“Hey Google, wat is voice search?” – Je zult het ongetwijfeld wel is hebben geprobeerd, als je er al niet volledig mee werk. Een zoekopdracht binnen Google doen via Google Assistant. Misschien heb je zelfs al een Google home in huis. Voice search is in opkomst en hot. Maar naast dat het leuk is om je zoekopdrachten via je digitale assistent te doen, wat kan het jou en je website opleveren?
In deze blog ga ik behandelen wat voice search precies is en hoe jij je website er het best voor kunt optimaliseren. Zodat ook jij gebruik kan maken van deze innoverende vernieuwing.
Inhoudsopgave
Wat is voice search?
Voice search zijn gesproken zoekopdrachten. Dit betekend dat je door middel van je stem gebruik maakt om op het internet te zoeken. In plaats van een toetsenbord te gebruiken. De technologie van een voice assistant herkent dan wat je zegt en voert de zoekopdracht voor je uit.
Als je met je website wil scoren op gesproken zoekopdrachten zul je jou website hier voor moeten optimaliseren. Voice search heeft dus invloed op je SEO. Dit komt omdat mensen pratend op een andere manier zoeken dan wanneer ze gebruik maken van een toetsenbord. Het verschil zit hem vooral in de manier van vragen. Via spraak worden er aanzienlijk meer woorden gebruikt bij zoekopdrachten.
Het is zelfs zo dat je door het optimaliseren van je website voor voice search als het ware een nummer nul positie kunt scoren in Google. Je komt dan boven de eerste zoekresultaten uit omdat je precies het antwoord hebt waar om gevraagd is.
Waar enerzijds deze nummer nul plek een voordeel is, zorgt het er wel voor dat andere resultaten overbodig zijn. Je ontvangt namelijk altijd het bovenste antwoord. Geeft dit antwoord op jouw vraag, heb je geen rede meer om andere resultaten te bekijken of door te klikken.
Voice search is de toekomst
Tegen de tijd dat het 2020 is zal het gebruik van voice search zo populair zijn dat je er bijna niet meer omheen kunt. Als we de deskundige mogen geloven zal dan 50% van alle zoekopdrachten gedaan worden via spraak. Sterker nog, 30% zal worden gedaan zonder dat er een scherm aan te pas komt. De vraag of voice de toekomst wordt is dus al zo goed als beantwoord. De vraag is nu hoe je jouw website hier zo goed mogelijk voor kunt optimaliseren.
Omdat voice search steeds meer en meer gebruikt wordt verandert de manier van zoeken. Het verschil hierin zit hem vooral in de lengte van de zoekopdracht. Wanneer je een zoekopdracht doet via spraak gebruik je al snel meer woorden dan wanneer je typt. Hierdoor zullen zoekopdrachten een stuk langer worden.

Waarom is voice search zo populair
De voornaamste rede dat voice search populair is tegenwoordig is gemak. Wees nou eerlijk, er zijn weinig dingen makkelijker dan je vraag stellen door het te zeggen en vervolgens het juiste antwoord terug horen. Daarnaast zijn de antwoorden die gegeven worden enorm goed.
Google maakt gebruik van featured snippets. Hierdoor kunnen ze enorm snel en accuraat antwoord geven op vragen van gebruikers. Dit zijn de als het ware nummer nul posities in Google. Ze worden opgelezen en scoren dus als het ware boven de organische zoekresultaten. Dit zal alleen nog maar gaan groeien in de loop van de tijd.

Intelligentie
Zoals ik al eerder aangaf blijft voice search zich ontwikkelen. Hierdoor kunnen gebruikers in de toekomst steeds meer gaan genieten van de opties die ze aangeboden worden. Ben jij bijvoorbeeld opzoek naar een bepaalde locatie kun je dit eenvoudig vragen. Heb je nog eisen over bijvoorbeeld eigenschappen van deze locatie (bijvoorbeeld gratis wifi, rolstoelvriendelijke ingang, etc.) helpt je spraak assistent om dit te filteren. Vervolgens krijg je allerlei selecties met locaties voorgeschoteld.
Maar het gaat nog verder dan dat. Heb je een som waar je antwoord op wilt. Of wil je kijken hoe laat je trein vertrekt. Deze vragen gaan voice search assistants in de toekomst (mocht het op het moment dat je dit leest al niet kunnen) voor je beantwoorden.
Jouw website optimaliseren voor spraak zoekopdrachten
Voordat je begint met het optimaliseren van je website voor spraak is het belangrijk dat je het volgende snapt. Je kunt pas gaan scoren met voice search zodra de basis van je website goed is geoptimaliseerd.
Natuurlijk zijn er een aantal dingen die je kunt doen om beter vindbaar te worden via spraak, maar het begint bij de basis. Zorg er dus voor dat je eerst jouw website goed hebt geoptimaliseerd hebt en daarna pas verder gaat met dingen als het optimaliseren voor voice search. Is je basis dus niet goed begin hier dan mee, dit kan eenvoudig aan de hand van dit stappenplan.
Lokale SEO is belangrijk voor voice search
Meer dan twintig procent van de gesproken zoekopdrachten worden gedaan op basis van locatie. Lokale SEO is dus belangrijk als het gaat om je website optimaliseren voor voice search, zeker wanneer je een fysieke locatie hebt die bezocht kan worden.
Dit begint natuurlijk bij het hebben van een Google mijn bedrijf pagina. Daarnaast is het belangrijk dat je informatie geeft over je locatie. Verwerk deze informatie dus op je website en zorg dat het vindbaar is.

Snelheid
Ja je leest het goed, snelheid is een essentiële factoor om hoog te scoren in Google met voice. Wanneer je iets inspreekt in Google verwacht je binnen een aantal seconden toch echt antwoord. Wanneer jouw website niet snel genoeg is kan je voice assistent moeilijk direct een antwoord geven.
Heb je last van een trage website dan is dit een killer als het gaat om het tonen van jouw website in de resultaten.
Zet de informatie klaar voor je bezoeker
We zitten op het moment nog in een begin fase van voice search. Het is dus belangrijk dat informatie op je website makkelijk te vinden is. Veel van de zoekopdrachten die momenteel gedaan worden via spraak gaan over locaties, openingstijden, routebeschrijvingen en andere specifieke zaken. Deze informatie kan mogelijk logisch zijn voor jou als website eigenaar maar soms onvindbaar voor Google.
Deze informatie moet dus altijd terug te vinden zijn voor zoekmachines zodat zij dit kunnen verwerken in de zoekresultaten. Veel van deze informatie klinkt waarschijnlijk logisch, maar kijk is kritisch of dat het echt terug te vinden is op je website. Veel websites vergeten dit namelijk toe te voegen.

Zoekwoorden
Het grote verschil zal hem vooral zitten in de manier van zoeken. Wanneer mensen sprekend zoeken gebruiken zij over het algemeen meer worden. Wanneer je typend zoekt verspil je namelijk geen tijd aan het schrijven van hele zinnen.
Een zoekopdracht lijkt dus steeds meer op een gesprek. De vragen die dus gesteld worden bestaan uit volledige zinnen. Daar kun je jouw website wel voor optimaliseren.
Het is dus belangrijk dat je de focus niet meer legt bij enkele woorden maar bij volledige zinnen. Dit kun je bijvoorbeeld doen door een FAQ pagina aan te maken op je website. Dit is een pagina waar je letterlijk veel gestelde vragen beantwoord.
Zo krijg je enorm veel bruikbare content en komen gebruikers van Google direct bij de juist informatie.
Maar houdt er wel rekening mee dat je de vragen kort en krachtig beantwoord. Mensen zitten namelijk niet te wachten op een volledig verhaal, zeker niet via hun assistent.
Nu jij
Nu je mijn blog over voice search heb gelezen weet je wat het begrip inhoudt en hoe je jouw website kunt optimaliseren. Voice is de toekomst en zal zich de komende tijd steeds verder gaan ontwikkelen. Het is dus van essentieel belang dat je er mee aan de slag gaat. Zodat jouw website klaar is voor deze verandering. Als je er mee aan de slag gaat zou ik het leuk vinden als je een reactie achterlaat. Veel succes toegewenst.
0 reacties