On Page SEO Checklist

in

Online Vindbaarheid

Als je een de slag gaat met de online vindbaarheid van je website is stap één: on page SEO. Je moet er namelijk voor zorgen dat een pagina wordt geoptimaliseerd voor één of meerdere zoekwoorden. Een essentiële factor bij het online vindbaar maken van jouw bedrijf. Scoor je hoog in de zoekresultaten op een belangrijk zoekwoord, dan ontvang jij meer en relevanter zoekverkeer. On page SEO is dus de eerste stap voor jouw geoptimaliseerde website.

Vandaag ga ik je stap voor stap vertellen hoe je jouw pagina kan optimaliseren. Deze blog vormt een praktische on page SEO checklist. Voldoen jouw pagina’s straks aan deze eisen? Dan staat alles intern goed om hoog te scoren in zoekmachines.

Ik neem je stap voor stap mee in hoe jij je pagina’s klaar maakt voor die topposities in zoekmachines. Jouw pagina’s zullen hierdoor waardevoller zijn dan je concurrent en zo zul jij boven hen verschijnen in de zoekresultaten. Ben jij er klaar voor om je website een boost te geven met deze on page SEO checklist?

1 Zoekwoorden

Voordat je begint met het optimaliseren van jouw on page SEO, is het belangrijk de juiste zoekwoorden vast te stellen voor deze pagina optimalisatie. Zet je namelijk de juiste zoekwoorden op de geschikte plek, dan zul je hoge posities in Google behalen. Als je het verkeerd aanpakt, zullen de pagina’s onderling met elkaar concurreren. Dit zorgt ervoor dat je website in het algeheel een paar stappen terug gaat.

Het is daarom enorm belangrijk dat je niet meerdere pagina’s optimaliseert voor hetzelfde zoekwoord. Deze pagina’s strijden dan tegen elkaar om een positie in de zoekresultaten. In de ogen van Google is dit verkeerd. De kans is groot dat je hiervoor keihard wordt afgestraft. Hoe je dit voorkomt en hoe je aan de juiste zoekwoorden komt, vertel ik je later.

1.1 Zo vind je de juiste zoekwoorden

De allereerste, praktische stap waarmee je moet starten om pagina’s te optimaliseren, is door de juiste zoekwoorden aan de juiste pagina’s te koppelen. Dit doe je door middel van een zoekwoordenonderzoek. Dit onderzoek geeft je precies weer waar jouw doelgroep op zoekt en welk woord veel of weinig concurrentie heeft.

Via een zoekwoordenonderzoek voorkom jij dat een pagina geoptimaliseerd wordt op een zoekwoord waar nauwelijks op gezocht wordt. Dit zou immers zonde zijn van de tijd en moeite. Via een (gratis) tool, zoals Ubersuggest, krijg je een goed beeld van het zoekvolume op jouw zoekwoorden. Daarnaast kun je zien hoeveel concurrentie er is en of hoe groot de kans is dat jij hier tussen kan komen.

Ook geeft de tool aan welke websites momenteel bovenaan verschijnen in Google op dit specifieke zoekwoord. Dit is in een later stadium enorm belangrijk. Ik raad je aan om er voor te zorgen dat jouw pagina’s waardevoller zijn dan je concurrenten. Het is daarom dus ook belangrijk dat je een goed inzicht hebt in jouw huidige concurrenten.

1.2 Koppeling van je zoekwoorden en pagina’s

Nu je hebt vastgesteld welke zoekwoorden interessant zijn voor je website, is het tijd om deze te koppelen aan pagina’s. Zoals ik al eerder aangaf, moet je voorkomen dat je meerdere pagina’s voor hetzelfde zoekwoord optimaliseert. Het is daarom belangrijk dat je altijd ergens een overzicht bijhoudt van de gekoppelde zoekwoorden per pagina.

Je zou dit eenvoudig kunnen doen in een Excel bestandje, maar echt ideaal is dit niet. Je kunt beter gebruik maken van een SEO plugin: een plugin die jou helpt bij het optimaliseren van je website. Het voordeel van de plugin is dat deze aangeeft als je meerdere pagina’s optimaliseert voor hetzelfde zoekwoord. Zo krijg je automatisch een seintje en hoef je niet continu je onoverzichtelijke Excel bestandje erbij te pakken.

Moet je nog een SEO plugin kiezen? Dan raad ik je van harte aan om mijn Yoast SEO vs Rank Math blog te lezen. Hier zet ik de twee beste opties van het moment tegenover elkaar.

1.3 Meerdere zoekwoorden

Meer zoekwoorden zijn altijd beter. Tot op zekere hoogte geldt dit ook voor je on page SEO. Een pagina optimaliseren voor meerdere zoekwoorden kan er namelijk voor zorgen dat je een stuk breder zichtbaar wordt. Het is daarom altijd goed om meerdere zoekwoorden te verzamelen.

Het is wel belangrijk dat je per pagina slechts één hoofdzoekwoord neemt. Dit is het basis zoekwoord waar je in eerste instantie de pagina voor optimaliseert. Je kunt er voor kiezen om ook nog een tweede zoekwoord te gebruiken. Deze kun je dan op een aantal plekken in de tekst verwerken, zodat je ook hierop vindbaar bent.

Dit kun je bijvoorbeeld doen met woorden die hetzelfde betekenen of een aanvulling op het huidige hoofdzoekwoord. Het is namelijk niet verstandig om twee verschillende pagina’s te optimaliseren op synoniemen. Google is ondertussen slim genoeg om woorden aan elkaar te koppelen en te begrijpen.

Ik adviseer je dan ook om op zoek te gaan naar één hoofdzoekwoord. Een tweede zoekwoord, waar ook volume op is, kun je gebruiken als aanvulling. Optimaliseer je pagina’s op het hoofdzoekwoord en plaats op een aantal plekken ook het tweede zoekwoord.

2 Technische achterkant

Nu het duidelijk is welke zoekwoorden je kunt gebruiken, gaan we kijken naar de technische achtergrond van je website. Als je in een systeem als WordPress werkt, kun je al veel regelen, zelfs voordat je begint met het maken van de pagina’s. Via automatische content templates kun je plekken toewijzen waar bepaalde zoekwoorden terug moeten komen.

Daarnaast zul je voor de beste on page SEO optimalisatie het één en ander moeten aanpassen bij de achterkant van je website. Je zult bijvoorbeeld een code moeten toevoegen. Maar wees gerust: bij WordPress zijn dit eenvoudige stappen die jij of je developer eenvoudig kan doorvoeren.

2.1 Title tag

Tja, als je een beetje bekend bent met online vindbaarheid, ken je het wel. Het is eigenlijk voor de hand liggend, maar het is enorm belangrijk voor on page SEO om een goede title tag te schrijven. Dit is de titel die zichtbaar is bovenin de browserbalk en bij de zoekresultaten.

Daarnaast is de title tag voor Google een rankingsfactor. Het is dus belangrijk dat je deze goed optimaliseert en uitnodigend maakt voor gebruikers van zoekmachines. Deze titel is het eerste wat zij van jou zullen zien. Het is dus belangrijk dat je deze mensen nieuwsgierig maakt om te klikken op jouw resultaat.

Omdat het een rankingsfactor van Google is, dien je je zoekwoord hierin te verwerken, het liefst aan het begin. Daarnaast is het handig om een getal te verwerken in je title tag. Omdat Google je een maximum geeft van slechts 60 karakters, is het belangrijk dat je boodschap krachtig is.

De titel tag kun je eenvoudig in WordPress invoeren met een SEO plugin. Zoals ik al eerder aangaf is deze plugin enorm handig als je met online vindbaarheid aan de slag gaat. Met behulp van de plugin hoef je niet met de code te spelen en voorkom je onnodige fouten. Je kunt anders namelijk de volledige website verpesten. Daarnaast zorgt de plugin voor eenvoud.

Let er wel op dat je het zoekwoord niet verandert. Ga dus niet onnodig zoekwoorden ertussen plakken. Ondanks dat dit soms lastig kan zijn, is het enorm belangrijk. Probeer hier dus zo veel mogelijk mee uit te kijken.

2.2 Meta description

Aansluitend op de title tag moet je ook de meta description van je pagina invullen. Ook hier moet je jouw zoekwoord benoemen. Ook weer belangrijk: gebruik deze aan het begin van je content. Omdat je bij deze description 160 karakters krijgt van Google, kun je hier meer vertellen.

Opnieuw raad ik je aan om te starten met het zoekwoord. Dit keer hoeft dit niet helemaal vooraan, maar wel in de eerste zin. Vervolgens kun je deze content gebruiken om je lezer te overtuigen jouw pagina te bezoeken. Indien mogelijk kun je het zoekwoord verderop nogmaals gebruiken.

De meta description kun je, net als de title tag, eenvoudig invoeren aan de hand van een SEO plugin. Het voordeel is dat je hierdoor ook kunt zien of de meta description qua lengte voldoet aan de eisen van Google. Let er wel weer op dat je het zoekwoord letterlijk noemt, zonder deze tussen andere woorden te plakken.

Heb je ook een tweede zoekwoord waar jij je pagina’s voor optimaliseert? Verwerk deze dan ook minimaal een keer in de meta description. Let er wel op dat het geen spam wordt van keywords. De meta description moet goed leesbaar blijven.

2.3 Vriendelijke URL

Je raadt het al, ook in de URL moet je jouw zoekwoord verwerken. Eigenlijk is dit vanzelfsprekend: zorg ervoor dat je zoekwoord terug komt in de URL. Optimaliseer je jouw pagina voor het zoekwoord on page SEO? Dan is een logische URL: /on-page-seo/. Dit klinkt misschien erg makkelijk, maar het is voor jou opnieuw een kans om het zoekwoord terug te laten komen op de pagina.

Houd je URL wel vriendelijk. Ga niet onnodig veel woorden toevoegen aan de URL. Verwerk alleen het hoofdzoekwoord en voeg eventueel extra woorden toe als dit de URL vriendelijker maakt. Een te lange URL is namelijk lastig voor je bezoekers en dus, in de ogen van Google, een reden om je lager te laten scoren.

2.4 Broodkruimelspoor

Hoe irritant en lelijk ze ook zijn: een broodkruimelspoor is essentieel voor jouw on page SEO. Het is wederom een eenvoudige plek waar je jouw zoekwoord kwijt kunt. Daarnaast is het enorm fijn voor je bezoekers én Google om je website beter te begrijpen. Zo zien zij precies welke pagina’s onder elkaar vallen en wat de opbouw van je website precies is.

Voor je on page SEO adviseer ik je daarom om een broodkruimelspoor toe te voegen aan je website. Hier kun je eenvoudig de naam van je pagina tonen. Want, zoals ik je verderop ga vertellen, dient ook hier je zoekwoord terug te komen.

Heeft je thema of pagebuilder geen broodkruimelspoor? Maak dan gebruik van je SEO plugin. Je kunt dit eenvoudig activeren en plaats de shortcode op de pagina’s of op de content templates. Design het eventueel, zodat het niet te veel aandacht pakt, maar wel goed zichtbaar is.

2.5 Inhoudsopgave

Zoals je aan het begin van mijn blog kan zien, plaats ik altijd een inhoudsopgave. Dit is makkelijk voor de bezoeker: hij of zij weet hierdoor in grote lijnen wat ik ga vertellen. Ben je geïnteresseerd in een bepaald onderdeel? Dan navigeert dit erg eenvoudig. Naast het gebruikersgemak voegt een inhoudsopgave ook een voordeel toe aan je on page SEO.

Google kiest er namelijk wel eens voor om je zoekresultaat weer te geven met daaronder een aantal interne linkjes naar stukje content. Hierdoor valt je zoekresultaat niet alleen beter op, maar het stelt bezoekers ook in staat om meteen op dat stuk content uit te komen, waar zij naar op zoek zijn. Indirect helpt dit mee aan de online vindbaarheid van je pagina.

Je kunt eenvoudig een inhoudsopgave maken, zoals hierboven te zien, via de plugin Easy Table of Conents. Via deze plugin kun je automatisch een inhoudsopgave toevoegen. Uiteraard is dit minder geschikt voor normale pagina’s.

3 Inhoud van je pagina

Nu we de technische achtergrond van je website hebben besproken, brengt dit ons bij de voorkant. Net als de achterkant is het belangrijk voor je on page SEO dat dit er goed uit ziet en dat de zoekwoorden op meerdere plekken terugkomen.

De inhoud van je pagina wil eigenlijk altijd zeggen: de content op je pagina. Dit is hetgeen dat je bezoeker te zien krijgt. Het is daarom altijd belangrijk in het achterhoofd te houden, dat dit goede, en vooral waardevolle content moet zijn. Je bezoeker moet dit ook echt willen lezen. Gebruik de bezoeker bij het schrijven van de tekst als uitgangspunt. Het hoofddoel is om hen te informeren. On page SEO komt op de tweede plek.

3.1 Kop

Zoals ik al eerder aanhaalde, heeft iedere pagina een titel. Dit is niet de title tag, maar de titel van de pagina zelf. In principe schrijf je deze voor jezelf. De titel hoeft immers niet zichtbaar te zijn voor je bezoeker. Toch is dit wel makkelijk: je kunt deze titel namelijk gebruiken als H1, de belangrijkste kop van de pagina. Deze dient bovenaan te staan en je kan er maar één gebruiken per pagina.

Het is daarom belangrijk dat jouw zoekwoord in deze h1 kop terug komt. Dit is het eerste dat jouw bezoekers en Google te zien krijgen bij het openen van de pagina. Het is dus belangrijk dat je zoekwoord hierin wordt vermeld, het liefst zelfs vooraan.

3.2 Tussenkopjes

Vervolgens bestaat een webpagina uit meerdere h2, h3, h4, h5 en eventueel zelfs h6 kopjes. Het is aan te raden om niet dieper te gaan dan h3 als dit niet nodig is. Gebruik de kopjes dus altijd op een natuurlijke manier, zodat deze er voor zorgen dat je pagina overzichtelijk wordt. Ga dus niet te diep en gebruik een logische volgorde.

Tussenkopjes hebben, net als de titel van een pagina, meer waarde dan de tekst zelf. Het is dus belangrijk dat je hier zoekwoorden in verwerkt. Het is dus goed om in aantal kopjes het zoekwoord te plaatsen. Let wel heel goed op dat het natuurlijk blijft. Als je al de kopjes vol plaatst met zoekwoorden, ziet dit er onnatuurlijk uit en leest dit alles behalve fijn.

Neem het voorbeeld van deze blog. Het zou niet vriendelijk zijn als ik in veel kopjes het woord ‘on page SEO’ plaats. Dit ziet er niet natuurlijk uit en komt over als spam. Wel kan ik het woord in de laatste kopje goed kwijt. Het komt niet als spam over. Sterker nog, het omschrijft precies hetgeen dat je van mij ontvangt én voor mijn on page SEO is het een enorme toevoeging.

3.3 Eerste Alinea

Hoe eerder iets aan het bod komt, des te belangrijker het is in de ogen van Google. Het is dus enorm belangrijk dat je de eerste alinea van je pagina goed gebruikt. Dit is namelijk dé tekst dat het grootste deel van je bezoekers zal lezen en waar Google veel waarde aan hecht.

Er zijn daarom altijd een aantal dingen die je hier moet toepassen om je on page SEO te verbeteren. Zorg ervoor dat zowel je hoofdzoekwoord als het tweede zoekwoord in de eerste alinea voorkomen. Als het niet teveel wordt, kun je dit zelfs twee keer doen.

Daarnaast is het belangrijk dat je jouw zoekwoord ook dik gedrukt maakt. Dit geldt ook voor je tweede zoekwoord. Nu gaat jouw respons waarschijnlijk zijn: waarom heb jij dit niet met beide zoekwoorden gedaan in alinea 1? . Mijn antwoord: omdat ik schrijf voor mijn bezoekers. Het plaatsen van twee dik gedrukte woorden in alinea één komt druk over. Daarom plaats ik deze liever in een latere alinea. Daarnaast kwam het ook niet uit om het woordje on page SEO checklist kwijt te kunnen in de eerste alinea. Het moet dus wel logisch zijn om het woord te gebruiken.

3.4 Rest van de content

Ook in de rest van de content zullen we op een natuurlijke manier zoekwoorden verwerken. Maar ook hier geldt: de kwaliteit van de tekst is belangrijker. Dit is namelijk de content die aan de behoefte van de bezoeker moet voldoen. De tekst moet waardevol zijn: het is essentieel dat de bezoeker je content écht wil lezen en hier ook iets aan heeft.

In mijn geval is het belangrijk dat ik mijn lezer precies vertel hoe hij of zij haar on page SEO in orde kan maken. Natuurlijk verwerk ik hierin mijn zoekwoorden, anders wordt het lastig om vindbaar te worden. De waarde van de teksten staat bij mij echter voorop. Schrijf je teksten daarom eerst voor je lezer en daarna pas voor zoekmachines.

Voor jouw on page SEO is het belangrijk dat je het zoekwoord op een natuurlijke manier laat terugkomen. Dit kun je achteraf doen of direct tijdens het schrijven. Zeker voor langere teksten hou ik een zoekwoorddichtheid aan van minimaal 0,75%. Dit houdt in dat 0,75% van de woorden in mijn tekst het zoekwoord draagt. Is mijn tekst 400 woorden lang? Dan komt mijn zoekwoord dus minimaal 3 keer voor in de tekst.

Het minimum dat ik hanteer is dus 0,75%, het liefst iets hoger. Maar, zoals ik aangaf, is het belangrijk dat het natuurlijk oogt. Het kan namelijk ook dat je zoekwoord te vaak terugkomt. Het is helemaal niet nodig om je zoekwoord enorm vaak te gebruiken. Sterker nog, te veel zoekwoorden straft Google zelfs af. Is jouw zoekwoorddichtheid 10% op een tekst van duizend woorden, dan kan ik je bij voorbaat vertellen dat jij niet zal ranken met deze pagina.

Scoren in Google is een organisch proces. Je komt niet van de ene op de andere dag bovenaan in Google en je verliest je posities ook niet van de een op de andere dag. Er is daarom ook geen ideale zoekwoorddichtheid. Schrijf je de teksten voor je bezoeker en laat je je zoekwoorden op een natuurlijke manier terugkomen? Dan zit je altijd goed.

3.5 Afbeeldingen

Media hebben in de ogen van Google veel waarde. Zeker als je zoekwoorden terug laat komen in afbeeldingen, geven ze on page SEO een boost. Het is daarom belangrijk dat je zoekwoorden terug laat komen in je afbeeldingen.

Je kunt het zoekwoord in een afbeelding op drie verschillende plekken kwijt. Ik raad je daarom ook aan de zoekwoorden op deze drie plekken te plaatsen, namelijk: in de bestandsnaam, titel en alt-tag van je afbeelding.

Dit begint dus bij het opslaan van je definitieve afbeelding. Geef de afbeelding een bestandsnaam mee met daarin het zoekwoord verwerkt. Vervolgens upload je deze naar je website en geef je deze naam ook mee bij de titel van de afbeelding en de alt-tag. Het enige verschil is dat je in de bestandsnaam geen spaties en hoofdletters kwijt kunt. Deze vervang je door streepjes net zoals in de URL.

3.6 Relevante media

Om je pagina nog waardevoller te maken, kun je meer media toevoegen. Dit zijn bijvoorbeeld video’s of andere bestanden. Deze relevante media kunnen nét het verschil maken voor de online vindbaarheid van je website.

Probeer ook hierin weer zo veel mogelijk op een natuurlijke manier de zoekwoorden te verwerken. Bijvoorbeeld in een YouTube video of bestandsnaam van een pdf.

3.7 Lengte van je pagina

Nu je weet waar je allemaal je zoekwoorden kwijt kunt, is het ook belangrijk om even stil te staan bij de lengte van je content. Dit is namelijk ook relevant. Om een pagina vindbaar te maken in zoekmachines, raad ik je aan om altijd voor minimaal 600 woorden te gaan. Echter is dit per zoekwoord en concurrentie weer verschillend. Schrijft je concurrentie een pagina met twee keer zoveel woorden en is deze net zo waardevol? Dan is de keuze voor Google snel gemaakt.

Het is daarom belangrijk dat je langere en betere pagina’s schrijft dan je concurrentie, wil je serieus boven hen uitkomen. Schrijft je concurrentie een pagina van 1600 woorden, dan schrijf jij er een van 2300 woorden met nog meer waarde. Bezoekers en Google zullen jou in de loop der tijd als relevanter zien. Zo zal Google je hoger laten scoren dan je concurrent. Natuurlijk zijn er ook nog andere factoren, maar zo werkt het in grote lijnen wel.

Om je een iets beter idee te geven: ik probeer mijn blogs altijd minimaal 2000 woorden lang te maken. Soms lukt dit niet. Ik ga er dan bijvoorbeeld flink overeen of ik kom woorden te kort. Het belangrijkste is echter de tekst waardevol is. Ga niet stukken tekst toevoegen, puur om meer woorden te creëren. De waarde van de content is uiteindelijk belangrijker.

4 Externe factoren

Naast on page SEO kun je de pagina ook extern een boost geven, namelijk door middel van linkjes. Ontvangt jouw pagina veel linkjes, dan stijgt deze in waarde. Linkjes kun je op twee manieren terug krijgen: intern (van hetzelfde domein) of extern (vanaf een ander domein).

4.1 Interne links

Interne linkjes zijn linkjes op jouw eigen website vanaf de ene pagina naar een ander. Door een goede interne linkstructuur aan te maken, creëer je een spinnenweb achter je website. Dit is belangrijk voor de vindbaarheid in zoekmachines. Het is daarom relevant dat je interne linkjes plaatst naar andere pagina’s die je aan het optimaliseren bent.

Voor on page SEO is het dus essentieel dat je deze links aanbrengt op je gehele website. Zeker in blogs zijn interne links uiterst geschikt. Ook hierbij geldt dat je dit op een natuurlijk manier doet. Plaats dus altijd minimaal twee interne links naar andere pagina’s op je website. Plaats in deze link het zoekwoord waar deze pagina voor is geoptimaliseerd. Dit geeft je autoriteit en geeft de on page SEO een enorme boost.

4.2 Backlinks

Daarnaast kan het soms (zeker met veel concurrentie) nuttig zijn om te starten met linkbuilding. Dit betekent het verzamelen van backlinks naar jouw website en het liefst naar een specifieke pagina. Ondanks dat dit niet echt on page SEO is, wil ik het toch graag even benoemen.

Een backlinks geeft namelijk een enorme boost aan je website en de pagina’s op je website. Zeker als er veel concurrentie is op het zoekwoord, is het verzamelen van backlinks essentieel. Als je hier mee aan de slag wilt, verwijs ik je graag naar mijn blog met ‘9 manieren hoe jij kan beginnen met backlinks verzamelen‘.

Naast het verkrijgen van backlinks kan je je pagina ook een boost geven door een linkje te plaatsen naar een extern domein. Daarom plaats ik in mijn blogs altijd minimaal één backlink naar een andere website. Uiteraard moet dit wel een waardevolle toevoeging zijn.

Aan de slag met on page SEO checklist

Het vindbaar worden in Google begint bij jouw on page SEO. Dit vormt de basis van je pagina’s. Wil je praktisch aan de slag met mijn on page SEO checklist, dan kun je deze hierboven gratis downloaden. Wil je daarnaast beter vindbaar worden en hier zelf geen tijd aan kwijt zijn? Kijk dan eens op mijn pagina over zoekmachine optimalisatie. Zo kan ik jou helpen met de online vindbaarheid van je website. Als je mijn on page SEO checklist hebt gedownload, zou ik het leuk vinden als je dit laat weten in de reacties. Voor een vraag of opmerking kan je hier natuurlijk ook altijd terecht.

Contactgegevens

Dificem

Ma t/m vr van 9:00 tot 17:00 bereikbaar

Telefoonnummer

+31 6 41668104

E-mailadres

info@dificem.nl

Adres

West Vlisterdijk 1
2851 ES Haastrecht

Nieuwsbrief

Wil jij praktische tips over online marketing ontvangen? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Fill out this field
Fill out this field
Geef een geldig e-mailadres op.
Je moet de voorwaarden accepteren voordat je het bericht kunt verzenden.

Over de auteur

Andere bekeken ook

Menu