Tegenwoordig zijn er talloze sociale media. Elk met zijn eigen eigenschappen en daarbij dus plus- en minpunten. Eén van de voordelen hiervan is dat het als bedrijf makkelijk is om ook gebruik te maken van social media. Toch ervaren veel bedrijven het probleem dat ze niet precies weten van welk platform ze gebruik moeten maken en hoe ze deze socials dan zo goed mogelijk in kunnen zetten.
Daarom geef ik je in deze blog alle informatie die je moet hebben om social media in te gaan zetten voor jouw bedrijf. Er zijn namelijk talloze redenen waarom je vandaag nog op sociale media zou moeten gaan. Aan de hand van deze blog kun je daarom ook vandaag nog beginnen met het gebruik maken van social media voor jouw bedrijf. Je zult merken dat je een enorm bereik hebt en eenvoudiger interactie kunt hebben met je doelgroep.
Inhoudsopgave
Waarom jouw bedrijf niet meer zonder sociale media kan
Tegenwoordig is het enorm belangrijk voor bedrijven om online actief te zijn. Op het moment maken we een stroming mee waar grote bedrijven last krijgen van het feit dat ze te weinig online actief zijn geweest. Ondanks dat het tot nu toe veel de grote bedrijven zijn zie je steeds meer kleinere ondernemingen gebruik maken van de online mogelijkheden.
Het is daarom belangrijk dat veel meer bedrijven effectief online gaan. Daarbij speelt een website een belangrijke rol, maar ook social media is hierbij enorm belangrijk. Voor elk bedrijf zit er namelijk wel een doelgroep op social media.
Nieuwe generatie
We leven tegenwoordig in een generatie die veel online actief is. Dit heeft er alles mee te maken dat we via het internet (en dus sociale media) als massa bepalen wat we te zien krijgen. Voor het eerst in de geschiedenis is het haast onmogelijk dat de overheid hier enigszins macht op uit kan oefenen. Iedereen kan gratis en voor niets content delen en een gigantische groep mensen bereiken zonder daar eerst toestemming voor te vragen.
Bijna iedereen maakt daarom gebruik van social media. Voor bedrijven is dit een voordeel omdat daarom de kans groot is dat ook hun doelgroep gebruik maakt van deze sociale media. Hierdoor kun je ze eenvoudig bereiken.
Enorm bereik
Omdat iedereen gebruik maakt hiervan kun je een enorm veel mensen bereiken. Dit kun je doen via adverteren of influencers maar kan ook grotendeels gratis. Het voordeel als je gaat adverteren, je kunt heel specifiek adverteren op je doelgroep. Hierdoor kun je precies bepalen welke mensen je wilt gaan bereiken.
Connectie opbouwen
Een ander groot voordeel is dat je via sociale media een echte connectie kunt opbouwen met je volgers. Je kunt veel transparanter laten zien wie je bent. Je volgers krijgen hierdoor een veel beteren indruk van je bedrijf en het gezicht erachter. Of dit een voordeel of nadeel is valt pas achteraf te bepalen maar in de meeste gevallen wordt dit gewoon gewaardeerd.
Autoriteit
Je kunt je voorstellen wanneer je op een website komt en direct te zien krijgt dat het bedrijf duizenden likes op Facebook heeft dit een bepaalde autoriteit uitstraalt. Zeker wanneer je beste vrienden ook deze pagina aangeven als leuk.
Hierdoor krijg je een sociale goedkeuring van andere over het bedrijf. Want een bedrijf kan over zichzelf zeggen dat ze goed zijn, maar wanneer andere dit zeggen heeft laat dit een veel grotere indruk achter. Het integreren van je profielen in je website is dus zeer nuttig als het gaat om het autoriteit uitstralen. Dit werkt natuurlijk ook gewoon buiten je website om.
Het nadeel van sociale media
Het grootste nadeel wat social media met zich mee draagt is het feit dat het niet oneindig is. Besluit Facebook morgen een nieuwe update in te voeren waardoor het al haar gebruikers verliest sta je met lege handen. Het is daarom belangrijk dat je sociale media ziet als een verlengde van je bedrijf en niet als belangrijkste online middel.
Het is daarom aan te raden altijd gebruik te maken van de mogelijkheid om je social media gebruikers door te sturen naar je website. Websites zijn namelijk al tientallen jaren in gebruik en hebben bewezen betrouwbaar te blijven waar socials komen en gaan. Zorg er dus altijd voor dat je website je basis is wanneer je online gaat en je via social media platformen een verlengde kunt gaan vormen.
Welke socials je zou moeten gebruiken
Om te bepalen van welk platform je gebruik moet gaan maken moet je eerst goed je doelgroep analyseren. Je moet namelijk actief willen zijn op de platformen waar zij gebruik van maken. Om dit te bepalen is het uitvoeren van kort onderzoek aangeraden. Wanneer je bijvoorbeeld al een actieve mailinglijst hebt kun je er een mailtje uitgooien met de vraag waar iedereen op actief is.
Natuurlijk kun je ook zelf op onderzoek uit gaan om te kijken waar je het hoogste rendement kunt gaan halen. Over het algemeen zijn de meest gebruikte sociale media’s van het moment Instagram, Facebook en LinkedIn. WhatsApp is uiteraard ook een veel gebruikt medium maar dit is minder relevant wanneer je met je bedrijf op social media wil gaan.
Zakelijk of particulier platform
Instagram en Facebook zijn op het moment de platforms als je het hebt over particulieren. Deze mediums kun je eenvoudig bundelen en je kunt er enorm doelgericht op adverteren. Focus jij je met je bedrijf dus op particulieren dan zijn dit de mediums waar je op actief wilt zijn.
Ga je voor een meer zakelijke markt is LinkedIn beter geschikt. Dit is het zakelijke medium waar een groot deel van werkend Nederland op actief is. Het nadeel van LinkedIn is dat de kosten voor adverteren gigantisch hoog zijn. Het voordeel is echter wel dat wanneer je meer likes en comments ontvangt je een gigantisch groot bereik kunt hebben. Vergelijkbaar met een olievlek.
Wanneer je doelgroep zowel particulieren als zakelijke klanten bevat is zou je er voor kunnen kiezen om voor alle drie de platformen te gaan. Ben je echter een klein bedrijf zonder marketing team raad ik je wel aan zo veel mogelijk te kiezen. Alle drie kan wel maar kost simpelweg veel meer tijd omdat elk platform een andere vorm van content vereist.
Andere mediums
Verder zijn er nog verschillende andere mediums die interessant kunnen zijn om te gaan gebruiken. Pinterest, YouTube, Google+, etc. kunnen voor sommige bedrijven juist interessanter zijn. Wanneer je bijvoorbeeld foto’s wilt gaan delen is Pinterest je medium. YouTube is uiteraard beter voor video’s.
Kijk wel uit dat je het juiste medium kiest om te gaan gebruiken. Veel bedrijven denken namelijk dat wanneer ze om alles te vinden zijn dat dit een voordeel is. Echter kun je er dan beter voor kiezen om je te focussen op één medium om deze te optimaliseren. Hierdoor behaal je meer resultaat.
Heeft social media een SEO voordeel
Om te zeggen dat social media echt een voordeel is voor je website is lastig te zeggen. Echt beter scoren in Google zul je niet door je sociale media. Wel kun je indirect je website ondersteunen. Je kunt bijvoorbeeld je sociale volgers er op attenderen dat je een website hebt. Zo ontvang je meer websitebezoekers. Dat is wel weer een voordeel voor je SEO. Hiervoor zul je echter wel je medium slim in moeten zetten.
Meer websitebezoekers
Het vergaren van meer websitebezoekers is een logisch gevolg wanneer je actief bent op sociale media. Helemaal wanneer je jouw profiel zo inricht dat mensen bewust richting je website worden gestuurd.
Wanneer je meer bezoekers krijgt op je website zal Google jouw bedrijf als waardevoller gaan zien en je beter laten scoren in de zoekresultaten. Bezoekers moeten dan wel even op je website blijven en niet binnen een aantal seconden weer weg gaan. Het kan je website natuurlijk ook verslechteren.
Over het algemeen zal het verkrijgen van bezoekers dus een positief effect gaan hebben op je website. Hierdoor is het zeker de moeite waard dus aan de slag te gaan met sociale media. Zeker omdat we eventuele conversie nog niet eens meerekenen. Mocht je namelijk meer bezoekers krijgen is de kans groot dat meer mensen bijvoorbeeld jou producten gaan kopen.
Zorg ervoor dat mensen je content kunnen delen
Door share buttons te plaatsen op je website kun je er eenvoudig voor zorgen dat mensen jou content gaan delen via social media. Het voordeel hiervan is dat er gratis reclame wordt gemaakt voor jouw website. Hiermee ontwikkel je niet alleen voor dat je meer bezoekers ontvangt maar zul je ook een bepaalde autoriteit krijgen in de ogen van de mensen die de gedeelde content zien.
Autoriteit
Wanneer je jou sociale media integreert op je website en je beschikt over veel volgers of vind ik leuks, dan straalt dit autoriteit uit. Deze autoriteit zal helpen bezoekers te overtuigen om op je website te blijven of om met je in zee te gaan. Hierdoor kun je bijvoorbeeld je dwell time verhogen. Een groot voordeel voor je zoekmachineoptimalisatie.
Wat moet ik delen
Wanneer je een keuze hebt gemaakt tussen de verschillende platformen moet je kiezen wat je gaat delen. Het kiezen hiervan is misschien nog wel lastiger dan het kiezen voor het medium. Je hebt namelijk iets nodig wat je volgers graag willen zien. Je zult ze een rede moeten geven om je te willen volgen en uiteindelijk over te gaan op een aankoop.
Niet te commercieel
Het is natuurlijk verleidelijk te vertellen over je producten of diensten. Dit is de grootste fout die je kunt maken. Veel van je volgers zullen namelijk in hun vrije tijd kijken naar je profiel en je berichten. Ze hebben dan weinig zin om bezig te zijn met het aanschaffen van producten of diensten als het niet om een advertentie gaat.
Bovendien zijn wij mensen haast immuun aan het worden voor commercie. We zien zoveel advertenties dat onze hersenen ze eenvoudig verwerken waardoor ze helemaal niet opvallen. Voorkom dus dat je te commercieel bent. Mensen knappen hier op af en het gevolg is dat je volgers zult verliezen.
Laat jezelf zien
Sociale media is de plek voor mensen om jouw bedrijf beter te leren kennen. Vertel gewoon is wat over je bedrijf en je werknemers. Laat zien wie jullie echt zijn en waar jullie voor staan. Zo ontstaat er een connectie tussen jullie en je volgers en weten zij beter hoe jullie te werk gaan.
Dit kun je bijvoorbeeld doen door je personeel voor te stellen. Een rondleiding te geven door je pand. Mensen een dag mee te laten lopen met een bepaald persoon. Volgers krijgen zo een veel beter beeld van je organisatie. Ze bouwen onbewust een band met je op, een voordeel als je ze iets wilt gaan verkopen later.
Geef waarde
In veel branches kun je informatie en kennis weggeven via je sociale kanalen. Door bijvoorbeeld een reeks tips weg te geven. Je kunt hierdoor een grootte groep volgers opbouwen die graag tips van je willen ontvangen. Hierdoor gaan ze je niet alleen graag volgen maar zullen ze ook eerder met jou in zee gaan omdat jij nu eenmaal expert bent op het gebied.
Het is wel van uiterste noodzaak dat je er voor zorgt dat de tips die je geeft waardevol zijn. Net als met alle andere content schrikt het af wanneer de kwaliteit niet goed is. Geef dus echt waardevolle tips. Het moet eigenlijk een beetje pijn doen dat je het zomaar weg geeft.
Hashtags
Het toevoegen van hastags is een gigantisch effectieve manier om nieuwe volgers te vergaren. Zorg dus dat je altijd hastags toevoegt aan je berichten. Dit zorgt er namelijk voor dat je berichten verschijnen als mensen op die hastag zoeken. Het is dan duidelijk wat voor bericht je plaatst en kan voor volgers van deze hastags interessant zijn om jouw account te gaan volgen. Zeker wanneer je content zo waardevol is zul je merken dat je volgers enorm gaan stijgen.
Het vinden van de juiste hastags is over het algemeen niet erg lastig. Vaak is dit namelijk de branche en het soort werk wat je doet. Ga op het platform zelf op zoek naar het aantal berichten dat er geplaatst wordt per hashtag. Het kan namelijk zomaar zijn dat mensen op dit platform een andere bewoording gebruiken. Bekijk welke hastags het meest populair zijn en ga deze gebruiken. Probeer deze wel zoveel mogelijk onder je bericht te plaatsen zodat ze niet als storend worden ervaren door je volgers.
Grijp je kans
Als je het einde van mijn blog hebt weten te halen kun je aan de slag met de social media van je bedrijf. Je weet welk platform je moet gaan gebruiken en hebt een idee over wat voor content je kunt gaan uploaden. Ga je aan de slag met mijn tips? Dan zou ik het erg tof vinden als je een reactie achterlaat. Veel succes met je kanaal, ik zie je berichten wel voorbijkomen.
0 reacties