Webpsychologie – Je hebt het begrip ooit vast wel een voorbij horen komen. Het toepassen van bepaalde strategieën op je website, om er zo voor te zorgen dat deze meer resultaat oplevert. Ondanks dat het makkelijk is hiermee aan de slag te gaan, zijn er nog veel website eigenaren die dit nog niet doen. Voor hen klinkt webpsychologie meer als iets magisch.
Toch kun je sneller aan de slag met webpsychologie dan je denkt. Daarom geef ik je in deze blog een korte ‘masterclass’ met handige tips die je direct toe kunt passen om jouw website effectiever te maken. Hierdoor optimaliseer je hem voor je bezoekers en zorg je voor meer resultaat.
Inhoudsopgave
Menselijk brein
Voor marketeers is het menselijk brein een enorm interessant orgaan. Niet zo zeer door de complexheid hiervan, maar de manier waarop marketingacties invloed hierop uit kunnen oefenen. Het is namelijk mogelijk om via webpsychologie in te spelen op bepaalde emoties en menselijke eigenschappen van het brein. Door dit te doen kun je jouw bezoekers bijvoorbeeld een stapje helpen in het overgaan op een aankoop.
Voordat ik je tips geef om jouw website beter te optimaliseren, vertel ik je eerst het één en ander over het menselijk brein. Het is namelijk belangrijk dat je een aantal dingen snapt over hoe het brein werkt en hoe wij mensen reageren op bepaalde dingen.
Het menselijk brein bestaat uit enorm veel verschillende delen. Maar voor ons marketeers of web developers zijn de volgende drie onderdelen de belangrijkste:
- Reptielenbrein
- Zoogdierenbrein
- Menselijke brein
Met webpsychologie kun je namelijk inspelen op deze delen van het menselijke brein.
Wij mensen zijn erg sociaal. We hechten veel waarde aan de connectie met anderen. Door in te spelen op bepaalde eigenschappen van het menselijk brein kun je er voor zorgen dat je die connectie maakt. Als je dit goed kan, kun je gericht invloed uitoefenen op het verkoopproces.
Reptielenbrein
De basis van ons bestaan wordt geregeld door het reptielenbrein. Dit brein heeft maar één taak en dat is overleven. Alles draait om dat uiteindelijke doel. Hierbij moet je denken aan alle automatische processen die je doet om te overleven zoals eten, slapen, etc.
De dingen die dit brein onderneemt zijn enorm egoïstisch. Alles staat namelijk in het teken van het in leven, houden van jezelf. Dit brein is dus het liefst zo veel mogelijk bezig met zichzelf.
Wanneer jouw teksten betrekking hebben met de lezer en ervoor zorgen dat er een één op één connectie ontstaat dring je door tot dit reptielenbrein. Deze vindt het namelijk fijn als er over een persoon gepraat wordt.
Zoogdierenbrein
Het tweede brein wat relevant is voor webpsychologie is het zoogdierenbrein. Dit zorgt er namelijk voor dat we iets geavanceerder kunnen leven. Dit deel zorgt er namelijk voor dat we emoties als pijn en plezier kunnen ervaren.
In het toepassen van de tips zo zul je merken dat veel gaat over het raken van dit stukje brein. Het raken van een bepaalde emotie.
Menselijke brein
Het laatste belangrijke brein wanneer je effectiever conversies wilt gaan behalen is het menselijke brein. Dit deel van de hersenen maakt ons namelijk menselijk. Het zorgt ervoor dat we keuzes kunnen maken die alleen wij mensen maken. Dit deel is gigantisch emotie gedreven. Bij elke beslissing die wij mensen nemen zit een stukje emotie, om uiteindelijk over te gaan tot een beslissing.
Hoe ontwikkel je een connectie met het brein
Wanneer je een bezoeker van je website over wilt laten gaan op een aankoop zul je een connectie met het brein van deze bezoeker moeten ontwikkelen. Het ontwikkelen van een connectie is niet eenvoudig. Je zult namelijk iets moeten doen waardoor je een deel van zijn brein raakt.
Het raken van iemand kun je op een zestal verschillende manieren doen. Elke keer als het brein een van deze dingen constateert ontstaat er een connectie. Deze zes dingen zijn:
- Zichzelf herkennen
- Verschil tussen bepaalde dingen zien
- Iets aan kunnen raken
- Een verhaal
- Iets kunnen zien
- Een emotie
Raak je iemand op één of meerdere dingen, dan kun je de conversie van je website gigantisch verhogen.
Om je hiermee te helpen en jouw website te verbeteren, ga ik je hieronder dertien webpsychologie tips geven. Voer je deze tips door op je website dan zul je merken dat meer mensen over gaan op aankoop en je hogere conversies gaat halen.
Tip 1 Creëer herkenning
De eerste focus die je homepage (en eigenlijk al je andere pagina’s) moet hebben is het creëren van herkenning. Wanneer je bezoeker op je website komt, moet hij of zij direct herkennen dat ze op de juiste plek zijn.
Binnen drie seconden maakt een bezoeker namelijk de keuze om te blijven of om de website weer te verlaten. Het is dus belangrijk dat de bezoeker binnen deze seconden de keuze maakt om te blijven op je website.
Veel websites beginnen echter met hun naam of met het aanbieden van hun product of dienst op de homepagina. Dit is veel te vroeg. Een bezoekers die voor het eerste op je website komt weet namelijk nog helemaal niet waar hij of zij beland is. Het is dus eerst belangrijk dat je ze gaat vertellen wat zij aan jou kunnen gaan hebben.
Open dus altijd met een zin waar de bezoeker een één op één connectie mee gaat hebben. Dit aanvullend met een afbeelding of videoheader. Blijf opletten dat je hierin vertelt wat de bezoeker aan je heeft en niet beelden laat zien die alleen maar voor verwarring zullen gaan zorgen.
Tip 2 Niet te veel overdrijven
Een van de meest gemaakte fouten is het te veel overdrijven. Woorden als fantastisch, enorme, geweldig, etc. klinken leuk maar wanneer je ze te veel gebruikt zal het tegen je gaan werken. Je komt hierdoor namelijk als snel commercieel over. Commercie jaagt mensen de stuipen op het lijf.
Daarnaast kan het zo zijn dat iets wat voor jou geweldig is, voor een bezoeker helemaal niet zo is. Het wordt dan steeds lastiger om die connectie weer op te zoeken.
Overdrijf daarom niet te veel in je teksten. Gebruik dit soort woorden dus alleen als het echt een toegevoegde waarde is.
Tip 3 Gebruik afbeeldingen
Het is geen geheim dat mensen liever naar plaatjes kijken dan dat ze teksten lezen. Het is daarom fijn om afbeeldingen op je website te plaatsen. Echter hebben bepaalde soorten afbeeldingen een extra voordeel om hogere conversies te behalen. Mensen zijn namelijk gevoelig voor afbeeldingen van baby’s, vrouwen en voedsel.
Dit klinkt misschien onlogisch maar ons reptielenbrein kijkt graag naar dit soort afbeeldingen. Wanneer je deze dus plaatst naast een stuk tekst zal het grootste deel van je bezoekers niet eens aandacht besteden aan je tekst. Hun aandacht gaat namelijk uit naar de afbeeldingen.
Gebruik afbeeldingen in je voordeel
Het lijkt nu misschien logisch om het gebruik van afbeeldingen te voorkomen wanneer je belangrijke informatie hebt voor je bezoeker. Maar deze afbeeldingen kun je ook in jouw voordeel gebruiken.
Door mensen te gebruiken op je pagina, pak je snel en eenvoudig de aandacht van bezoeker. Wanneer deze mensen vervolgens wijzen of kijken naar een bepaald iets zal dit er voor zorgen dat de aandacht daar naartoe wordt verlegd.
Met voedsel zal dit moeilijk gaan, maar een foto van een mens die kijkt of wijst naar een belangrijk stukje tekst zorg je er voor dat deze veel meer wordt gelezen. Het kan dus interessant zijn om afbeeldingen van jezelf te plaatsen met een bepaalde handeling richting een stukje tekst. Dit werkt natuurlijk ook zo met buttons.
Hieronder heb ik het praktisch voor je uitgebeeld. Ik heb rood omcirkeld wat de aandacht pakt voor een bezoeker. Zoals je ziet trekt in de linker afbeelding de button de aandacht omdat je er iemand naar ziet kijken. Rechts is dit anders het geval, omdat diegene je aankijkt pakt dit veel meer de aandacht.
Tip 4 Vertel precies wat een button doet
Het plaatsen van buttons op je website is sowieso al enorm conversie verhogend. Wanneer je het uiterste hier uit wilt halen moet je goed opletten wat je in knoppen zet. Voor een bezoeker is het vervelend (en conversie killend) wanneer ze op een knop klikken er niet gebeurd wat de knop ze juist daarvoor heeft verteld.
De tekst in een knop moet dus altijd precies omschrijven wat een knop doet. Zorg altijd voor een korte en duidelijke omschrijving. Vertel letterlijk waar de knop mensen heen brengt.
Daarnaast kun je dit ook toepassen om mensen over te halen een bepaalde knop niet te gebruiken. Krijgen mensen namelijk de optie ergens van weg te klikken, dan kun je ook hier precies vertellen wat ze mislopen met deze actie. Kiezen ze bijvoorbeeld niet voor jouw e-book, dan kan de button zeggen: nee ik heb liever geen succes in …!
Tip 5 Mensen kopen niet bij de goedkoopste
Een grote fout die nog steeds veel wordt gemaakt is het uit gaan dat het hebben van de laagste prijs de grootste reden is om te kopen. Slechts 14 procent van de mensen doen online hun aankoop puur alleen op prijs. 86 Procent doet dit dus niet. Leg je focus online daarom niet op de goedkoopste zijn. Slechts een kleine groep is daar gevoelig voor.
Je zal hierdoor namelijk een groot deel van je klanten mis gaan lopen. Goedkoop wordt namelijk vaak geassocieerd met iets van lage kwaliteit. Uit verschillende onderzoeken blijkt ook, wanneer het product duidelijk onder de normale prijs zit, het slecht verkoopt. Mensen gaan er vanuit dat het voor die prijs niet kan, en kopen het daarom alsnog niet.
Goedkoop wordt geassocieerd met een lage kwaliteit
Tip 6 Lezers geven niet om het proces
Lezers geven weinig om het proces, maar meer om het begin en einde. Een goed voorbeeld hiervan is lijstjes. Het toevoegen van lijstjes is een sterk element om overzicht te creëren. We associëren lijstjes of opsommingen namelijk graag met samenvattingen.
Omdat bezoekers vaak eerst je pagina’s door scrollen werken lijstjes hier effectief op. Veel zullen eerste je opsommingen en kopjes lezen om te bepalen waar de tekst inhoudelijk over gaat. Het toevoegen hiervan is dus enorm effectief.
Zorg er wel altijd voor dat je opsommingen beginnen en eindigen met de belangrijkste punten. Lezers geven namelijk alleen maar om het begin en eind. De rest wordt of toch weer vergeten of niet goed gelezen. Je belangrijkste reden om bijvoorbeeld iets bij je te kopen moet je dus altijd aan het begin en einde plaatsen.
Let ook op dat wanneer je met lijstjes werkt, op bijvoorbeeld een verkooppagina, je niet inhoudelijk gaat vertellen wat het is. Vertaal liever het eindresultaat naar de bezoeker, door te vertellen wat het gevolg is van jouw product of dienst. Dit kun je ook omgekeerd doen door te vertellen wat je misloopt wanneer ze iets niet doen.
Opsommingen op je website
Het plaatsen van opsommingen kan conversie verhogend werken op bijvoorbeeld een verkooppagina. Verwerk je hier de punten in die jouw product of dienst oplevert dan zal een bezoeker deze waarschijnlijk als een van de eerste dingen opmerken en lezen.
Schrijf opsommingen altijd zo dat je het vertaald naar het eindresultaat voor de lezer. Hierdoor maak je die connectie en zorg je er voor dat je niet juist weg klikken door het lezen van je lijstje.
Tip 7 Mensen ronden graag af
Heb je wel eens gevraagd aan een ober wat je bestelling was nadat je hebt afgerekend? Grootte kans dat hij dit dan niet meer weet. Wanneer wij mensen met iets bezig zijn onthouden we het haarfijn. Wanneer we eenmaal iets afgerond hebben vergeten we het ook zo weer.
Mensen ronden graag dingen af zodat ze het kunnen vergeten. Is dit nog niet geval zit het vast in ons onderbewustzijn en onthouden we het allemaal. We houden er dus van om dingen af te ronden en weer te vergeten. Op je website kun je hier slim gebruik van maken.
Wanneer bezoekers constant worden herinnert aan het feit dat ze iets nog niet hebben afgerond, voelen ze steeds de frustatie van het niet afgeronde proces. Vandaar dat vele grote webshops je constant herinneren aan het feit dat er nog iets in je winkelwagen zit. In ons hoofd gaat er dan een belletje rinkelen over de niet afgeronde aankoop.
Doe dit bijvoorbeeld bij het aanmelden voor je nieuwsbrief. Wanneer ze dit doen met een two-step opt-in kun je een balk plaatsen bovenin met daarin aangegeven hoe ver ze zijn met de inschrijving. Je kunt bijvoorbeeld ook neer zetten dat ze er bijna zijn en nog slechts één stap hoeven te doorlopen.
Je zult merken dat bezoekers vaker over zullen gaan op een conversie. Simpelweg om maar een iets af te kunnen vinken.
Voortgangsbalk
Een ander handig element is de voortgangsbalk bovenaan je pagina. Zo krijgen mensen steeds te zien waar ze op de pagina zijn. Ze weten dan hoe ver ze in het proces zijn en worden er constant aan herinnert dat ze nog niet klaar zijn.
Tip 8 Autoriteit is belangrijk
In een verkoopproces is autoriteit enorm belangrijk in de ogen van de kopende partij. Zeker wanneer het gaat om een onderwerp waar het betreffende persoon niet veel verstand van heeft. Autoriteit kan dan vaak de doorslag geven of iemand wel of niet over gaat op het aankopen van je product of dienst. Iedereen wil namelijk een zo goed mogelijk iets aanschaffen en niet later hoeven te concluderen dat ze de kat in de zak hebben gekocht.
Autoriteit uitstralen op je website kan op twee verschillende manieren. Door het zelf te zeggen of door een ander het te laten zeggen over jou. Begrijpelijk is, dat wanneer een ander iets over je zegt, dit veel meer indruk maakt op bezoekers.
Testimonials
Wil je autoriteit uitstralen vanuit je bezoekers dan werken testimonials erg goed. Dit is een korte recensie die over jou gegeven wordt. Dit kun je doen door middel van tekst of een video. Uiteraard werkt een video beter omdat mensen hier een concreet beeld bij hebben.
Heb je niet de mogelijkheid om een video te schieten van je klanten, plaats dan een testimonial met tekst. Probeer altijd een foto en bedrijfsnaam hierbij te vermelden. Hierdoor krijgt de bezoeker een beter beeld en straal je meer autoriteit uit.
Zelf autoriteit kweken
Heb je geen testimonials van klanten of willen ze deze liever niet geven in jouw branche. Dan zul je zelf de autoriteit moeten kweken. Vertel bijvoorbeeld hoeveel jaar ervaring je hebt of hoeveel projecten je al hebt afgerond. Heb je al een aantal jaren ervaring wordt dit geassocieerd met autoriteit en zal dit je helpen in het converteren.
Een andere effectieve manier is het toevoegen van zinnen als: de nummer één in, of de grootste van. Deze zinnen zeggen vaak niks over de kwaliteit of expertise van een bedrijf en haar producten of diensten, maar het wekt wel vertrouwen. Ga dit natuurlijk niet verzinnen. Bezoekers hebben snel genoeg door als het een leugen is en zullen hier op afknappen.
Tip 9 Laat mensen schrikken
Conversie begint veelal bij headers. Deze zullen namelijk de lezer moeten overtuigen om door te klikken en verder het conversieproces in te gaan. Een goede header is daarom enorm belangrijk. Hij zorgt tegelijkertijd voor verbazing en nieuwsgierigheid.
Zorg dus dat er in je headers altijd een verassing zit die mensen niet aan zagen komen. Je zult een angst moeten laten ontstaan dat als ze niet doorklikken, ze iets missen. Dit kun je bijvoorbeeld doen door ze te behoeden van iets. Bijvoorbeeld door te vertellen welke fouten ze begaan als ze een bepaald iets niet weten.
Wanneer je angst kan laten oproepen omdat mensen bang zijn iets te missen wanneer ze niet doorklikken, zul je merken dat je conversie sterk verbeterd.
Sla echter niet door in het verzinnen van opvallende koppen. Is de kwaliteit van de content namelijk niet hetzelfde als de header dan klikken mensen weg. Hetzelfde wanneer je constant headers gebruikt die enorm opvallen. Je lezers worden hier als het ware immuun voor.
Tip 10 Vertel een verhaal
Beeld jij je als je een boek leest ook altijd het verhaal in? Je bent niet de enige. Verhalen zijn een erg handig wapen als je effectieve teksten wilt schrijven. Mensen zullen in hun hoofd een beeld gaan vormen. Hierdoor laten verhalen een betere indruk achter en worden ze beter onthouden. Vandaar dat je veel verhalen uit boeken beter onthoudt.
Vertel een verhaal op je website
Het werken met verhalen is dus een krachtig wapen om bezoekers iets te vertellen. En Je kunt dit toepassen op bijna al je pagina’s.
Door bijvoorbeeld te vertellen van een situatie van een persoon voor- en na- het afnemen van jou product of dienst. Benadruk dan de pijnpunten van die persoon en hetgeen wat het heeft opgeleverd door met jou in zee te gaan. Wanneer lezers zich weten te identificeren met deze persoon dan zullen ze een echte band opbouwen en is de kans aanzienlijk groter dat ze ook met jou willen gaan werken.
Tip 11 Creëer schaarste
Een effectieve manier om twijfelende mensen toch over te laten gaan op aankoop is het creëren van schaarste. Wanneer mensen namelijk twijfelen over het aanschaffen van iets, ontwikkelen ze ongemerkt een band hiermee. Wanneer ze te horen krijgen dat ze dit mogelijk kwijt kunnen raken omdat een product bijvoorbeeld bijna uitverkocht is, kan dit net de genoeg zijn om mensen toch over te laten gaan op aankoop.
Verkoop je bijvoorbeeld een fysiek product waarvan je een maximaal aantal hebt dan kan het zinvol zijn om te vertellen wat de voorraad is. Gaat het om een seminar, dan kun je aangeven hoeveel vrije plekken er nog zijn. Laat hierin wel zien dat er schaarste aan het ontstaan is. Doe dit bijvoorbeeld door aan te geven dat er nog slechts een aantal plekken van het geheel over zijn, waardoor mensen doorhebben dat als ze wachten met het over gaan op aankoop, ze misschien te laat zijn.
Dit werkt natuurlijk ook andersom. Is je voorraad gigantisch helpt dit niet. Mensen denken dan dat er later ook nog wel genoeg zal zijn en dat er geen haast bij komt kijken.
Tip 12 Mensen weten pas wat ze missen als ze het kwijt zijn
Hand in hand met het creëren van schaarste, gaat het feit dat mensen vaak pas achteraf realiseren wat ze missen. Mensen gaan zich vaak pas realiseren wat ze hadden, wanneer ze dit kwijt zijn. Dit kun jij toepassen op je website. Door mensen af te stoten kun je er dus juist voor zorgen dat ze bij je willen kopen.
Dit doe je door aan te geven dat mensen nog niet klaar zijn of helemaal niet aan de eisen voldoet om je klant te worden. Mensen gaan dan namelijk redenen bedenken waarom ze dat wel zijn. Hierdoor overtuigen mensen zichzelf dat ze iets af moeten gaan nemen.
Het is namelijk heel menselijk wanneer mensen ons vertellen dat we iets niet kunnen, ons zelf en diegene te willen overtuigen dat dit niet waar is. Krijg je dus te horen dat je iets niet kunt, ga je zelf de redenen bedenken waarom je dat zeker wel kunt. Zo zorgen mensen er dus zelf voor dat ze overtuigd worden van het afnemen van je product of dienst.
Tip 13 Iedereen zoekt bevestiging
Het zoeken naar bevestiging is iets mens eigen. Zeker wanneer we net een aankoop hebben gedaan. Wanneer we namelijk iets kopen ontstaat er altijd twijfel, we vragen het ons af of we wel de juiste keuze hebben gemaakt. Als verkopende partij is het dan ook enorm belangrijk dat je er voor zorgt dat mensen niet terug komen op deze aankoop.
Dit kun je doen door de bevestiging te geven aan klanten. Je moet ze laten weten dat ze de juiste keuze hebben gemaakt door hetgeen wat ze bij jou af hebben genomen.
Niet bedankten, maar bevestigen
Komen mensen dus bijvoorbeeld op een bedankpagina moet je alles doen behalve het bedankten voor een aankoop. Mensen hebben hier niets aan. Bevestig liever dat ze de juiste keuze hebben gemaakt. Laat hierbij ook jezelf zien. Neem dus bijvoorbeeld een video op waarin je ze verteld wat ze hebben aangeschaft en waarom dit de juiste keuze voor hun is geweest.
Hiermee voorkom je dat klanten later niet van dit gevoel afkomen en terug gaan komen op hun aankoop.
Cursus over webpsychologie
Als je meer wilt leren over webpsychologie raadt ik je van harte de trainingen van de Imu aan. Deze gaan dieper in op zaken zoals webpsychologie. Voor informatie verwijs ik je graag door naar hun cursussen.
Webpsychologie toepassen
Dat was hem dan. Mijn ‘masterclass’ blog over webpsychologie. Ik hoop dat je met deze tips een hoop verbeterpunten hebt kunnen vinden om met jouw website een hogere conversie te gaan behalen. Als je vragen of opmerkingen hebt over deze blog of in het algemeen over webpsychologie, laat dan even een reactie achter. Veel succes toegewenst met het optimaliseren van jouw website!
0 reacties