Handleiding voor Google Analytics

in

SEO, WordPress

Google Analytics Uitleg + Rondleiding | Analyseer je Website

Je hebt een website geoptimaliseerd en je ziet jezelf hoog verschijnen in de zoekresultaten. Top, nu komt er natuurlijk meer verkeer naar je website. Als het goed is tenminste. Hoe kun je dit eigenlijk meten? En als ze op je website komen, wat doen ze dan eigenlijk? Wanneer jij meer inzicht wilt hebben in het aantal websitebezoekers en hun gedrag op je website is het tijd om gebruik te gaan maken van Google Analytics.

Het optimaliseren van je website is pas het begin. Zonder dat je weet hoeveel bezoekers je daadwerkelijk hebt en wat zij precies doen kun je nog niet verder. Het is daarom belangrijk dat je jou website gaat analyseren. Een van de bekendste, handigste en goedkope manieren is dan het gebruiken van Google Analytics.

In deze blog ga ik je precies vertellen wat het is, waarom je het zou moeten gebruiken en wat de opties allemaal zijn. Zodat, wanneer je aan de slag gaat met Google Analytics je precies weet wat je er mee kunt, zonder dat je er al te veel tijd aan kwijt bent.

Inhoud van deze blog

Wat is Google Analytics?

Google Analytics is een gratis tool van Google waar je via een trackingscode klikken op je website kunt registreren en analyseren. Via deze kliks kun je informatie achterhalen over hoeveel websitebezoekers je ontvangt, wat ze doen op je website en waar ze vandaan komen. Door dit te analyseren kun je een duidelijk beeld krijgen van wat er op je website gebeurd. Hier kun je op inspelen om meer bezoekers te genereren en de conversie van je website te verhogen.

Via Google Analytics heb je verschillende opties om specifieker te analyseren op punten die jij belangrijk vind. Hierdoor kun je bijvoorbeeld verschillende pagina’s tegen elkaar testen door middel van een a/b test. Of je kunt kijken waar, in het verkoopproces bezoekers afhaken.

Waarom is het analyseren van je website belangrijk?

Het analyseren van je website is enorm belangrijk als je wilt blijven groeien. Na het ontwikkelen van je website is het namelijk belangrijk dat die niet stil blijft staan. Door je website te analyseren krijg je een veel beter beeld bij wat er op je website gebeurd en kun je de sterke en zwakke punten uit je website tevoorschijn halen en deze zo doende verbeteren.

Zorg er dus altijd voor dat wanneer je website online is dat je bijhoud wat er gebeurd op je website. Je kunt dan gericht verbeteringen uitvoeren die er voor zorgen dat je meer conversie gaat halen.

Daarnaast kun je ook bijhouden waar bezoekers vandaan komen. Zet je op meerdere kanalen in om websitebezoekers te genereren kan het zinvol zijn hier inzicht in te krijgen. Zo kun je namelijk inzichtelijk krijgen wat de goedkoopste manier is om bezoekers te genereren. Wanneer je nog een stapje verder gaat, kun je zelfs achterhalen waar je meest waardevolle bezoekers vandaag komen.

Waarom jij je website moet analyseren

De werking en mogelijkheden van Google Analytics?

Google Analytics is een gratis tool met veel opties om algemene zaken te achterhalen van je bezoekers. Het valt daarom ook niet te verwachten dat ze enorm de diepte in gaan en alle informatie van je bezoekers kunnen achterhalen.

Echter kun je toch vrij veel bruikbare informatie halen uit je Google Analytics. Dat zorgt ervoor dat je jou bezoekers beter gaat begrijpen. Dit alles is zelfs mogelijk zonder dat je daar zelfs een IP-adres voor hoeft te achterhalen.

Werking

Door een stukje code achter te laten op je website gaat Google Analytics kliks op jouw website analyseren. Vervolgens kijkt het naar wat de gebruiker zich bevind op je website en hoelang dit precies is.

Daarnaast wordt ook wat informatie van de bezoeker achterhaalt. Zo kun je bijvoorbeeld zien op wat voor een apparaat je bezoeker zit, waar ze vandaan komen, hoe ze op je website zijn gekomen, etc. Vervolgens kun je deze informatie filteren en verwerken op jou manier.

Basisbegrippen

Om goed in Google Analytics te kunnen werken zul je eerst een paar begrippen moeten kennen. Daarom heb ik deze voor je verzameld en leg ik ze in het kort voor je uit.

Gebruikers, sessies en paginaweergave

Om goed in te schatten wat je bezoekers precies doen op je website is het belangrijk dat je onderscheid kunt maken tussen gebruikers, sessies en paginaweergave. Deze drie lijken namelijk veel op elkaar en staan ook direct met elkaar in connectie. Toch zijn ze allemaal anders.

Wanneer iemand op je website komt is dit een gebruiker, gaat dit persoon van je website af en komt diegene over een paar dagen weer terug is het nog steeds dezelfde gebruiker. Ondanks dat dit een paar dagen later is.

Wanneer deze gebruiker een aantal dagen later terugkomt en opnieuw je website bezoekt gaat wel de aantal sessies omhoog. Het aantal sessies is dus het aantal keer dat een bezoeker op je website is geweest. Let er wel op dat dit pas telt als een nieuwe sessie wanneer diegene minimaal een half uur van je website af is geweest. Anders telt Google Analytics dit gewoon als een zelfde sessie.

Daarnaast worden ook de paginaweergave bijgehouden. Dit zijn de aantal pagina’s die worden bezocht. Dit kan zomaar dezelfde gebruiker, in dezelfde sessie zijn. Het kan dus zomaar zijn dat de paginaweergave 15 is terwijl je enkel één gebruiker en sessie hebt.

Voorbeeld gebruik Google Analytics

In het voorbeeld hierboven zie je drie gebruikers. Gebruiker 1 komt tweemaal op de website en heeft twee sessies. Tijdens deze twee sessie bezoekt hij vijf pagina’s waardoor de paginaweergave 15 is.

In totaal zijn er 3 gebruikers, 5 sessies en 11 paginaweergave.

Tijd

Het is ook belangrijk dat je snapt hoe de tijd dat bezoekers op je website zijn wordt getimed. Wanneer iemand namelijk een bepaalde pagina opent wordt er een eens stukje code getriggerd, hierdoor begint Google Analytics met time. Wanneer deze gebruiker overgaat naar de volgende pagina krijgt Google Analytics wederom een trigger dat de bezoeker op een pagina is. Vervolgens stopt de tijd van de oude pagina en wordt er opnieuw getimed voor de nieuwe pagina.

Wanneer de bezoeker vervolgens naar een derde pagina gaat gebeurd dit opnieuw. De timer start dan voor de derde pagina. Stel dat de bezoeker weg klikt vanaf deze derde pagina wordt er niet opnieuw een trigger verstuurd voor het openen van een pagina. Hierdoor kan Google Analytics niet precies meten wanneer een bezoeker de website verlaat en zal de tijd van de laatste pagina niet mee worden gerekend.

Voorbeeld tijd Google Analytics

Het voorbeeld wat ik net gaf heb ik hierboven nogmaals grafisch uitgewerkt. Alleen de begintijd van een pagina kan worden doorgegeven waardoor automatisch de laatste pagina niet correct kan worden berekent. Het websitebezoek van de bovenstaande afbeelding is dus 7 minuten.

Bounce percentage

Een statistiek die vaak verkeerd woord beoordeeld binnen Google Analytics is de bounce percentage. Veel mensen denken namelijk dat dit gaat om bezoekers die direct je website weer verlaten. Dit is niet zo.

Elke keer dat een bezoeker je website namelijk verlaat wordt dit gezien als een bounce door Google Analytics. Doet dit persoon dit nadat die vijf andere pagina’s heeft bezocht zal dit alsnog als een bounce gerekent worden. Het bounce percentage bereken je dus aan de hand van het aantal bezoekers dat je website verlaat vanaf de pagina (en dus niet doorklikt naar een andere pagina op je website) gedeeld door het totaal aantal bezoekers van je pagina.

Google Analytics installeren (stappenplan)

Om gebruik te maken van Google Analytics zul je eerst moeten zorgen voor een installatie van de tool op je website. Daarna kun je direct met alle opties van het programma aan de slag en beginnen met het analyseren van je website. Hieronder heb ik een stappenplan voor je gemaakt die je eenvoudig kunt volgen.

Stap 1 Google Analytics aanmaken

Ga naar de officiële website van Google Analytics en klik op ‘kosteloos aan de slag’. Heb je nog geen Google account zul je deze aan moeten maken. Je logt namelijk met een Google account in.

Stap 2 Doorloop de stappen

Doorloop vervolgens de stappen om toegang te krijgen en ga akkoord met de voorwaarden (als je hier akkoord mee bent). Let er wel op dat je een duidelijke naam meegeeft aan je website. Hierdoor behoud je het overzicht voor later, mochten er meer websites bijkomen.

Stap 3 Google Analytics kopellen aan je website

Als het je gelukt is om je account aan te maken en in de omgeving zit is het tijd dat je het account gaat koppelen aan je website. Dit doe je simpelweg door op elke pagina op je website een stukje code toe te voegen.

Deze code moet je op elke pagina van je website plakken. Gelukkig kun je dit in WordPress eenvoudig doen via een plugin. Ik gebruik de plugin GA Google Analytics Door deze plugin te instaleren kun je eenvoudig jouw account koppelen aan je website beginnen met analyseren.

Google Analytics koppelen aan je WordPress website

Rondleiding door Google Analytics

Binnen Google Analytics begint alles vanuit het dashboard. Dit is als het ware de hoofdpagina van je account. Vanaf hier krijg je de eerste basisgegevens en behoud je een totaal overzicht van hetgeen wat op je website gebeurd.

De begrippen die ik eerder benoemde worden hier dan ook getoond en zorgen ervoor dat je een idee hebt van de huidige status van je website. Door verschillende periodes aan te klikken kun je al een eerste vergelijking maken.

Via het menu aan de linkerzijde kun je meer informatie krijgen over je website. Om je precies uit te leggen wat dit betekend ga ik ze stap voor stap met je doorlopen.

Bonustip: Zorg dat je eigen gedrag uitgesloten is

Wat door veel gebruikers wordt vergeten is dat alle activiteiten op je website mee worden genomen in de gegevens. Ook het eigen gedrag. Open jij dus zelf een aantal keer je verkooppagina en vraag je een offerte aan om dit proces te testen, wordt dit gewoon meegerekend.

Hierdoor zijn je gegevens in veel gevallen niet accuraat en krijg je een verkeert beeld van je bezoekersgedrag. De oplossing hiervoor is het uitsluiten van je eigen IP-adres. Hiermee voorkom je dat jou gedrag op de website mee wordt genomen in de resultaten.

In mijn kennisbank is een duidelijke uitleg te vinden hoe je dit kunt doen. Deze pagina is hier te vinden.

LET OP: ga je ook werken met de bovengenoemde plugin. Dan kun je dit deels uitzetten door de optie ‘Enable GA tracking in the WordPress Admin Area’ uit te zetten. Dan neemt die je gegevens niet op wanneer je ingelogd bent.

Google Analytics website analyseren

Realtime

Als je benieuwd bent wat er op het moment op je website gebeurd kun je dit onder de tab realtime terugvinden. Hier wordt precies getoond wat er op het huidige moment gebeurd. Is je website net nieuw of heb je niet zoveel website bezoekers zul je zeer waarschijnlijk niet veel aan deze optie hebben.

Er wordt dieper in gegaan op deze gegevens wanneer je doorklikt. Zo kun je eenvoudig meer informatie krijgen over je live bezoekers. Informatie zoals waar de bezoekers vandaag komen, welke browser ze gebruiken, welke pagina’s ze bezoeken, etc.

Doelgroep

Wil je meer informatie over je bezoekers? Dan kun je terecht bij je doelgroep. Hier worden namelijk alle gegevens getoond van je bezoekers. Dit zijn veelal de zelfde gegevens van realtime alleen dan van een bepaalde periode.

Deze gegevens kunnen erg interessant zijn om bepaalde conclusies te trekken. Zijn veel van je bezoekers namelijk mobiel en focus jij je qua design veelal op desktop, dan kan het interessant zijn om dit aan te passen.

Deze rapporten kunnen zo diep gaan als je zelf wilt. Zo kun je bijvoorbeeld zien uit welk land je bezoekers komen, klik je door op dit land worden ook de provincies en zelfs de plaatsen getoond. Zo kun je een veel beter inzicht krijgen over je bezoeker en bijvoorbeeld campagnes zoals voor Facebook hier op aanpassen.

Via deze optie krijg je een veel beter beeld van je bezoeker. Aan de hand van deze gegevens kun jij veel beter je website gaan optimaliseren.

Acquisitie

Wanneer je adverteert met als doel meer websitebezoekers te genereren is de tab acquisitie enorm belangrijk. Via deze optie kun je namelijk precies zien waar je bezoekers vandaan komen.

Zet jij bijvoorbeeld een marketingactie in op Facebook en adverteer je in Google. Dan is het belangrijk dat je weet wat het oplevert en welke van de twee meer bezoekers genereert.

Je kunt ze dan vergelijken en aan de hand daarvan bepalen welke van de twee het voordeligst is. Zodat je in toekomstige situaties mogelijk andere keuzes maakt ie voordeliger zijn.

Gedrag

Als je benieuwd ben naar datgene waar er op je website gebeurd moet je bij de tab gedrag zijn. Hier vind je meer informatie over wat bezoekers nu daadwerkelijk doen op je website. Het is niet dat je kunt zien wat bezoekers precies doen, zoals waar hun muis is geweest en waarom ze bijvoorbeeld afhaken op je verkooppagina. Wel kun je duidelijk zien welke pagina’s populair zijn en waar eventuele conversiekillers zich bevinden.

Wanneer je precies de processen op je website in kaart brengt kun je eenvoudig zien waar je eventuele verbeteringen door kunt voeren. Let er wel op dat je niet drastisch allerlei elementen gaat aanpassen. Pas altijd één element tegelijk aan zodat je precies weet welk element meer of minder conversies voor je oplevert.

Website analyseren

Conversies

Het behalen van een conversie zal in veel gevallen het doel zijn van een website. Je wilt natuurlijk dat mensen zich bijvoorbeeld inschrijven op je nieuwsbrief of zelfs klant willen worden.

Google Analytics geeft hier een duidelijk inzicht in. Benieuwd waarom bepaald conversies niet worden behaald? Hier vind je alle informatie om dat probleem op te lossen.

Basiskennis of expert worden?

Het analyseren van je website kan zo diep gaan als je zelf maar wilt. Je kunt simpelweg via Google Analytics je bezoekersaantallen bijhouden. Maar via andere programma’s je kunt ook je bezoekers tot aan de muisklik analyseren. Het belangrijkste is een duidelijk doel stellen.

Ben je online marketeer is het vaak niet zinvol om uren per dag te gaan besteden aan data. Juist het simpel houden hiervan is dan belangrijk. Wat is het percentage dat de conversie behaald? En waar ligt dit aan? Dieper hoef je vaak niet te gaan.

Werk je met data en is het belangrijk dat je inzichtelijk precies weet wat er allemaal gebeurd? Dan is het wel belangrijk dat je dieper ingaat op het analyseren van je website en alles weet van je bezoeker.

Let er dus op wat je doel is. Ga niet uren besteden aan de gegevens die voor je worden verzameld als je hier niet zoveel aan hebt. Het is tijdrovend als je hier keer op keer mee aan de slag gaat terwijl dit helemaal niet relevant voor je is en je niks gaat opleveren.

Google Analytics op je website

Aan de slag

Nu je Google Analytics hebt geïnstalleerd op je website en de basis van de tool kent kun je aan de slag. Je weet dan beter wat er op je website gebeurd en hoe je hier mee om kunt gaan. Let er dus wel op dat het tijdrovend kan zijn als je er niet op de juiste manier mee omgaat. Mocht je aan de slag gaan met Google Analytics, laat het dan even weten in de reacties. Veel plezier met het analyseren van je website!

Over de auteur

Andere bekeken ook

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Fill out this field
Fill out this field
Geef een geldig e-mailadres op.
Je moet de voorwaarden accepteren voordat je het bericht kunt verzenden.

Menu