Online marketing trends 2020 – Met 2020 in het vooruitzicht is het tijd om als bedrijf na te gaan denken over nieuwe marketingcampagnes. Ben jij of zijn ze binnen jouw organisatie al klaar met het vormgeven van marketingcampagnes? Weten ze hoe ze jouw doelgroep gaan benaderen in het nieuwe jaar? Zijn de antwoorden op de vragen nee, dan zit jij op het juiste plek.
In deze blog ga ik jou namelijk vertellen wat de online marketing trends 2020 zijn. Met praktische voorbeelden en interessante voorbeelden heb jij straks weer genoeg inspiratie om 2020 goed te beginnen.
Zijn binnen jouw bedrijf de marketingcampagnes wel al gereed? Dan nodig ik je toch van harte uit mijn blog te lezen. Mogelijk vind je toch de gouden tip die voor jouw organisatie sneller naar je doelen gaat brengen.
Inhoudsopgave
Online marketing trends 2020: Wat gaat er in grootte lijnen veranderen?
Ook op het gebied van online marketing gaan we in 2020 weer een aantal stappen maken. In 2020 is het belangrijk dat je jouw doelgroep op een unieke manier gaat benaderen. In de tijd van nu, met alle advertenties zal je verder moeten kijken dan traditionele manieren.
In deze blog geef ik jou de 7 belangrijkste trends. Ga je hiermee aan de slag dan kun jij weer de gewenste online resultaten gaan behalen met je bedrijf.
Trend 1: Chatbots
Wanneer je regelmatig innoverende bedrijven hun website bezoekt zie je ze steeds vaker terugkomen. Chatbots. Een handig communicatiemiddel om vragen te beantwoorden zonder dat je daarvoor echt in contact hoeft te komen met een persoon. In 2020 gaan chatbots een belangrijke rol spelen in de wereld van online marketing.
Chatbots bieden zowel bedrijven als klanten enorme voordelen. Vragen worden sneller behandeld, geen menselijk contact, altijd een reactie, etc. Dit heeft voordelen voor zowel klanten, die enorm snel geholpen worden als voor bedrijven die minder lastig gevallen worden met vragen.
Daarnaast stellen mensen een snelle reactie op prijs. Uit onderzoek blijkt dat mensen het vlugge contact meer op prijs stellen dan de oplossing zelf. Via chatbots kun je direct antwoord geven op vragen en anders personen juist doorsturen. Er wordt dus enorm snel aan deze eis voldaan.
Wil je inspelen op een groeiende online marketing trend in 2020 dan is het verstandig aan de slag te gaan met chatbots. Hiermee help je zowel jezelf als je klant enorm.
Trend 2: Focus op generatie Z
Net als milennials is het belangrijk generatie z te leren kennen. Deze generatie, geboren tussen 1997 en 2012 zijn de toekomst en staan aan het begin van hun carrière. De kans is groot dat je in 2020 in contact gaat komen en misschien zaken gaat doen met iemand uit deze generatie.
Het is daarom belangrijk dat je jouw online marketing hierop aan gaat passen. Doe je dit niet dan sluit je jouw organisatie af van een groot deel van de mensen. Zeker gezien de toekomst kun je een stapje voor zetten op je concurrentie.
Digitaal
Zoals je waarschijnlijk verwacht zit de generatie z veel online. Ze groeien op met telefoons en computers. Voor online marketing een groot voordeel. Je kunt ze namelijk eenvoudiger bereiken. Echter zijn ze wel op hun hoede als het gaat om advertenties.
Focus je dus op kwalitatieve content. Deze doelgroep is zelf enorm ondernemend en onderzoekend. Ze gaan zelf graag op zoek naar hun antwoorden. Zorg daarom dat je in al je online marketing campagnes waarde levert waar ze iets aan hebben.
Trend 3: Personalisatie
Als je hier in 2019 nog niet mee was begonnen is het noodzakelijk dit jaar wel te gaan doen. Een belangrijke online marketing trend 2020 is namelijk het persoonlijk bereiken van je doelgroep. Wil je mensen namelijk echt bereiken is het van belang dat ze zich niet als één van vele gaan voelen. Persoonlijk benaderen geeft ze daarom een fijn gevoel.
Zorg daarom dat je ze altijd persoonlijk aanspreekt. Je wilt dat ze zich speciaal voelen. Laat het lijken of het bericht speciaal voor hun geschreven is. Hierdoor maak je veel makkelijker een één op één connectie.
Zorg daarnaast dat je de doelgroep kent. Weet wat ze wel en niet willen. Val ze dan vervolgens ook vooral niet lastig met advertenties die hun niet aangaat. Door dit proces te automatiseren kun je er voor zorgen dat iedereen een relevante content voorgeschoteld krijgt.
Trend 4: Videomarketing
Video’s zijn de toekomst. In 2020 wordt verwacht dat video’s tekstuele content gaat vervangen. Logisch want we kijken ook liever naar video’s dan dat we een lap tekst lezen. In het dagelijks leven verkiest niet voor niets iedereen een film boven een boek. Het is dus belangrijk dat je mee gaat met deze trend.
Videomarketing is makkelijker dan veel mensen denken. Via je telefoon en een goedkope tool kun je eenvoudig aan de slag met het delen van content via video’s. Wil je echt aan de slag hiermee kun je dit ook professioneler aanpakken met een camera.
Daarnaast vallen video’s veel meer op. Hoe vaak staat je nou echt stil bij een advertentie met een afbeelding. Een video pakt veel meer de aandacht. Voor zowel advertenties, maar ook op sociale media hebben video’s grote voordelen.
Onlangs heb ik een blog over videomarketing geschreven. Deze is hier te vinden.
Trend 5: Influencer marketing
Wie onlangs de presentatie van de cybertruck van Tesla heeft bekeken snapt de kracht van influencers. Het inzetten van als het ware mond op mond reclame via personen met veel volgers werkt. Influencers geven je namelijk de kans een verkoopapparaat voor je bedrijf te laten werken zonder dat je commercieel overkomt.
Ook in online marketing trends 2020 spelen influencers een belangrijke rol. Vooral voor grote bedrijven werken ze uitstekend. Maar ook voor kleinere organisaties kan het inzetten van influencers een gigantische groei realiseren. De kracht zit hem namelijk in de persoonlijkheid van de campagnes.
Mensen horen een aanbeveling van een echt mens. Verteld je grote held dat je iets moet komen maakt dit meer indruk dan een advertentie. Het nadeel is dan ook echter dat als het imago van de influencer verslechterd. Het imago van jouw bedrijf hierin mee naar beneden getrokken kan worden.
Trend 6: Social Massaging Apps
Net als bots is het voor mensen belangrijk eenvoudig met bedrijven in contact te komen. Bots vullen dit goed in maar vaak hebben mensen de behoefte toch met een echt mens te spreken. Jij kunt met jouw bedrijf deze mogelijkheid eenvoudig bieden met social massaging apps. Door simpel de mogelijkheid te bieden om een WhatsAppje te sturen kun je jouw klantvriendelijkheid enorm verbeteren.
Dit start al door simpel te reageren op sociale media of WhatsAppjes te accepteren. Hierbij geld ook weer dat snelheid belangrijk is.
Trend 7: Voice Search
Zoekopdrachten doen door middel van spraak. Als je mijn blog met SEO trends 2020 hebt gelezen weet je dat ook in 2020 voice search weer enorme kansen gaan bieden voor bedrijven. Er wordt namelijk verwacht dat vanaf 2020 minimaal de helft van de zoekopdrachten via spraak worden gedaan. Een enorme kans om een voorsprong te pakken op je concurrentie.
Om goed vindbaar te worden via spraak zul je jouw website anders moeten gaan optimaliseren. Je zult je veel meer op langere zoekwoorden moeten gaan focussen. Hierdoor beantwoord je meer natuurlijk gestelde vragen.
Als je extra informatie wilt over voice search en de toekomst hiervan. Kijk dan hier.
Online marketing trends 2020: Conclusie
Zoals voorspelt gaat de toekomst van online marketing steeds verder richting een informatieve wereld. Mensen worden steeds verder immuun voor advertenties en dienen op een andere manier te worden benaderd. Personalisatie, chatbots, etc. Het zijn allemaal nieuwe innovaties die ervoor moeten gaan zorgen dat we bedrijven met hun marketingacties boven de menigte uit weten te komen.
Aan de slag met online marketing trends 2020
Nu je mijn blog over online marketing trends 2020 hebt gelezen ben je op de hoogte van de laatste trends. Ga je er mee aan de slag? Neem jij die voorsprong waardoor jouw bedrijf gaat knallen in het nieuwjaar? Dan zou ik het super tof vinden als je even een reactie achter zou kunnen laten.
0 reacties