Mobile SEO toepassen op je Website

door | 21 oktober 2019 | Online Vindbaarheid

Iedereen zit tegenwoordig de hele dag op zijn of haar telefoon. We kunnen hier ook veel mee en doen dit dus ook graag. Ook via Google is deze trend de laatste jaren uitgegroeid tot de normaalste zaak van de wereld. Traditioneel werd er vanaf een desktop scherm gezocht maar tegenwoordig zijn het merendeels mobiele apparaten die zoekopdrachten doen. Mobile SEO is dus belangrijk voor je website.

In sommige branches zijn 70 tot 80 procent van de bezoekers mobiel. Dit betekend dat de bezoeker gebruik maakt van zijn of haar mobiel om jouw website te bezoeken. Je kunt je dus wel voorstellen hoe belangrijk het is dat je website mobiel vriendelijk is. Anders kan het zo maar zijn dat je ruim de helft van je bezoeker misloopt.

In deze blog ga ik je alle informatie geven die je moet weten om je website te optimaliseren voor mobiele bezoekers. Dit is tegenwoordig een belangrijk iets voor je SEO en zorgt ervoor dat je voor blijft lopen op je concurrentie. Ga je hier dus mee aan de slag doe je jouw website en je bezoekers een gigantische gunst.

Wat is mobile SEO en waarom moet je er mee aan de slag?

Mobile SEO is het optimaliseren van je website voor mobiele gebruikers zodat je hoog in de zoekmachineresultaten verschijnt. Tijdens dit proces leg je de focus op de mobiele gebruikers en het gemak van je website voor deze groep.

Voor je SEO is het vanzelfsprekend dat dit goed moet zijn. Google is intelligent en snapt dat het vervelend is voor gebruikers als zij op een website komen die niet gebruiksvriendelijk is. Het is daarom logisch dat tussen deze resultaten geen website komen die hiervoor niet zijn geoptimaliseerd.

Het is dus belangrijk dat je website geoptimaliseerd is voor gebruikers die mobiel je website willen bezoeken. Doe je dit niet kan het zijn dat Google je uit de mobiele zoekresultaten laat verdwijnen.

Mobile SEO

Aantal mobiele bezoekers

Of je bezoekers ontvangt die gebruik maken van hun mobiel is niet de vraag. De vraag is eerder hoeveel dit er daadwerkelijk zijn. In het jaar 2017 is namelijk de grens van 50% gepasseerd. Meer dan de helft van de bezoekers uit Google waren toen mobiel.

In sommige branches ligt dit percentage zelfs nog hoger. Dit is heel afhankelijk van de soort mensen in je doelgroep. In de wereld van online marketing werken veel vanachter een laptop of computer, zij zullen vaker vanaf een desktop zoeken. Terwijl mensen uit de bouw niet werken met een computer en dus eerder een mobiel zullen gebruiken. Het is dus belangrijk dat je weet hoeveel het percentage is.

Dit percentage kun je achterhalen door je website hierop te analyseren. Dit kun je eenvoudig en snel doen via Google Analytics. Hierop krijg je een duidelijk overzicht met wat voor soort bezoekers je ontvangt. Op het moment van verschijnen van deze blog ligt het percentage mobiele bezoekers op mijn website op ongeveer 35 procent.

Mobile SEO aantal bezoekers

Andere manier van bouwen

Omdat veel websitebezoekers mobiel zijn is het logisch dat we op een andere manier websites moeten gaan ontwikkelen. Waar dit traditioneel gebeurde voor desktop, en later pas de aanpassing maakte voor mobiel. Dient dit tegenwoordig andersom te gebeuren.

Het is een stuk logischer om je website te maken voor mobiel en zich aan te laten passen aan desktop gebruikers. Helaas gebeurt dit nog niet altijd, veel designers maken website alsnog voor desktop gebruikers en laten de mobielvriendelijkheid een beetje achterwege.

Google is er zelfs zo van overtuigd dat mobile SEO de toekomst is dat ze het begrip mobile only gebruiken. Google denkt namelijk dat in de toekomst alleen nog maar mobiele bezoekers relevant zijn voor website. Zij vinden dat je website puur en alleen voor mobiel zou moeten zijn gemaakt.

Mobile first index

Sinds de ingang van de Mobilegeddon update van Google is het bepalen van de ranking van website gigantisch veranderd. Google kijkt namelijk om je ranking te bepalen naar de mobiele versie van je website. Het is daarom erg logisch dat het afgestraft wordt wanneer deze niet goed is.

Maar het is ook belangrijk dat de mobiele versie van je website grotendeels dezelfde content laat zien. In ieder geval de belangrijke informatie. Er zijn namelijk website die bepaalde elementen niet tonen op mobiel. Zorg er dus voor dat alle belangrijke elementen goed getoond worden op de mobiele versie. Anders worden ze niet meegenomen door Google in het bepalen van je ranking.

AMP pages

Een manier om je website mobiel vriendelijker te maken zijn accelerated mobile pages. Dit is tool die pagina’s stript van onnodige code en design. Hierdoor worden ze enorm snel geladen en krijgen ze een basis ontwerp waardoor ze fijn weg lezen. Deze pagina’s voegen niks toe aan je SEO maar zorgen wel voor meer gebruiksgemak voor bezoekers.

AMP pages zijn een initiatief van Google en nog een aantal grote partijen. Ze willen hierdoor gebruikers een betere ervaring geven wanneer ze bijvoorbeeld een blog willen lezen. Het is ook verstandig dit alleen te gebruiken voor blogs.

Website Mobile SEO ready maken

Om goed te scoren in mobiele zoekresultaten heb ik hieronder de basis voor je op een rijtje gezet. Pas je jouw website hierop aan dan zorg je ervoor dat je goed vindbaar ben in de zoekresultaten en voorkom je dat je website uitgesloten wordt van de mobiele zoekresultaten.

Responsive vs adaptive

Veel websites zijn tegenwoordig responsive als het gaat om mobiel. Ze passen zich aan qua grootte en indeling wanneer herkent wordt dat de bezoeker gebruik maakt van een mobiel of een ander formaat scherm.

Een andere manier is om gebruik te maken van een adaptive webdesign. Je kiest er dan namelijk voor om verschillende elementen te tonen en soms elementen helemaal niet te tonen.

Een goed voorbeeld is de videoheader. Op desktop werkt dit uitstekend om een bezoeker te vertellen waar de website over gaat. Echter op mobiel werkt dit niet zo lekker. Dus kun je er voor kiezen om dit element te vervangen door een afbeeldingen op kleinere schermsoorten.

Let er nogmaals dus goed op dat Google tegenwoordig kijkt naar de mobiele versie van je website. Kijk dus uit met het weglaten van belangrijke elementen.

Website design Mobile SEO

Zijbalk

De zijbalk is het klassieke voorbeeld van een ouderwets webdesign. Dit is namelijk niet mogelijk om goed te tonen op mobiele apparaten. Voorkom dit dus zo veel mogelijk op je website en pas het alleen toe bij bijvoorbeeld blogs. Op desktop heeft dit namelijk zijn toegevoegde waarde, maar op mobiel zorgt het alleen maar voor verwarring.

Wanneer je er toch voor kiest om een zijbalk te gebruiken op bijvoorbeeld je blog, toon deze dan niet op mobiel. Wil je hem toch ergens kwijt doe hem dan onderaan.

Voice search

Mobile SEO gaat hand in hand met voice search. Dat is alleen al te zien aan het feit dat twintig procent van de zoekopdrachten via mobiel gedaan worden via voice. Wil je daarom echt aan de slag met de vindbaarheid van je mobiel dan zul je ook moeten voldoen aan de voice search eisen.

Om je hier mee te helpen verwijs ik je graag door naar de blog van vorige week. Hierin beschrijf ik namelijk precies hoe je jouw website kunt gaan optimaliseren voor voice. De blog is hier te vinden.

Mobile SEO voice search

Snelheid

Waar desktop gebruikers geen tijd hebben om te wachten op het laden van websites is dit bij mobiele gebruikers nog erger. Ook voor je mobile SEO is snelheid dus enorm belangrijk. Is je website niet snel genoeg wordt dit afgestraft door Google en scoor je lager in de zoekresultaten. Zorg er dus voor dat je geen last hebt van een trage website.

Aparte website is een grote fout

Een veel gemaakte fout is het maken van een aparte website voor mobiele gebruikers. Dit is als het ware een volledige website gemaakt voor de mobiele bezoekers. Deze is dan zo ontwikkeld voor de mobiele websitebezoekers. Als het ware zijn er dan twee verschillende websites die aan verschillende formaten schermen worden getoond. Ondanks dat dit best handig klinkt raat ik het je af dit te doen.

In een doemscenario snapt Google het niet volledig en zorgt het er voor dat beide websites gaan concurreren tegen elkaar. Dit zorgt er dan meteen ook voor dat je dubbele content hebt. Dit houdt in dat je lager gaat scoren of zelfs helemaal uit de zoekresultaten gaat verdwijnen. Werk dus altijd met een webdesign dat zich netjes aanpast aan je bezoeker zijn scherm, zodat je aan één website meer dan voldoende hebt.

Lokale SEO

Ook de lokale SEO is belangrijk wanneer je jouw website optimaliseert voor mobiel. Vaak heeft Google namelijk toegang tot de locatie van deze apparaten waardoor ze dit meenemen in de zoekresultaten. Het is dus belangrijk dat je website te vinden is op Google mijn bedrijf en ook geoptimaliseerd is voor lokale zoekopdrachten.

Google legt de focus op mobiel

Zoals ik al eerder aangaf ligt de focus voor Google bij het gebruiksgemak voor mobiele bezoekers. Dit laten ze niet alleen zien met uitspraken als mobile only en het meewerken in projecten als AMP pages. Maar ook verandert de zoekmachine zelf mee om zo gebruiksvriendelijk mogelijk te zijn.

Zo hebben ze in de afgelopen jaren steeds meer nieuwe opties geïntroduceerd binnen de zoekmachine. Een voorbeeld hiervan zijn apps in de zoekresultaten. Wanneer je bijvoorbeeld zoekt op Netflix toont Google naast de website ook de app. Deze kun je dan als mobiele gebruiker direct downloaden wanneer je doorklikt naar de Play Store of App Store.

Optimaliseren voor zoekwoorden is voorbij

Er lijkt dus steeds meer een einde te komen aan het optimaliseren van je website voor bepaalde zoekwoorden. Met de opkomst van onder anderen voice search en het steeds slimmer worden van zoekmachines lijkt het puur optimaliseren voor één woord verleden tijd.

Nu zoekmachines steeds beter gaan begrijpen wat we bedoelen met bepaalde stukjes content is het des te belangrijker dat we waarde geven en ervoor zorgen dat de bezoekers iets heeft aan de content die je aanbiedt via je website. Je zult merken dat dit in de loop van de tijd steeds beter gaat worden beloond door Google.

Zorg ervoor dat jij vindbaar wordt via mobiel

Nu je mijn blog hebt gelezen en de informatie hebt ontvangen om je website mobile SEO ready te maken kun je aan de slag met je vindbaarheid. Wanneer je website voldoet aan deze eisen zorg je ervoor dat je website goed vindbaar is en hoger zal verschijnen op mobiele zoekresultaten. Laat je even weten of je wat hebt gehad aan deze tips?

Anderen bekeken ook

Duplicate content herkennen en voorkomen

Duplicate content herkennen en voorkomen

Duplicate content is een echte killer voor de online vindbaarheid van je website of webshop. Het hebben van duplicated content wordt namelijk direct afgestraft door zoekmachines. Het is daarom belangrijk dat je er direct mee aan...

Lees meer
On Page SEO Checklist

On Page SEO Checklist

Als je een de slag gaat met de online vindbaarheid van je website is stap één: on page SEO. Je moet er namelijk voor zorgen dat een pagina wordt geoptimaliseerd voor één of meerdere zoekwoorden. Een essentiële factor bij het online vindbaar maken van jouw bedrijf....

Lees meer
Yoast SEO vs Rank Math

Yoast SEO vs Rank Math

Heb je een eigen website? In WordPress? En ben je serieus bezig met de online vindbaarheid hiervan? Dan maak jij ongetwijfeld gebruik van een SEO plugin WordPress. Maar welke plugin gebruik jij? En waarom gebruik je dan precies deze? Yoast SEO is met meer dan 5...

Lees meer

0 reacties

Een reactie versturen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Schijf je in voor de nieuwsbrief

Wil je op de hoogte blijven van het laatste nieuws en een seintje ontvangen wanneer er een nieuwe blog online komt? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief.

Controleer je inbox of spammap om je inschrijving te bevestigen. Bedankt!