Je kent het wel, je loopt een winkel in en wordt direct aangesproken door een verkoper. Deze verkoper gaat jou natuurlijk vertellen waarom je dit product zou moeten kopen. In je achterhoofd weet je zijn commerciële belangen bij het verkopen van deze spullen, meestal ontvangen zij namelijk een commissie per verkoop. Grote kans dat jij na zijn verkooppraatje met een product naar buiten loop terwijl je dit eigenlijk helemaal niet wilde. Veel liever had je geholpen geworden door iemand die het product heeft gebruikt en zijn oprechte ervaring deelt.
Psychologisch heeft het horen van een bestaande klant dat een product of dienst goed is, ook een veel beter effect dan een verkoop praatje. Het is dus eigenlijk een kunst om jouw klanten iets positiefs over je te laten zeggen tegen je potentiële klanten. Maar hoe doe je dit? Juist, een testimonial!
Testimonials stellen je eenvoudig in staat autoriteit uit te stralen tegen potentiële klanten. Doordat zij vertellen dat jouw product of dienst goed is, gaat er eerder een knopje om ook datgene af te nemen. Maar het verzamelen van deze testimonials is voor veel bedrijven een probleem. Dat was het eerst ook voor mij, tot dat ik achter een enorm makkelijk en snel trucje kwam. Dit trucje ga ik je in deze blog haarfijn uitleggen!
Inhoudsopgave
Testimonial betekenis
Een testimonial is de mening van een klant over een afgenomen dienst. Het is eigenlijk een verklaring over de ervaring. Het kunnen korte teksten zijn met een aantal krachtige zinnen of wat langere tekst. Meestal publiceren bedrijven enkel de positieve testimonials. Dit wordt gedaan omdat dit een veilig en autoritair gevoel geeft aan de lezer die mogelijk nog twijfelt over het afnemen van de dienst.
Testimonials zijn er in allerlei verschillende vormen en komen ook op verschillende plekken terug. De meest gebruikte vormen zijn audio, film en tekst. Ze worden ook vaak ingezet bij online marketing campagnes. Vaak worden ze weergegeven om autoriteit te kweken voor de lezer. Deze hechten veel waarde aan het zien van een positieve mening van anderen.
Testimonials voorbeelden
Testimonials zijn er in allerlei soorten en maten. Momenteel gebruiken wij enkel geschreven testimonials. Wij vragen onze klanten er altijd eentje achter te laten. Omdat we het belangrijk vinden dat de bezoeker leest over positieve ervaring met ons bedrijf. Omdat we ook willen dat de testimonials betrouwbaar zijn plaatsen we een naam, foto, bedrijfsnaam en functie hierbij. Bekijk hieronder testimonials voorbeelden van ons bedrijf.
Autoriteit
De mening van andere interesseert ons mensen veel. Het is daarom belangrijk dat wanneer je iets verkoopt je andere over jouw product of dienst laat praten. Belangrijk is natuurlijk dat dit in positieve zin gebeurd. Op deze manier creëer je autoriteit. Deze essentiële factor zorgt ervoor dat je als meer betrouwbaar over komt. Natuurlijk enorm belangrijk wanneer je iemand probeert te overtuigen om een aankoop te doen.
Juist door zo open en eerlijk mogelijk te zijn creëer je autoriteit. Het plaatsen van een foto, naam en functie helpt hier aan bij. het zorgt er namelijk voor dat je bezoekers het gezicht achter de testimonial te zien krijgen. Dit alles zorgt voor een overtuigend middel.
Video testimonial
De meest krachtige testimonial die er op het moment is, is een video testimonial. Op deze manier krijgt je namelijk een volledig beeld van de persoon achter de testimonial. Zeker met het onderstaande stappenplan werkt dit heel goed. Op de video wordt dan als het ware een echte verkooppitch gehouden voor jouw product of dienst. Zeker omdat deze van een ander persoon komt zorgt het voor autoriteit.
Het maken van een video testimonial is eenvoudig en snel. Met een telefoon is deze tegenwoordig zo genomen. Een klein beetje editen en het weergeven van een naam, functie en bedrijf zorgt voor een goed ‘finishing touch’. Zeker met het feit dat juist imperfectie overtuigender is. Jullie zijn tenslotte ook maar een mens.
Stappenplan om testimonials te verzamelen
Het verzamelen van testimonials in enorm makkelijk. Het goed verzamelen van testimonials is wel een kunst. Het is namelijk de kunst om ze overtuigend te laten zijn. Dit doe je door de juiste vragen aan de persoon te stellen. De juiste vragen zorgen er namelijk voor dat mensen alvast de juiste richting op gestuurd worden.
Denk er maar eens over na, wanneer je enkel vragen stelt over de positieve punten van jouw diensten of producten worden mensen alvast de juiste richting op gestuurd. Het enige logische antwoord dat ze kunnen geven zou een positief antwoord moeten zijn. Krijg je toch een slecht antwoord omdat diegene jouw diensten als slecht heeft ervaren? Dan heb je niet de juiste persoon om voor jou een testimonials te maken. Natuurlijk raadt ik je wel aan in gesprek te gaan met die persoon. Vaak zitten er grote leermomenten voor negatieve feedback voor bedrijven.
Stap 1 Lever goed werk
Lekker cliché, ik weet het. Het blijft echter gewoon belangrijk dat je goed werk af heb geleverd. Je zult namelijk merken dat je een negatieve mening niet om kunt buigen met de vervolgstappen. Lever je een slechte dienst of product, dan raad ik je aan hier sowieso eerst eens naar te kijken. Heeft je klant het niet als positief ervaren, dan is het gewoon verstandig hier een andere klant voor te vinden die wel geschikt is.
Stap 2 Afspraak inplannen
Het is niet handig zomaar ineens je klant op te bellen en vervolgens allerlei verschillende vragen te gaan stellen. Kondig van te voren aan dat je de klant een aantal vragen wilt stellen rondom jouw product of dienst. Doe dit op een speelse manier, je hoeft nog helemaal niet aan te geven dat het over een testimonial gaat.
Mocht de klant dit toch willen weten? Vertel dan gewoon dat je benieuwd bent naar de mening van de klant. Dat je dit bijvoorbeeld doet om jouw diensten of producten in de toekomst te willen verbeteren.
Deze afspraak kun je maken via WhatsApp of een mailtje. Uiteraard kun je ook bellen. Het is belangrijk dat je voor het afnemen van de testimonial wel een bel afspraak maakt of een fysieke afspraak inplant. Dit zodat je tijdens het gesprek enigszins bij kunt sturen.
Stap 3 Voorbereiding
Bereid je altijd goed voor op je afspraak. Je wilt het gesprek namelijk gaan opnemen. Download daarom bijvoorbeeld een app waarmee jij eenvoudig een audio opname mee kunt maken. Het direct uittypen van de testimonial is namelijk enorm lastig. Je zult enorm snel en secuur te werk moeten gaan. Daarnaast dien jij tijdens het gesprek zelf scherp te zijn zodat je door kunt vragen indien nodig.
Let op: vraag altijd eerst toestemming aan het begin van het gesprek dat je het opneemt. We willen niet dat mensen zich niet op hun gemak voelen. Keurt diegene je voorstel af, dan zal je toch mee moeten schrijven.
Stap 4 Stel deze vijf vragen
Tijdens het gesprek raadt ik je aan de volgende vijf vragen te gaan stellen. uiteraard kun je hier zelf een draai aan geven als ze niet volledig toepasbaar zijn in jouw situatie. Maar ik raad je aan in deze richting te vragen:
- Welke twijfels had je van te voren?
- Hoe was je ervaring uiteindelijk met ons product of dienst?
- Welke resultaten zijn zichtbaar tot dusver?
- Zou je ons product of dienst aanbevelen? Zo ja, aan wie en waarom?
- Heb je verder nog positieve ervaringen die je over ons product of dienst kwijt wilt?
Wanneer je tijdens het gesprek niet volledig antwoord krijg of je hebt het idee dat er meer uit te halen valt kun je gaan doorvragen. Op die manier kun je echt alles uit het gesprek halen.
Waarom deze vragen?
Wanneer je deze vragen stelt ga je merken dat mensen altijd op een positieve manier antwoord zullen gaan geven. Ze worden een bepaalde richting opgestuurd.
Bij de eerste vraag wordt er verteld over bepaalde twijfels die het desbetreffende persoon had bij het afnemen van de dienst of het product. Veel van jouw lezers zullen ook met twijfels zitten, dat is meer dan logisch. Omdat de persoon in de tweede vraag zijn twijfels zal ontkrachten, werkt dit enorm overtuigend voor de lezer. Deze zal de oplossing ook gaan associëren met zijn of haar twijfels.
Daarnaast zal vraag vier ervoor zorgen dat mensen een echte aanbeveling gaan doen. Het werkt erg overtuigend wanneer iemand anders letterlijk verteld dat die jou producten of diensten aan zou raden. Dit werkt zeker in een testimonial.
Stap 5 Vragen voor een testimonial
Wanneer jullie gesprek op een einde loopt en jouw klant je precies heeft verteld wat hij of zij vindt, is het belangrijk dat je gaat vragen of het goed is dat je dit gesprek gebruikt voor een testimonial. Biedt diegene aan dat jij het gesprek uit gaat schrijven. Dit zorgt ervoor dat het hen geen tijd kost en jij kunt precies alle mooie stukjes eruit halen.
Wanneer mensen twijfels hebben waarom ze dit zouden doen kun je ze vertellen dat het hen ook iets oplevert. Door bijvoorbeeld hun bedrijfsnaam te noemen levert het gratis reclame op.
Geef ook altijd aan dat je eerst toestemming zal vragen voor je de testimonial plaatst. Het kan namelijk zijn dat jij dingen verkeert hebt begrepen of zij toch nog iets aan willen passen.
Stap 6 Testimonial schrijven
Je zult merken dat je na het gesprek soms meerdere a4tjes kunt vullen met content. Bepaal zelf hoe lang jouw testimonial moet worden en schrijf aan de hand daarvan de testimonial. Kies altijd voor leuke content en zorg ervoor dat het één goed lopend verhaal wordt. Soms mag je best één of twee woorden net iets anders formulieren.
Stap 7 Bevestigen en plaatsen
Als je testimonial af is kun je hem laten bevestigen door het desbetreffende persoon. Daarna kun je hiervan gebruik maken en de content plaatsen waar je dit wilt.
Bonustip: verzamel backlinks
Met het oog op de online vindbaarheid van je website is er een trucje die je kunt gebruiken om backlinks te verzamelen voor jouw website. Je kunt namelijk ook bedrijven aanbieden een testimonial voor hun product of dienst te maken. Zij kunnen deze dan krijgen en gebruiken om hun website in ruil voor een linkje. Doe dit wel alleen bij bedrijven waar je ook echt klant bent en ga niet liegen in je testimonial.
Hoe verzamel jij testimonials?
Na het lezen van mijn blog weet je precies hoe ik mijn testimonials verzamel. Ik ben benieuwd of je wat hebt aan mijn tips en hoe jij ze toepast. Daarnaast ben ik ook benieuwd naar mensen die eventueel een andere methode gebruiken. Laat daarom altijd even weten in de reacties wat je er van vond en of je tips hebt voor mij en de lezers.
0 reacties