie 1: CMS systeem achterhalen via broncode

Via de broncode kun je eenvoudig achterhalen van welk CMS systeem gebruik wordt gemaakt. Je kunt dan aan de code stukjes herkennen die overeenkomen met een CMS systeem.

Broncode achterhalen

Om in de broncode van een website te kijken moet je een speciaal venster openen. De paginabron. Dit kun je doen door in je browser op een website op je rechtermuisknop te drukken. Vervolgens klik je binnen Internet Explorer op ‘Bron weergeven’ en op Google Chrome en Firefox door op ‘Paginebron’ te klikken.

Vervolgens opent er een venster waarin je code van de pagina kunt bekijken. In dit venster kun je vervolgens gaan zoeken.

Code herkennen

Vervolgens moet je op zoek naar herkenning van stukjes code. Om dit proces een stuk makkelijker te maken raad ik je aan dit te doen via het zoekvenster (CTRL+F). Vervolgens kun je hier je stukje code intoetsen.

Je gaat namelijk zoeken op een map structuur. Elk CMS systeem heeft namelijk zijn eigen structuur. Kom je code tegen dan weet je welk systeem het is.

CMS SysteemMap structuur
Joomla/templates/
Drupal/sites/
WordPress/wp-includes/
Magento/skin/frontend/
Typo3/typo3conf/
Dotnetnuke/portals/

Je kunt simpelweg de map structuur intypen en kijken hoeveel reacties er zijn. Komt het stukje code (zo goed als) niet voor dan is het niet het juiste CMS systeem. Komt het wel een aantal keren voor dan zit je wel goed.

Geen herkenning

Herken je aan de bovenste code niet welk systeem het is dan is de kans groot dat het hier niet om een CMS systeem gaat. Je kunt dan de tweede optie proberen.

Optie 2: Cms systeem achterhalen met een Chrome extensie

De tweede optie, het achterhalen via een extensie is een stuk eenvoudiger dan optie 1. Het betekend wel dat je eenmalig een extensie toe moet voegen aan je browser. Via deze extensie kun je vervolgens eenvoudig zien hoe de website is opgebouwd. Daarnaast krijg je meer informatie over de website.

Om aan de slag te gaan met de extensie zul je deze moeten downloaden in de Chrome Web Store. De extensie heet Wappalyzer en is hier te vinden. Wanneer je de extensie hebt toegevoegd zul je merken dat je rechtsboven een extra logo te zien is.

CMS systeem herkennen

Wanneer je nu een website bezoekt stelt deze extensie je in staat om te achterhalen welk systeem ze gebruiken. Simpelweg door op het logo te klikken krijg je uitgebreide informatie over de website.

Recente blogs

Webshop beginnen, wat komt er allemaal bij kijken

Webshop beginnen, wat komt er allemaal bij kijken

Een eigen webshop beginnen, velen van ons dromen hier van. Online jouw product verkopen en veel geld verdienen. Zonder dat je hier eigenlijk al te veel voor hoeft te doen. Voor degene die met als reden geld verdienen een webshop starten, komen meestal van een koude...

Lees meer
WhatsApp business inzetten voor je bedrijf

WhatsApp business inzetten voor je bedrijf

WhatsApp is met ruim twee miljard (!) gebruikers een gigantisch social media platform. We realiseren het ons niet altijd maar WhatsApp maakt een groot deel uit van ons dagelijks leven. Bellen en sms'en is ouderwets en het betalen hiervoor al helemaal. Ben jij...

Lees meer
Conversie van je webshop verhogen

Conversie van je webshop verhogen

Je hebt een webshop? Je krijgt bezoekers en regelmatig worden er producten bij je gekocht. Toch wil je deze daadwerkelijke aankopen wel eens omhoog krikken. Een webshop wordt nou eenmaal afgerekend op het aantal verkopen (conversies). Meer verkopen realiseren kun je...

Lees meer

Schijf je in voor de nieuwsbrief

Wil je op de hoogte blijven van het laatste nieuws en een seintje ontvangen wanneer er een nieuwe blog online komt? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief.

Controleer je inbox of spammap om je inschrijving te bevestigen. Bedankt!