SEO Trends 2020

door | 18 december 2019 | Online Vindbaarheid

SEO Trends 2020 – Heb jij vrij tijdens de kerstvakantie? Of werk je gewoon door? Voor veel website beheerders biedt de kerstvakantie een mooi moment om weer aan de slag te gaan met hun website. Het design wordt vernieuwd en ook vaak nemen ze de content onder handen. Ook biedt de vakantie een mooie gelegenheid om aan de slag te gaan met de SEO van je website.

Hoe ga jij te werk als het gaat om de online vindbaarheid van je website? Welke stappen ga jij zetten om er voor te zorgen dat je ook in 2020 de vindbaarheid van je website gaat verbeteren? In deze blogs ga ik jou daar mee helpen. Ik geef je namelijk de belangrijkste SEO trends van 2020.

Je leest de belangrijkste punten die er voor gaan zorgen dat jouw website online vindbaar blijft in het nieuwsjaar. Pas je ze toe, dan weet ik zeker dat je ook in 2020 weer gaat scoren met je website!

SEO Trends 2020: wat gaat er in grote lijnen veranderen?

Ook in 2020 zal Google door ontwikkelen als het gaat om het algoritme. Met de BERT-update bewijst Google nogmaals dat het kwaliteit van hetgeen wat ze haar bezoekers wil tonen centraal staat. In de loop van de tijd zullen zoekmachines als het ware ’trucjes’ willen vermijden.

Net als voorgaande jaren zal kwaliteit centraal staan als het gaat om zoekmachine optimalisatie. Het zo goed mogelijk beantwoorden van de vragen van haar bezoekers is en blijft het belangrijkste doel voor zoekmachines. Google wil haar bezoekers daarom zo veel mogelijk al helpen zonder überhaupt een bezoek aan je website te brengen. Door nieuwe innovaties als rich snippets is het daarom extra belangrijk dat je website hoog in de zoekresultaten verschijnt.

Ook dit jaar groeien trends uit 2019 door. Mobiel en voice search blijven populair en groeien verder door. Naast deze trends zijn er de afgelopen tijd ook nieuwe trends aangekondigd. Optimaliseer jij je website ook hiervoor ga je zeker beter scoren in Google. Het is dus zeker raadzaam aan de slag te gaan met SEO trends 2020.

Belangrijkste zoekmachine in 2020

Voordat we onze website gaan optimaliseren is het belangrijk om te weten voor welke zoekmachine mensen volgend jaar gaan gebruiken. Zoals je waarschijnlijk wel had verwacht zal dit ook in 2020 grotendeels weer Google zijn.

Met 95,37% heeft Google wederom het grootste marktaandeel in Nederland. Ondanks dat zoekmachines als DuckDuckGo toch aan het groeien zijn hebben ze nog altijd niet veel in te brengen. In 2020 zal de focus dus net als de jaren ervoor op Google liggen.

Microsoft komt met eigen (zakelijke) zoekmachine

Een leuk feitje is dat Microsoft met haar eigen zoekmachine gaat komen. Deze zoekmachine zal zich gaan richten op de zakelijke markt. Maar of Microsoft een serieuze concurrentie van Google zal gaan worden valt te betwijfelen. Zeker in 2020 hoef je hier geen rekening mee te houden.

Belangrijkste zoekmachine in 2020 is Google

Trend 1: Kwalitatieve Content

Zoals ik al eerder aangaf is en blijft kwaliteit van je content belangrijk. Ook in 2020 zul je jezelf af moeten blijven vragen of de content die je op je website plaats van dusdanig kwaliteit is dat lezers hier echt iets aan gaan hebben.

Door de updates van Google wordt dit ook constant bevestigt. Innovaties als rich snippets zorgen er voor dat Google soms slechts een zin van je content toont. Daarnaast hoeft een bezoeker voor een antwoord op zijn of haar vraag niet eens meer je website te bezoeken.

Gebruikers van Google worden voor zoveel mogelijk voorzien binnen de zoekmachine zelf. Hierdoor ontvangen top posities steeds minder kliks. Het is dus belangrijk dat je content goed is. Niet alleen om zeker te weten dat Google jouw website toont. Maar ook om mensen die op je website komen gaan vinden waar ze naar op zoek waren.

Ga dus altijd bij jezelf na als je een stukje content upload of het kwalitatief goed genoeg is. Vergelijk jouw content met die van je directe concurrenten en zorg ervoor dat het beter is, meer woorden bevat maar vooral meer waarde biedt.

Tips voor het schrijven van kwalitatieve content

Het schrijven van kwalitatieve content is cruciaal voor je gehele website. Niet alleen je vindbaarheid maar ook je conversie is hier grotendeel van afhankelijk.

Het is daarom altijd aan te raden waarde te leveren. Schrijf je teksten zo, dat een bezoeker er echt iets aan heeft. Dit geld eigenlijk altijd als je met online marketing aan de slag gaat.

Om te zorgen dat je content kwaliteit hoog is moet je rekening houden met:

  • Vertaal je teksten naar je lezer.
  • Geef veel waarde in je teksten.
  • Zorg dat je teksten beter zijn dan je concurrentie.
  • Voel je bijna bezwaard dat je geen geld vraagt voor je content.
  • Hier vind je extra tips voor het schrijven van hoogwaardige content.
Kwalitatieve content is belangrijk voor je SEO in 2020

Trend 2: Auteur met autoriteit

In 2020 zullen zoekmachines meer waarde gaan hechten aan de kwaliteit van de auteur. Het is belangrijk dat de schrijven van je content autoriteit heeft.

Google kijkt dus niet alleen naar je content maar gaat een stapje verder. Zorg ervoor dat je content goed is. Daarnaast kun je ook als gastblogger je author authority verbeteren. Zo kun je naast een backlinks, meer bekendheid ook nog eens van een derde SEO voordeel gebruik maken.

Tips voor meer autoriteit als auteur

Om meer autoriteit te verkrijgen als auteur kun je een aantal stappen ondernemen:

  • Schrijf altijd kwalitatief goede content.
  • Schrijf gastblogs voor waardevolle websites.
Auteurs autoriteit SEO trends 2020

Trend 3: Kwalitatieve linkbuilding

Sinds het ontstaan in 1996 is pagerank gigantisch belangrijk voor Google. Het ontvangen van kwalitatieve backlinks is enorm belangrijk als je hoog wil scoren in Google. Ook in 2020 is linkbuidling weer een enorm effectieve manier om de vindbaarheid van je website te verbeteren.

Ondanks dat links van sociale media niet als backlinks worden gezien dragen ze zeker bij aan je online vindbaarheid. Je laat zien wie er achter de knoppen zitten van je bedrijf. Naast de waarde voor je website geeft dit ook mogelijke klanten een veiliger gevoel.

Integreer daarom altijd je sociale media in je website. Zo ontvang je niet alleen meer bezoekers maar geef je ook aan bij Google hoe populair je echt ben. Gezien de groei van het gebruik van sociale media kan dit zomaar in de toekomst de vindbaarheid van je website verbeteren.

Trend 4: Beantwoord vragen (Snippets)

Zoals ik al eerder aangaf wil Google haar bezoekers meer gaan helpen binnen de zoekmachine zelf. Rich snippets spelen hierin een belangrijke rol. Dit geeft bezoekers namelijk de kans de juiste informatie al te ontvangen voordat er überhaupt een webpagina is geopend.

Voor jouw als website eigenaar in eerste instantie slecht nieuws natuurlijk. Waarom zouden bezoekers namelijk door klikken als ze het antwoord al ontvangen hebben. Zeker via mobiel, dan is de assistent van Google zelfs bereid het zoekresultaat voor te lezen.

Slecht nieuws of juist een kans?

Maar waar dit enerzijds slecht nieuws betekend zorgt het er aan de andere kant ook voor een kans. Je kunt nu als het ware op ‘plek 0’ scoren. Nog boven de top 3 posities. Sterker nog, de assistent van Google leest je antwoord voor.

De focus die je legt tijdens het schrijven van deze content is dan ook voor de hand liggend. Je zult veel directer vragen moeten gaan beantwoorden. Google zoekt namelijk het web af naar een stukje content die precies antwoord geeft op de vraag van de bezoeker.

Focus je bij je content dus op het antwoorden van de vragen van bezoekers. Aan deze antwoorden kom je door gebruik te maken van tools. Tools als ubersuggest stellen je namelijk in staat inzichtelijk te krijgen waar je doelgroep op zoekt. Weet jij de antwoorden van je doelgroep te beantwoorden, dan kan het zomaar zijn dat jij als rich snippet boven de top drie resultaten verschijnt.

SEO trends 2020

Trend 5: Mobiel is nog steeds belangrijk

Hoe cliche het ondertussen ook klinkt. Mobiel is een belangrijk onderdeel voor de SEO trends 2020. Er zijn nog te veel websites die niet aan de eisen voldoet die Google stelt aan een mobiele website. Anno 2019 zijn er bijvoorbeeld nog steeds websites die helemaal niet mobile responsive zijn.

Wil je het nieuwjaar echt goed beginnen, zorg er dan voor dat je aan de eisen voldoet. Via een tool van Google zelf kun je achterhalen hoe vriendelijk je website nu echt is en op welke punten er dingen te verbeteren vallen. Dit is natuurlijk ook te testen via Google Search Console.

Zorg ervoor dat je website snel is en aan de eisen van Google voldoet. Zelfs in 2020 kun je hiermee nog een voorsprong nemen op je concurrentie die dit niet doet.

Tips voor een mobiel vriendelijke website

Voldoet jouw website aan de eisen voor een goede mobiele website neem je gelijk een voorsprong op je concurrentie die dit niet doet. Houdt daarom altijd rekening met de volgende punten:

  • Zorg dat je website snel is en bezoekers niet hoeven te wachten.
  • Maak gebruik van een responsive of adaptive webdesign.
  • Optimaliseer je website voor voice search.
  • Extra tips vind je hier.

Trend 6: Structured data

Een opkomende trend die in 2020 steeds belangrijker gaat worden voor Google is structured data. Dit stelt jou als website maker namelijk in staat kleine stukjes code mee te geven aan je website. Via deze code snapt Google dan beter waar je website over gaat.

Via structured data is het voor zoekmachines makkelijker te begrijpen wat iets is. Je telefoonnummer op je website kan in de ogen van Google bijvoorbeeld enkel losse cijfers zijn. Via structured data begrijpt Google dat het echter om een telefoonnummer gaat.

Maar het gaat verder dan alleen contactgegevens. Je kunt ook aangeven wat voor soort pagina het is. Gaat het bijvoorbeeld om een vacature laat Google je sneller zien wanneer mensen op zoek zijn naar een baan. Vul je deze data goed in op jouw website ga je direct beter scoren en val je meer op.

Opvallen

Via deze kleine stukjes code help je zoekmachines enorm om jouw website te begrijpen. Maak je hier gebruik van dan wordt je hier ook voor beloond in de zoekresultaten. Je gaat namelijk veel meer opvallen.

Bij product en organisatie pagina’s worden namelijk sterren getoond wanneer aangegeven. Daarnaast worden FAQ pagina’s ook uitgebreid getoond. Hierdoor val je meer op in de zoekresultaten. Dit kan er zomaar voor zorgen dat je zoekresultaat driemaal zo groot is als andere.

Daarnaast snapt Google beter wat voor een website je hebt. Daardoor wordt je website getoond op opdrachten die relevant zijn voor je website. Hierdoor ben je niet alleen beter vindbaar maar ontvang je ook nog eens relevanter verkeer naar je website.

Zoekmachine optimalisatie trends 2020

Trend 7: Voice Search

Net als vorig jaar komt voice search terug in SEO trends 2020. Ondanks dat voice vorig jaar niet de hoge verwachtingen heeft waar weten te maken zal het blijven groeien. Experts verwachten dat aan de eind van 2020 de helft van de zoekopdrachten zullen worden gedaan via spraak.

Net als vorig jaar is het dus belangrijk dat je jouw website optimaliseert voor voice search. De verwachting verteld ons dat het aantal Google Home’s en Alexa’s ook dit jaar weer gigantisch zal groeien. Het is dus belangrijk dat je jouw content optimaliseert voor zoekopdrachten die via spraak worden gedaan.

Door je te focussen op deze langere zoekwoorden zorg je ervoor dat je gesproken zoekopdrachten beter kunt beantwoorden. Het is geen verassing dat men sprekend meer woorden gebruikt dan getypte zoekopdrachten.

Tips om je website te optimaliseren voor voice search

Het optimaliseren van je website voor gesproken zoekopdrachten is een must als je in 2020 goed online vindbaar wilt blijven. Houdt daarom altijd rekening met de volgende punten:

  • Schrijf je teksten in natuurlijke spreektaal.
  • Beantwoord letterlijk de vragen van zoekopdrachten.
  • Focus je niet zo zeer op een zoekwoord maar denk breder.
  • Zorg dat je website snel is.
  • Maak gebruik van structured data.
  • Optimaliseer je website voor featured snippets.
  • Meer tips vind je hier.
Voice Search SEO trends 2020

Trend 8: Lokale SEO wordt Belangrijker

In de afgelopen jaren is lokale SEO enorm belangrijk gebleken voor Google. Ook dit jaar is het weer belangrijk om te gaan kijken naar de lokale vindbaarheid van je website. Ik oktober deelde Google een aantal gegevens hierover. Er wordt nu 350 maal zo vaak gezocht naar lokale zoekresultaten als tien jaar geleden.

Met de groei van voice en het mobiele gebruik in combinatie met bijvoorbeeld stuctured data is het logisch dat lokale zoekopdrachten blijven groeien. Voor jouw online vindbaarheid is het dus belangrijk dat je hier mee aan de slag gaat.

Tips om beter lokaal vindbaar te zijn

  • Ga aan de slag met Google mijn bedrijf.
  • Backlinks van relevante websites.
  • Vermelding op bedrijfsgidsen.
  • Vermeld je adresgegevens op je website.
  • Optimaliseer je website op locaties.

SEO Trends 2020: Conclusie

Ondanks dat er in 2020 niet gek veel zal veranderen op het gebied van zoekmachine optimalisatie, liggen er toch een aantal mooie kansen voor het grijpen. Waarde staat hierbij wederom centraal. Mede door de groei van voice en mobiel gebruik is het van cruciaal belang dat de content op je website zeer waardevol is.

Door het vaker vertonen van rich snippets zul je jouw website nog beter moeten zien te onderscheiden van andere zoekresultaten. Door hier serieus mee aan de slag te gaan kun je zelfs beloond worden met een als het ware nummer 0 positie.

Heel veel gaat er dus niet veranderen. Maar ga je aan de slag met deze SEO trends 2020 pak je wel een voorsprong op je concurrentie en verzeker jij jezelf van je online vindbaarheid.

Aan de slag met SEO Trends 2020

Nu je mijn blog over SEO trends 2020 hebt gelezen kun jij aan de slag met het verder optimaliseren van je website. Ga je serieus aan de slag met deze trends zul je merken dat je een serieuze voorsprong pakt op de concurrentie. Je verzekert jouw website dan van zijn online vindbaarheid.

Ga jij aan de slag met deze trends? Dan zou ik het super tof vinden als je dat even laten weten in de reacties. Bij eventuele vragen of opmerking kun je ook altijd even contact met mij opnemen. Voor nu wens ik je veel succes met de SEO Trends 2020!

Anderen bekeken ook

On Page SEO Checklist

On Page SEO Checklist

Als je een de slag gaat met de online vindbaarheid van je website is stap één: on page SEO. Je moet er namelijk voor zorgen dat een pagina wordt geoptimaliseerd voor één of meerdere zoekwoorden. Een essentiële factor bij het online vindbaar maken van jouw bedrijf....

Lees meer
Yoast SEO vs Rank Math

Yoast SEO vs Rank Math

Heb je een eigen website? In WordPress? En ben je serieus bezig met de online vindbaarheid hiervan? Dan maak jij ongetwijfeld gebruik van een SEO plugin WordPress. Maar welke plugin gebruik jij? En waarom gebruik je dan precies deze? Yoast SEO is met meer dan 5...

Lees meer

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Schijf je in voor de nieuwsbrief

Wil je op de hoogte blijven van het laatste nieuws en een seintje ontvangen wanneer er een nieuwe blog online komt? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief.

Controleer je inbox of spammap om je inschrijving te bevestigen. Bedankt!