E-mailmarketing, je kent het vast wel. Je komt op je werk, het eerste wat je doet is het pakken van een bak koffie. Je loopt naar je bureau, start je computer op en opent je inbox. Wanneer je door je inbox gescrold ben merk je op dat die vol zit met nieuwsbrieven. Wanneer je de mailtjes opent merk je al snel dat ze niet gepersonaliseerd zijn en lijkt het erop dat het een massabericht is. Niet echt een toegevoegde waarde voor een bedrijf zul je denken, laat staan goede reclame.
Maar wat nou al ontvang je ineens bruikbare tips over een onderwerp waar je jouw e-mailadres voor hebt achtergelaten. De e-mails openen met een persoonlijke begroeting en lijken speciaal voor jou gemaakt te zijn. E-mailmarketing wordt vaak op de verkeerde manier gebruikt, terwijl er veel voordelen kunnen zijn voor bijna elk bedrijf om e-mails in te zetten. Vandaag ga ik je alle informatie geven om effectief te beginnen met e-mailmarketing en hoe je een fundament kunt leggen voor de toekomst.
Inhoudsopgave
Wat is e-mailmarketing?
E-mailmarketing is het versturen van e-mails naar een lijst met contacten met een marketingdoel. Je spreekt dan van een bedrijf die een nieuwsbrief verstuurd naar haar contacten.
Met deze marketingvorm kun je mensen enorm effectief en behoeftegericht benaderen. Vanaf het moment dat mensen zich inschrijven kun je deze contacten in de gaten houden en de behoefte pijlen. Je kunt dat vervolgens per contact doelgericht vervolgmailtjes versturen om jouw producten of diensten te verkopen.
Hierdoor is e-mailmarketing een krachtig wapen voor bijna elke branche. E-mail wordt namelijk veelvoudig door bedrijven en haar personeel gebruikt. Daarnaast maken ook veel particulieren gebruik van e-mail.
Wanneer mensen hun e-mailadres achterlaten zijn ze al een keer getriggerd en spreek je over warme contacten. Deze contacten hebben veel meer waarde dan bijvoorbeeld volgers op sociale media. Dit omdat zij al een keer overtuigd zijn om een initiatief te geven om met je in contact te komen.
Wanneer mag ik iemand mailen
Je mag niet zomaar iedereen mailen. Dat is maar goed ook, anders zou je inbox binnen de kortste keren gevuld zijn met ongewenste nieuwsbrieven. Officieel is het verplicht wanneer iemand zich inschrijft voor een nieuwsbrief dat hij of zij tweemaal bevestigd dat het een bewuste keuze is. Het begint bij het achterlaten van de gegevens, vervolgens moeten het desbetreffende persoon dit nogmaals bevestigen. Dit kun je bijvoorbeeld doen door een bevestigingsmail te sturen met een link.
Hoe kom ik aan contacten
Voordat je echt aan de slag kunt gaan met e-mailmarketing zul je eerst contacten moeten hebben waar je e-mails naar kunt versturen. De vraag is natuurlijk hoe je zo snel mogelijk veel contacten verzamelt.
Gratis weggever
De meest effectieve manier om aan contacten te komen is een gratis weggever. Wanneer mensen een opt in zien staan op een website is dit vaak niet erg overtuigend. Waarom zou je jouw e-mailadres achterlaten om een nieuwsbrief te ontvangen. Het is veel aantrekkelijker als je daar iets voor terug krijgt. Daarom is het voor iedereen relevant om iets gratis weg te geven zodat mensen daadwerkelijk iets terugkrijgen voor het achterlaten van hun gegevens.
Vaak hoor ik van mensen dat voor hun branche het bedenken van een gratis weggever niet mogelijk is. Dat is onzin! Voor elk bedrijf is het mogelijk een gratis weggever te bedenken. Een voorbeeld hiervan is een supermarkt. Wanneer mensen op de website komen kan het bijvoorbeeld interessant zijn om er achter te komen welke aanbiedingen er op het moment zijn. Ze kunnen dan een folder downloaden met aanbiedingen. In ruil hiervoor schrijven ze zich in voor de nieuwsbrief. Voor elke branche is er zo een gratis weggever te bedenken.
Soorten weggevers
De kracht van een weggever zit hem in de waarde. Een bezoeker moet echt iets hebben aan het ontvangen hiervan. Daarom zijn er verschillende soorten en kan het aanbod per website gigantisch verschillen. De meest gebruikte gratis weggever die veelal voorbijkomt is een e-book. Hierin worden vele tips en inzichten gedeeld via een pdf bestand. Mensen vragen dit e-book aan en ontvangen deze daarna via de mail.
Verder zijn er verschillende andere soorten weggevers. Het kan zo breed gaan als je maar wilt. Wil jij mensen bijvoorbeeld iets leren kan het slim zijn dit te doen via een reeks video’s. Ook dit kun je eenvoudig aanbieden. Scherm je video af en geef pas toestemming wanneer mensen zich in hebben geschreven.
Andere weggevers die je mogelijk ook kunt gebruiken zijn bijvoorbeeld:
- E-mail reeks (met bijvoorbeeld tips, stappenplan, etc.)
- Audiofragment
- Kortingscode
Het gaat er niet zo zeer om wat je weg geeft, als het maar waarde biedt aan diegene die zich ervoor aanmeld. Wanneer zij de waarde van jou weggever inzien kun je eenvoudig hun gegevens hiervoor vragen.
Zelf doe ik dit via een gratis design. Bezoekers vullen hun gegevens in en vervolgens maak ik voor hun een gratis design. Zij ontvangen daarna een link met een op maat gemaakte homepagina. Vervolgens stuur ik ze daarna e-mails met interessante informatie. Ben je zelf benieuwd naar een gratis design? Klik dan hier!
Sommige bedrijven maken gebruik van een fysieke gratis weggever. Ook dit is een optie, echter zitten hier wel hogere kosten verbonden. Je zult dan namelijk per gratis weggever verzendkosten moeten rekenen. Deze kun je natuurlijk wel laten betalen door diegene die zich ervoor aanmeld. Echter is dit wel een grotere drempel dan wanneer deze gratis is. De voordelen van een fysieke weggever zijn wel een stuk groter.
Effectieve opt in
Wanneer het gaat over het achterlaten van gegevens zijn mensen niet de makkelijkste. Al snel kunnen er vragen ontstaan over of bijvoorbeeld de gegevens wel veilig zijn. Probeer daarom het proces zo makkelijk mogelijk te maken. Vraag alleen datgene wat noodzakelijk is en begeleid ze bij elke stap.
Voor het versturen van e-mails is alleen een e-mailadres en een naam noodzakelijk. Een naam is hierbij belangrijk zodat je de e-mails kunt personaliseren. Vraag daarom niet meer informatie, dit zijn alleen maar redenen voor mensen om het toch niet te doen.
Het is daarom ook slim om gebruik te maken van een dubbele opt in. Je vraagt mensen of ze geïnteresseerd zijn in je gratis weggever. Wanneer ze op de button hebben geklikt vraag je pas om hun gegevens achter te laten. Het voordeel hiervan is dat ze al overgehaald waren om de gratis weggever te nemen zonder de last van het moeten achterlaten van hun gegevens.
Vervolgens zien ze dat ze alsnog hun gegevens achter moeten laten. De kracht zit hem er echter in dat ze er al uit zijn gegaan dat ze gratis weggever ontvangen, het is daarom een verlies wanneer deze nu toch niet ontvangen. De meest mensen zullen hierdoor alsnog hun gegevens in willen vullen. Dit lijkt gemeen, maar in de praktijk leert het ons dat je hiermee je conversie gigantisch kunt verhogen.
Zorg er dus altijd voor dat je ergens op je website je bezoekers je de kans geeft om hun gegevens achter te laten. Of het nu gaat om een gratis weggever of iets anders.
Autoresponder
Wanneer mensen zich hebben ingeschreven voor je nieuwsbrief hebben ze een bewuste actie ondernomen om informatie van je te willen ontvangen. Het is daarom belangrijk dat je in de eerste weken na de aanmelding een aantal keren contact met ze opzoekt. Om niet als spam over te komen is het belangrijk dat je veel waarde gaat leveren via deze e-mails.
Wanneer mensen zich bijvoorbeeld in hebben geschreven via een gratis weggever weet je precies waar ze in geïnteresseerd zijn. Je kunt dus gericht verdere informatie toe gaan sturen.
Ik raad je daarom aan om gebruik te maken van een e-mailsoftware die deze e-mails automatisch voor je gaat versturen. Het voordeel hiervan is dat je slechts eenmaal deze mails hoeft te ontwerpen en klaar te zetten. Vervolgens worden deze mailtjes automatisch voor je verstuurd. Dit noem je een autoresponder.
Zo maak je een effectieve nieuwsbrief
De meest effectieve nieuwsbrief lijkt zo min mogelijk op een nieuwsbrief. Een goede e-mail geeft namelijk waarde. Een bezoeker moet iets hebben aan het lezen van je nieuwsbrief en uitkijken naar de volgende keer dat je weer een mailtje stuurt. Het is daarom belangrijk dat je niet te commercieel bezig bent wanneer je met e-mailmarketing begint.
Waarde is belangrijker dan commercie
Probeer eerst waarde te leveren en kijk daarna of dat je misschien iets kunt gaan verkopen. Wanneer je direct iets wilt gaan verkopen schrikt dit mensen af. Het gevolg hiervan zal zijn dat mensen zich gaan uitschrijven voor je nieuwsbrief omdat ze er toch weinig aan hebben. Je doel kan dus wel het verkopen van je producten of diensten zijn, maar probeer dit zo veel mogelijk naast je neer te leggen. Zeker tijdens het versturen van je eerste nieuwsbrieven.
Schrijf alsof je naar een vriend schrijft
Schrijf je e-mails altijd of dat je ze naar een vriend stuurt. Houdt je mails niet te formeel. Hierdoor schrik je mensen af, het leest niet fijn en je creëert en onnatuurlijke band. Personaliseer dus daarom altijd je mails met een voornaam en zorg ervoor dat je de mails schrijft alsof ze voor een vriend van je bedoeld zijn. Je gaat merken dat je hierdoor veel sneller een band met je lezer opbouwt omdat je mail op een natuurlijke manier zijn geschreven.
Verstuur je mailingen dan ook nooit vanuit een adres als nieuwsbrief@domein.nl. Hierdoor hebben e-mailproviders en lezers direct door dat het gaat om een nieuwsbrief. Gebruik gewoon je eigen e-mail. Het is namelijk ook belangrijk dat lezers je mail kunnen beantwoorden.
Het moet lijken alsof het helemaal geen nieuwsbrief is
Zoals ik al zei lijken effectieve nieuwsbrieven helemaal niet op een nieuwsbrief. Dit geld helemaal voor de lay-out. De lay-out van een e-mail zou namelijk moeten lijken alsof hij van jou persoonlijk komt. In eerste instantie moet een lezer niet doorhebben dat het om een nieuwsbrief gaat.
Ga daarom geen gekken e-mails maken met allerlei afbeeldingen en je logo op rare plekken. Zorg ervoor dat de lay-out hetzelfde is als je altijd mailt.
Hiermee voorkom je dat je in de spam beland. Providers zien in afbeeldingen namelijk het gevaar van spam, ze zullen je mail daardoor eerder in de spam folder plaatsen. Hierdoor gaat je open rate omlaag en zullen je e-mails minder in de juiste inbox komen.
Een ander nadeel van gekke html mails is dat de afbeeldingen niet automatisch worden geladen. Mensen zullen handmatig aan moeten klikken dat ze de afbeeldingen willen zien. Ze herkennen zo direct dat het gaat om een nieuwsbrief.
Gebruik een uitnodigend onderwerp
Jou contact ontvangt per dag misschien wel tien of meer e-mails. Waarom zou die dan jouw e-mail moeten openen. Zorg ervoor dat je lezer getriggerd wordt om jouw e-mail wel te openen in plaats van die van anderen. Dit doe je door een goed onderwerp te kiezen.
Wek interesse op door een goed onderwerp te kiezen. Gebruik woorden als tips, buitenkansje, nog slecht … uur. Hierdoor maak je mensen nieuwsgierig. Je kunt er ook voor kiezen een volledig ander onderwerp te kiezen zodat mensen niet precies weten wat het is. Ze zullen de mail dan openen om te kijken waar het precies over gaat.
Kijk wel uit dat je niet bij elke mail een gigantisch uitnodigend onderwerp gaat gebruiken. Het zorgt er namelijk voor dat mensen dit na een aantal mails zat zijn dat je zulke onderwerpen gebruikt en je mails daarom juist niet meer openen.
Eén doel per e-mail
Wanneer je meerdere call to actions verwerkt in je e-mail zal de eerstgenoemde het best gaan scoren blijkt uit onderzoek. Plaats daarom maar één link per e-mail. Hiermee voorkom je dat je meerdere links tegen elkaar moet laten gaan concurreren.
Focus je daarom per mail op één onderwerp. Maak ook duidelijk waar de mail over gaat in de eerste alinea, hierdoor geef je duidelijkheid. Mensen hebben tegenwoordig niet meer de tijd of zin om verder te lezen dan de eerste alinea en de tussenkoppen. Maak hier dus ook gebruik van door daarin te vertellen waar de mail over gaat.
Hoe vaak moet ik mailen
Hoe vaak je mailt is afhankelijk per branche en de uitstraling die je bedrijf heeft. Wanneer je lezers behoefte hebben aan meermaals per week een mailtje is het verstandig dit ook te versturen. Je kunt er achter komen door dit simpelweg te vragen of je kunt zelf een inschatting maken over hoe vaak ze je mails zouden willen ontvangen.
Zelf probeer ik tweemaal per week een mail te versturen waar mijn lezers echt iets aan hebben. Hierdoor probeer ik ze te overtuigen van mijn expertise door waarde te geven.
Een goede mailing geeft je bedrijf of website autoriteit
Wanneer je tijdens elke mail die je verstuurd waarde geeft waar een lezer echt iets aan heeft zul je merken dat je in de ogen van die lezer gezien gaat worden als expert. Wanneer je die waarde vol blijft houden kun je echt fans creëren voor jou bedrijf. Zorg er dus altijd voor dat je alles wat je deelt waarde bevat.
E-mailmarketing software
Het valt echt aan te raden om in zee te gaan met een e-mailmarketingsoftware. Wanneer je jouw nieuwsbrieven verstuurd uit bijvoorbeeld outlook loop je een hoop handige tools mis die je goed kunt gebruiken tijdens e-mailmarketing.
Met een software kun je eenvoudig je nieuwsbrieven versturen en in de gaten houden wie welk reactie daarop geeft. Of het gaat om het openen of reageren via een software heb je precies door wat er allemaal gebeurd nadat je mails verzonden zijn.
Ook automatisch antwoorden is een gigantisch voordeel voor je bedrijf. Wanneer je namelijk werkt met een gratis weggever is het ideaal als je weet dat je niet handmatig een aantal contactmomenten hoeft in te plannen voor deze persoon. Dit gaat automatisch en wordt wederom perfect bijgehouden. Je kunt zelfs op bepaalde handelingen nog andere mailtjes hiervoor ontwerpen. Zodat als mensen niet door klikken ze bijvoorbeeld nogmaals een soortgelijke mail ontvangen.
Het gebruikmaken van een e-mailmarketingsoftware hoeft niet lastig en duur te zijn. Voor een paar tientjes per maand kun je al klaar zijn en vooral wanneer je weinig contacten hebt is het goedkoop.
Zelf maak ik gebruik van Mailblue en MailChimp. Beide hebben mij gigantisch geholpen en zijn erg gebruiksvriendelijk. Binnen een paar klikken ontwerp je eenvoudig een mailing en stuur je hem naar de gewenste contacten. Beide raad ik je aan. Wanneer je echter zelf de keuze gaat maken kun je het beste gebruik maken van de gratis trails van deze en ook andere partijen. Je kunt bijna bij elke aanbieder een aantal weken gratis gebruik maken van hun product. Hierdoor kun je kijken welke software jij het fijnst vind om mee te werken.
Aan de slag met e-mailmarketing
Nu je de blog hebt gelezen kun je aan de gang met e-mailmarketing. Een enorm effectieve manier om meer uit je marketing te gaan halen. Ik ben erg benieuwd hoe jij dit aan gaat pakken. Ik zou het leuk vinden als je een reactie achterlaat over wat voor gratis weggever je bijvoorbeeld weg zou willen geven of wat voor software je gaat gebruiken. Heb je verder nog vragen of opmerkingen kun je altijd even een reactie achter laten of contact met ons opnemen.
0 reacties