Als je mijn blog van vorige week hebt gelezen zul je waarschijnlijk staan te springen om aan de slag te gaan met de vindbaarheid van je website. De vraag is alleen: hoe kan ik het beste beginnen met SEO? Omdat veel marketeers en websitebeheerders het lastig vinden om te beginnen heb ik een SEO stappenplan geschreven, waarmee iedereen eenvoudig kan beginnen met het optimaliseren van hun website.
Aan de hand van het SEO stappenplan leg je een mooie basis en maak je jou website gereed om beter te gaan scoren in zoekmachines als Google. Wanneer je consistent aan de gang gaat met het optimaliseren van jou WordPress website zul je merken dat je in de loop van tijd aanzienlijk beter gaat scoren met jou website.
Inhoudsopgave
1 Optimaliseren van pagina’s
Wanneer je net begint met SEO is een verstandige keuze om eerst je pagina`s te optimaliseren. Dit kun je eenvoudig doen door veel content toe te voegen aan je website. Door veel content zorg je er voor dat je website gevuld is met relevante informatie over je branche en straal je autoriteit uit naar Google en je bezoeker.
Het is belangrijk dat je website is gevuld met informatie die een bezoeker wil lezen, die hier terug voor wil komen of je zou willen volgen. Daarnaast wil je Google helpen jou pagina’s te lezen, door te vertellen waar het over gaat en wat ze kunnen verwachten.
1.1 Teksten schrijven voor SEO
Bijna elke pagina is opgebouwd uit tekst. Via deze tekst kun je veel waarde leveren waar een bezoeker in geïnteresseerd is. Het schrijven voor SEO wordt vaak neergezet als een vak apart. Dat is het ook, maar het is ook heel makkelijk om er zelf mee te beginnen.
1.1.1 Schrijf voor je bezoeker
Het is belangrijk dat je waarde levert in je teksten en ze schrijft voor je bezoekers. Niet voor een zoekmachine. Zoekmachines zoals Google zijn tegenwoordig slim genoeg om te snappen hoe een tekst in elkaar zit en begrijpt deze bijna net zo goed als ons mensen. Maak dus geen rare teksten, die aan een bepaald aantal woorden voldoen, met een bepaalde zoekwoorddichtheid. Maar zorg ervoor dat het goed leesbaar is en dat een lezer echt wat heeft aan het lezen van je teksten.
Doe je dit toch, dan schrik je jou bezoekers af en zullen ze snel weer weg klikken. Hierdoor zal de tijd die een bezoeker op je website zit, alleen maar afnemen waardoor je in de ogen van Google weer als minder relevant neer wordt gezet. Het lijkt dus misschien een goed idee om puur op Google je teksten te schrijven, maar in de praktijk werkt het je alleen maar tegen.
1.1.2 Verwerk zoekwoorden in de tekst
Het is belangrijk dat je zoekwoorden verwerkt in je tekst, tot op zekere hoogte. Zorg ervoor dat je elke pagina optimaliseert voor één zoekwoord. Het kan zijn dat je meerdere woorden hebt die hetzelfde betekenen. Zorg er dat je beide woorden terug laat komen. Later zal ik dieper ingaan op hoe je aan je zoekwoorden komt.
Veel SEO specialisten zullen je vertellen dat je jouw zoekwoorden een bepaald aantal keren terug moet laten komen, zodat je beter gevonden gaat worden. Ik ben het hier niet mee eens.
Omdat Google steeds slimmer wordt en dingen steeds beter gaat begrijpen, moet je er voor zorgen dat je tekst geschreven is voor je bezoeker. Natuurlijk moet je er voor zorgen dat je zoekwoorden terugkomen maar er hoort geen strak minimum of maximum te zijn. Pas wanneer het extreem laag of hoog is kun je beter dingen aanpassen.
Zelf probeer ik een zoekwoorddichtheid van ongeveer 2% aan te houden. Dit is echter per pagina verschillend. Het is in ieder geval van belang dat de tekst goed leesbaar is en waarde bevat. Ik probeer het zoekwoord zo vroeg mogelijk een keer te noemen. Maar let er dus op dat je de teksten schrijft voor je bezoeker en niet voor een zoekmachine.
1.2 Waarde creëren
Wanneer de tekst goed in elkaar zit kun je waarde gaan creëren aan een pagina. Je kunt dit vergelijken met een boek. Een boek met alleen maar tekst is niet aantrekkelijk en leest niet fijn. Er wordt waarde aan een boek toegevoegd door afbeeldingen toe te voegen. Hetzelfde geld voor een webpagina, daarnaast heeft het ook SEO voordelen om afbeeldingen toe te voegen.
Door media toe te voegen aan een pagina maak je hem aantrekkelijker voor je bezoeker. Je moet dan denken aan: afbeeldingen, video’s, pdf’s, etc. Omdat je informatie kunt toevoegen aan je afbeeldingen in de zin van titel en een alternatieve tekst kun je jou zoekwoorden verwerken in je afbeeldingen, en zo bij Google aangeven waar je afbeeldingen over gaan.
1.2.1 Afbeelding optimaliseren voor Google
Zorg er altijd voor dat je media is geoptimaliseerd. Dit doe je door ze op te slaan met een goed omschrijvende naam, met je zoekwoord hierin verwerkt. Doe dit ook binnen je website door een titel en alternatieve tekst toe te voegen. Een onderschrift en omschrijving heeft tegenwoordig geen SEO waarde meer. In de onderstaande afbeelding zie je waar je dit kunt doen bij het uploaden van je afbeelding in WordPress.
Vaak wordt het waarde toegeven aan een pagina als moeilijk gezien. Dit is echter niet het geval. Door te beginnen met een afbeelding als kop van je website en halverwege altijd één of twee afbeeldingen toe te voegen, kun je pagina’s al snel verbeteren. Wanneer je echt aan de slag gaat met je SEO kun je ook overwegen om video’s te maken en die toe te voegen aan je pagina.
1.3 Meta instellingen
Wanneer je pagina is gevuld met waarde kun je gaan beginnen om Google te helpen. Via de meta instellingen kun je Google precies vertellen waar je pagina over gaat en wat een bezoeker er aan heeft om te de pagina te bezoeken.
1.3.1 Yoast SEO plugin
Wanneer je in WordPress werkt, raad ik je aan de Yoast SEO plugin te downloaden. Met deze plugin kun je eenvoudig je meta instellingen aanpassen. En kijken vanuit de ogen van je bezoeker wanneer je verschijnt in de zoekresultaten. Het aanpassen kan eenvoudig en snel onderin de pagina wanneer je de Yoast SEO plugin hebt geïnstalleerd. Een ander bijkomend voordeel is dat je een veel beter inzicht krijgt van de SEO op je website.
Voordat je teksten kunt gaan schrijven moet je begrijpen waar ze te vinden zijn en wie ze allemaal te zien krijgt. Google kijkt naar je meta description en title tag om te bepalen waar je pagina over gaat. Daarnaast zie je dit als bezoeker ook in Google. Wanneer je zoekresultaten ziet is de bovenste titel de title tag en de korte samenvatting daaronder de meta description.
1.3.2 Zo schrijf je een title tag en meta description
Het schrijven van je title tag en meta description doe je net als je teksten op je pagina voor je bezoekers. Deze teksten zijn namelijk de eerste teksten die een bezoeker van Google te zien krijgt in de zoekresultaten. Je zult er dus voor moeten zorgen dat je mensen uitnodigt om jou pagina te bezoeken. Daarnaast is het wel belangrijk dat je zoekwoorden terug laat komen. Daarom houd ik aan om je zoekwoord éénmaal terug te laten komen in je title tag en twee keer in je meta description. Kijk wel uit dat het goed leesbaar blijft en je niet spamt met het aantal woorden.
Hieronder zie je de Yoast SEO plugin omgeving waar je de instellingen aan kunt passen. Zoals je ziet krijg je direct een voorbeeld en krijg je te zien wat een bezoeker van Google ziet wanneer de zoekresultaten worden getoond. Zoals je misschien opvalt komen de title tag en meta description niet overeen op de afbeeldingen. Dit komt omdat die is voordat ik mijn sitemap heb aangemeld bij Google waardoor Google zelf gaat bepalen wat mijn instellingen zijn. Pas het dus altijd handmatig aan.
2 Content creëren
Een van de drie belangrijkste factoren is content, in de ogen van Google. Het is dus een goed idee om je website te vullen met waardevolle content voor een bezoeker. Hierdoor stijgt niet alleen de tijd dat bezoekers op je website blijven (dwell time), wat voordelig voor je SEO is. Maar ook krijg je meer autoriteit van Google. Wanneer een persoon veel verstand heeft van een bepaald onderwerp, en dit deelt, wordt diegene gezien als expert. Zo werkt het ook met websites. Hoe meer waardevolle content, hoe beter Google je zal laten ranken.
Om waardevolle content te schrijven voor je website zijn er een aantal dingen waar je rekening mee moet houden. Google is bijna net zo slim als mensen en trapt niet meer in de ouderwetse trucjes. Je teksten vol spammen met zoekwoorden zal niet werken en in de loop van tijd zelfs afgestraft worden door Google. Ditzelfde geld voor niet waardevolle content. Zorg er dus altijd voor dat je content waardevol is en je bezoeker je content echt wilt lezen.
2.1 Zoekwoorden
Zoekwoorden is een van de meest besproken onderwerpen in de wereld van zoekmachineoptimalisatie. Je kunt op twee verschillende manieren kijken naar zoekwoorden. Enerzijds moet je kijken op welke zoekwoorden je gevonden wilt worden. Hier zul je een zoekwoordenonderzoek voor moeten uitvoeren. Daarnaast zul je ze moeten verwerken in je teksten zodat je hier op gevonden kunt worden.
2.1.1 Zoekwoorden vinden
Zoekwoorden kun je vinden door gebruik te maken van tools als Ubersuggest. Deze gratis tool geeft je inzicht in verschillende zoekwoorden waar je met jouw website op wilt gaan scoren. Kijk altijd met een scherpe blik hiernaar. Wanneer je bijvoorbeeld op verkopen zoekt komen er veel zoekwoorden als verkopen huis naar boven. Dit is niet relevant als jou website verkooptrainingen aanbied. Kijk dus altijd met een scherp oog naar wat Ubersuggest als suggestie geeft.
2.1.2 Zoekwoorden verwerken in de tekst
Wanneer je jouw zoekwoorden hebt gevonden is het belangrijk dat je ze gaat verwerken in je teksten. Zoals ik eerder al aangaf in dit SEO stappenplan, is dat de meningen verdeelt zijn over het verwerken van zoekwoorden in teksten. Vroeger was het belangrijk om je zoekwoorden veel in je teksten te verwerken zodat Google deze beter zou gaan begrijpen. Tegenwoordig echter begrijpt Google websites veel beter en kan het zelf al goed inschatten waar een tekst over gaat. Ik geloof dus niet in een bepaald zoekwoorddichtheid. Schrijf je teksten altijd voor je lezer, zodat die vinden dat het waardevol is.
2.2 Bloggen
Een effectieve manier om content te ontwikkelen, en je website gigantisch waardevol te maken, is bloggen. Met bloggen kun je jouw website vullen met interessante artikelen over onderwerpen die spelen in jou branche. Blogs zijn als het ware berichten die je plaatst op je website met informatie. Wanneer deze informatie aansluit bij het onderwerp van je website geeft dit een gigantische boos en zal Google je website sneller beoordelen als waardevol.
2.2.1 Schrijven
Het schrijven van blogs is net als het schrijven van webteksten, een vak apart. Echter is het starten ermee vrij eenvoudig en kun je ook zonder ervaring de SEO van je website verbeteren. Het is namelijk een mooie manier om te schrijven over de zoekwoorden waar je op gevonden wilt worden. Wanneer je hierover schrijft, kun je een waardevolle pagina maken op je website, die is geoptimaliseerd en waarde geeft aan bezoekers.
2.2.2 Waarover moet ik schrijven
Bij het schrijven van een blog probeer ik per zoekwoord één blog te schrijven. Dit doe ik omdat je anders met twee pagina’s voor hetzelfde woord gaat concurreren. Het is dus niet verstandig om een losse blog te schrijven, over wat iets inhoudt en een andere blog, over hoe je het toe kunt passen. Het beste is om deze twee te combineren tot één blog. Dit heeft als positief voordeel, dat je waardevolle pagina’s maakt.
2.2.3 Opbouw van een blog
Wanneer je een onderwerp hebt om over te schrijven begin ik altijd met een kort intro. Hierin omschrijf ik een situatie om een band te creëren met mijn lezer. Het vertellen van een verhaal is hier heel effectief, omdat je lezer zich in gaat leven in de situatie, en het zo beter onthoudt en nieuwsgierig wordt. Ik omschrijf een problem, waarvan ik in de tweede alinea aangeef hoe dit op te lossen valt, dit is natuurlijk het verder lezen van mijn blog.
Daarna ga ik met een logisch verhaal alle informatie vertellen over het onderwerp dat ik kan bedenken. Ik sluit af met een korte samenvatting en een call to action. Dit is belangrijk omdat je zo de lezer aanspoort om een actie te ondernemen. Dit kan zijn het inschrijven voor een nieuwsbrief of een reactie achterlaten. Interactie met je lezer is erg belangrijk in de ogen van Google en je wordt hier voor beloond wanneer dit veel gebeurd onder je berichten.
2.2.4 Aantal woorden
Een goede blog heeft in mijn ogen een minimum van duizend woorden. Maar zeker aan het begin is het belangrijk om ervoor te zorgen dat je blogs meer woorden bevatten. De meeste nummer één posities worden weggeven aan berichten van ongeveer 2400 woorden. Maar ook hier geld weer, geef je bezoeker waarde. Ga niet schrijven omdat je te weinig woorden hebt. Zorg ervoor dat teksten lang genoeg zijn om je verhaal te kunnen doen. Hierdoor verhoog je de waarde en voorkom je dat je blogs slecht leesbaar zijn of helemaal niet als interessant worden ervaren. Geef daarnaast net als bij pagina’s extra waarde mee door media toe te voegen.
Het is belangrijk om je blog logisch in te delen in categorieën. Door ze per onderwerp logisch te ordenen creëer je een structuur. Dit vind Google fijn wanneer het door je website heen crawlt. Je kunt blogs één hoofdcategorie en een aantal subcategorieën meegeven. Gebruik maken hiervan is verstandig.
2.3 Kennisbank
Een andere manier om veel content te genereren voor je website is het maken van een kennisbank. Een kennisbank is een verzameling pagina’s of berichten waar je vertelt over jou branche. Een kennisbank kan je op twee verschillende manieren helpen beter te gaan scoren in Google.
Enerzijds kunnen de artikelen op zich scoren in de zoekresultaten en bezoekers naar je website halen. Door goede pagina’s te maken met veel informatie kunnen ze ervoor zorgen dat ze verschijnen in de zoekresultaten wanneer er specifiek wordt gezocht op het zoekwoord.
Ook kan het zorgen voor meer content en autoriteit voor je website. Je vult je website namelijk met waardevolle content over het onderwerp waar je website over gaat. Wanneer je zorgt dat die goed gevuld is en linkt naar onderlinge pagina’s en je blog, kan het je website een enorme boost geven. Let er wel op dat de kwaliteit van de content goed is zodat het er niet voor zorgt dat je bezoekers snel weer je website verlaten en je website hierdoor lager gaat scoren.
3 Autoriteit creëren
Eén van de drie belangrijkste aspecten is het genereren van autoriteit. Dit doe je enerzijds door veel waardevolle content te uploaden op je website. En anderzijds door een logische structuur in je website te hebben of linkjes te verzamelen.
In de ogen van Google is structuur enorm belangrijk. Ze willen dit, zodat ze je website goed kunnen beoordelen maar vooral omdat een gestructureerde website fijn te gebruiken is voor een bezoeker. Het is daarom belangrijk dat je intern linkjes maakt naar onderlinge pagina’s. Dit verhoogt de gebruiksvriendelijkheid en maakt het voor de bezoeker makkelijker.
3.1 Spinnenweb
Een goede eerste stap om meer autoriteit te krijgen met linkjes is het maken van een spinnenweb binnen je website. Dit kun je doen door het aanleggen van interne linkjes. Dit zijn linkjes die onderling tussen je pagina’s linken.
Schrijf je bijvoorbeeld een blog over schoenen kan het interessant zijn om halverwege deze blog naar een andere blog over een bepaald merk te linken. Er staat dan een linkje in de tekst waar op te klikken valt. Via deze link komen ze op een andere pagina op je website.
3.1.1 Hoe maak je een spinnenweb
Je kunt een gigantisch spinnenweb van linkjes door je website heen leggen wanneer je gebruik maakt van deze interne linkjes strategie. Wanneer je bijvoorbeeld een kennisbank hebt gevuld met begrippen kun je interne linkjes aanbrengen vanuit je blog, elke keer wanneer er een woord voorkomt in de tekst.
Wanneer je pagina’s veel interne linkjes ontvangen van andere pagina’s krijgen zij meer autoriteit in de ogen van Google. Dit kan er voor zorgen dat je pagina’s flink gaan stijgen in de zoekresultaten. Het is minder effectief dan backlinks (kom ik in het volgende hoofdstuk op terug) maar helpen zeker in het vergroten van je autoriteit.
3.1.2 Waar leg je linkjes aan
Je kunt deze linkjes bijvoorbeeld terug laten komen in je blogs, ze linken dan onderling naar elkaar en bijvoorbeeld naar je kennisbank. Ook kun je bijvoorbeeld in een sidebar je meest bekeken blogs of meest recente blogs tonen om een extra linkje te generen. Ook kun je dit bijvoorbeeld doen in je footer of header.
Een andere soort van interne linkjes is het maken van een inhoudsopgave. Dit kun je bijvoorbeeld doen bij een blog. Er worden intern in de pagina linkjes aangemaakt waardoor dit naar elkaar linkt.
Een spinnenweb kun je simpelweg aanmaken door linkjes handmatig in je teksten te verwerken. Je zult merken dat dit veel werk kost maar wel een duidelijke linkstructuur aanbrengt binnen je website. Je kunt er dus eenvoudig me aan de slag.
3.2 Backlinks
De manier om autoriteit te krijgen is het verkrijgen van backlinks vanaf andere websites. Je moet het zien als complimentjes. Wanneer een persoon veel complimentjes ontvangt van andere wordt die eerder gezien als een expert. Andere mensen vinden hem namelijk goed. Zo werkt het ook met backlinks. Backlinks zijn als het ware complimentjes vanaf een andere website. Wanneer je dit ontvangt zal de autoriteit van je website een boost krijgen.
Backlinks zijn als het ware een linkje vanaf een ander domein of website naar die van jou. Deze kunnen bijvoorbeeld geplaatst worden in een blog, op een pagina of ergens anders op een website. Ik plaats bijvoorbeeld bij de websites die ik bouw een linkje in de footer. Dit doe ik enerzijds zodat ze weten wie de website gemaakt heeft maar ook voor de SEO waarde. Het nadeel hiervan is echter de waarde van de linkjes.
3.2.1 Relevantie
Wanneer een slager complimenten krijgt over het kwaliteit van zijn vlees van een loodgieter, is dat minder relevant dan wanneer het over een collega slager gaat. Zo werkt het ook bij websites. Wanneer een website over online marketing een backlink ontvangt van een andere website over online marketing zal deze link veel meer waarde hebben in de ogen van Google, dan wanneer je die ontvangt van een website uit een andere branche. Het is dus relevant om backlinks te verzamelen van websites die over het zelfde onderwerp gaan als jou website.
Kijk uit bij het verzamelen van backlinks op slechte linkjes. Zo zijn er website die backlinks te koop aanbieden. Dit moet je nooit doen! Backlinks kunnen een positieve invloed hebben op je website maar ook een negatieve. Krijgt jou website uit het niets gigantisch veel slechte backlinks zal Google dit afstraffen en ervoor gaan zorgen dat je lager gaat scoren.
4 Techniek
Nu je qua content en autoriteit stappen hebt gemaakt, is het tijd om ook het derde aspect van Google te verwerken in dit SEO stappenplan namelijk: de techniek van je WordPress site. Het belangrijkste voor je techniek is het thema waar je gebruik van maakt. Je thema bepaald namelijk grotendeels hoe je code er uit komt te zien. Is dit geen schone code, dan is dit in de ogen van Google reden om je lager te laten scoren. Daarnaast spelen plugins ook een grote rol. Vooral in de snelheid van je website.
4.1 Snelheid
Snelheid is in de ogen van Google enorm belangrijk. Het is belangrijk hierbij met een schuin oog naar het volgende hoofdstuk over mobiel te kijken. Google straft het namelijk genadeloos af wanneer je website traag is. Een logisch gevolg is namelijk dat je bezoekers al weg klikken voordat de website geopend is. Het is daarom niet gek dat Google zware maatregelen neemt wanneer je website traag is.
De grootste boosdoeners binnen WordPress, die er voor zorgen dat je website traag wordt zijn plugins en grote media. Gelukkig zijn deze twee snel en effectief aan te pakken.
4.1.1 Voorkom te veel plugins
Het is verleidelijk om je WordPress website helemaal te vullen met plugins. Hierdoor vergroot je namelijk enorm de mogelijkheden. Echter is het nadeel ervan dat je website trager wordt door al deze plugins. Probeer daarom het gebruik van plugins zo veel mogelijk te voorkomen en zorg zorg ervoor dat plugins uit staan wanneer je ze niet gebruikt.
Tevens kun je een tweetal plugins downloaden die je website sneller maken. Deze twee plugins gebruik ik zelf en ben ik uiterst tevreden over.
De eerste plugin heet WP Super Cache. Dit is een gratis plugin die ervoor zorgt dat je bezoekers een statische html code krijgen. Het voordeel hiervan is dat je website dan niet elke keer opnieuw hoeft worden in geladen omdat een groot deel van je bezoekers niet is ingelogd en de gewone pagina te zien krijgt. Dit zal je website enorm versnellen.
4.1.2 Afbeeldingen
Het optimaliseren van je afbeeldingen doe je voor Google op twee verschillende manieren. Zoals ik eerder al aangaf doe je dit door je zoekwoorden te verwerken in de omschrijvingen van je afbeelding. Maar je moet er ook voor zorgen dat je afbeeldingen zo klein mogelijk zijn gemaakt.
Dit doe je zodat het niet lang duurt om je website te laden. Plaats jij namelijk een aantal afbeeldingen op je website, en zijn deze allemaal groot, dan zorg je er voor dat, wanneer iemand je website opent, hij moet wachten op deze afbeeldingen. In een groot deel van deze gevallen dat dit gebeurd is dit onnodig.
Je kunt dit voorkomen door ze online door een convertor te halen en op te slaan op de juiste grootte. Ook kun je er kwaliteit uit halen omdat dit haast niet zichtbaar is voor je bezoeker. Daarnaast raad ik je de tweede plugin aan, voor het verbeteren van je snelheid namelijk: Smush Image Optimization, Comression, and Lazy Load.
Deze plugin zorgt ervoor dat je afbeelding zo klein mogelijk worden opgeslagen. Daarnaast zorgen ze ervoor dat afbeeldingen pas ingeladen worden wanneer ze daadwerkelijk getoond worden. Open je als bezoeker dus een website, worden de onderste afbeeldingen nog niet geladen. Dit gebeurd pas wanneer je hier daadwerkelijk heen scrolt.
Zorg er wel voor dat je eerste je afbeeldingen zelf hebt geoptimaliseerd want de plugin doet dit zelf tot op zekere hoogte. Sla je afbeeldingen ook zo veel mogelijk op als jpg bestand. Deze zijn over het algemeen minder groot dan een png.
4.2 Mobiel
Tegenwoordig zoeken we veel op, op onze mobiel. Het is dus van belang dat je website geoptimaliseerd is hiervoor. Enerzijds door de het juiste design maar ook door te optimaliseren op hoe een bezoeker van Google tegenwoordig zoekt.
4.2.1 Mobiel design
Je website moet tegenwoordig mobile responsive zijn. Wanneer mensen op een mobiel op je website zitten, moet hij goed werken. Sterker nog, in de ogen van Google is het zelfs zo belangrijk, dat ze denken dat je gehele website gebaseerd moet zijn op mobiel gebruik.
Zorg er dus altijd voor dat je design goed te gebruiken is op mobiel. Het kan zelfs verstandig zijn je volledige website te maken vanuit een mobiel oogpunt. Oftewel, scrollen en swipen.
4.2.2 Nieuwe manier van zoeken
Een welbekend fenomeen is voice search. Voice search betekend dat we met praten, zoeken in Google. Hierdoor zullen er steeds meer long tail zoekwoorden ontstaan in Google. Waardoor je steeds meer moeten focussen op lange zoekwoorden en letterlijk vertellen op je pagina waar een bezoeker naar op zoek zou kunnen zijn.
Echter omdat Google steeds slimmer wordt, hoef je hier steeds minder rekening mee te houden. Ze snappen namelijk steeds beter waar een pagina over gaat, waardoor ze vaak doorhebben dat het waardevol kan zijn dat een pagina wordt laten zien, terwijl het niet specifiek voor dat zoekwoord geoptimaliseerd is.
4.3 Sitemap
Wanneer je website gereed is, is het tijd om Google een handje te gaan helpen. Dit ga je doen door een sitemap van je website in te leveren bij Google. Hierdoor geef je als het ware door, hoe je website is opgebouwd en zorg je ervoor dat je niet hoeft te wachten totdat je website toevallig een keer gecrawld wordt. Bovendien is het volledig gratis. Je kunt zo’n sitemap maken via de webmastertools.
Aan de slag
Je bent er! Het einde van deze SEO stappenplan. Wanneer je de blog hebt gelezen heb je de basis om te gaan scoren in zoekmachines. Nu alleen nog ‘eventjes’ toepassen. Heb je net als ik nu gigantisch veel energie gekregen om aan de slag te gaan met de vindbaarheid van je website? Dan zou ik het tof vinden als je een reactie achterlaat. Heb je misschien een aanvulling op mijn stappenplan? Laat het dan ook graag even weten. Voor nu wens ik je heel veel plezier met het optimaliseren van je website!
0 reacties