Als je een product wilt gaan kopen via het internet is de kans groot dat je dit doet bij de suggesties die Google voor je verzameld. Dit is makkelijk want Google verzameld deze bedrijven voor je zodat jij de keuze niet meer zelf hoeft te maken. Voor een webshop is het dus erg fijn als je bovenaan verschijnt in Google.
Je webshop optimaliseren voor Google is een ingewikkeld maar lonend vak. Met handige technieken en strategieën kun je er voor zorgen dat je hoog gaat scoren in Google en bovenaan in de resultaten verschijnt. Ook voor een webshop kun je veel van de website zoekmachine optimalisatie technieken toepassen om ervoor te zorgen dat je bovenaan komt. Echter zitten hier wel een aantal verschillen tussen die bepalen hoe succesvol je uiteindelijk zal zijn.
SEO voor een webshop is grotendeels te vergelijken als die voor een website zelf. Echter zitten er net een aantal verschillen tussen die bepalen hoe goed je webshop gaat scoren. In deze blog vertel ik je hoe je jou webshop kunt optimaliseren voor zoekmachines zodat die bovenaan gaat scoren en je meer omzet kunt gaan realiseren.
Inhoudsopgave
Verschil tussen een website en webshop
Hoewel een webshop en website van de buitenkant veel op elkaar lijken zit er een groot verschil tussen beide. Het verschil zit hem vooral in het doel. Waar een webshop is ontworpen om verkopen te realiseren, werkt een website beter voor het overdragen van informatie. Natuurlijk kun je ook met een website producten verkopen maar in eerste instantie is het bedoeld om informatie over te dragen.
De systemen van beide zijn anders ingericht. Een webshop is ingericht om te verkopen. Het is dus zo ontworpen dat het prijzen en voorraad laat zien. Alles wat webshop systemen hebben is zo ontwikkeld dat er verkopen gerealiseerd worden. Ze zijn gemaakt voor bezoekers die hun portemonnee al in de hand hebben en er klaar voor zijn om iets te gaan kopen en legt de focus dus op conversie.
Een website is van nature gemaakt om informatie te delen. Zo kun je eenvoudig pagina’s vullen met informatie en bijvoorbeeld een blog starten om kennis en ervaringen te delen. Hierdoor is een website een uitstekend middel voor marketingdoeleinden. De techniek focust zich op leesbaarheid.
Een website gebruik je voor marketing, een webshop gebruik voor sales
Domein
Naar te technische aspecten verschillende beide ook vaak door hun domeinnaam. Een webshop maakt veel meer gebruik van woorden die aantonen dat het gaat om het verkopen van producten of diensten. Er komt bijvoorbeeld het woord shop of winkel in voor. Een domein voor een website omschrijft veel meer. Hier zullen niet zo snel woorden voorkomen die aantonen dat het om het verkopen van iets gaat.
Hoe pas ik SEO toe op mijn webshop
Het optimaliseren van een webshop gaat op een aantal punten anders dan het optimaliseren van een website. De kunst zit hem in het verwerken van zoveel mogelijk informatie op de weinige plekken die een webshop voor SEO biedt. Zo moet je effectief gebruik maken van je meta description en meta title en de product omschrijving.
Categoriseren
Effectieve webshops zorgen ervoor dat ze logisch ingedeeld zijn en producten goed gecategoriseerd zijn. Per specificatie worden producten ingedeeld zodat ze verschijnen op verzamelpagina’s. Dit maakt het voor de bezoeker makkelijker om te zoeken en krijgt Google een beter overzicht over het assortiment en wat de producten precies inhouden.
Een voorbeeld zijn televisies. Omdat veel televisies verschillen qua technische aspecten kun je ze bijvoorbeeld categoriseren op grootte. Je verdeeld elke tv dan in per grootte en zorgt ervoor dat bezoekers de kans krijgen hierop te zoeken. Dit kun je dan bijvoorbeeld ook doen met kwaliteit van het scherm, aansluitingen, etc.
Door alles logisch in te delen zorg je voor een logische structuur in je webshop. Dit is fijn voor je bezoekers maar ook voor Google zelf die je website beter kan gaan begrijpen.
Verzamelpagina’s
Grote webshops met veel producten scoren het algemeen het best op verzamelpagina’s. Dit zijn de pagina’s waar alle producten worden getoond die aan de zoekopdracht van een bezoeker voldoen. Wanneer je bijvoorbeeld zoekt op televisies kopen krijg je niet een specifieke televisie te zien die zeer waarschijnlijk toch niet degene is die je zocht, je krijgt een pagina te zien met een verzameling televisies. Zodat je zelf een keuze kunt maken.
Via deze pagina’s kun je specifiek warme bezoekers krijgen. Deze bezoekers worden niet voor niets door Google naar deze pagina doorgestuurd. Al deze bezoekers zijn warm en in een koopmodus. Ze zullen dus sneller overgaan op aankoop.
Om een goede verzamelpagina op te bouwen is het belangrijk zoveel mogelijk informatie te geven over de producten. Zet dus bovenaan deze verzamelpagina een kleine omschrijving van de producten. Verwerk hierin je zoekwoorden op een natuurlijke manier. Zorg er daarnaast dat je alle categorieën op een logische manier toont bijvoorbeeld in de zijbalk van je pagina.
Productpagina’s
Ook je productpagina moet je optimaliseren voor Google. Echter moet je rekening houden met linkjes. Je moet een productpagina eigenlijk zien als een verkooppagina. Een bezoeker is warm en klaar om je product aan te schaffen. Elke afleiding is dan een gevaar in het koopproces van je klant. Verwerk dus geen linkjes in deze pagina die afleiden en bezoekers doorsturen naar een andere pagina.
Verder kun je net als op andere pagina’s je zoekwoorden verwerken op cruciale plekken als je meta title en meta description. Daarnaast raad ik je ook aan om de specifieke productcode toe te voegen. Hierdoor vergroot je ook je vindbaarheid.
Schrijf je productpagina dus voor je bezoeker en niet voor Google. Hierdoor zul je zien dat je meer conversie kunt realiseren omdat je precies vertelt wat een bezoeker wilt horen.
SEO strategie voor je webshop
In de ogen van Google zijn er vier verschillende soorten bezoekers. Bezoekers die willen kopen, ergens heen willen gaan, iets willen gaan doen en bezoekers die iets willen weten. Een webshop lijkt in eerste instantie alleen relevant voor bezoekers die een kopend motief hebben.
De kracht van een effectieve webshop zit hem er echter in wanneer je bij een bezoeker die op zoek is naar informatie een behoefte tot koop kunt laten ontstaan. Veel webshops zijn geoptimaliseerd om kopende bezoekers te ontvangen en te voorzien van datgene waar ze naar op zoek zijn. Wanneer echter iemand zoekt naar informatie kan het zomaar zijn dat die de behoefte heeft iets te kopen maar dit zelf nog niet weet.
Het nadeel is echter dat je met alleen een webshop deze behoefte niet kunt laten ontstaan. Je kunt met een webshop alleen de kopende bezoeker van dienst zijn. Het is daarom wanneer je meer verkeer naar je webshop wil zeer aan te raden een blog of website ernaast neer te zetten.
Waarom een website onmisbaar is voor de SEO van je webshop
Via een webshop is het helaas niet mogelijk om te bloggen of veel content te delen. Daarom is het verstandig ook een website te ontwikkelen die zorgt voor extra verkeer naar je webshop. Hierdoor kun je namelijk de bezoekers via Google die op zoek is naar informatie van dienst zijn en informeren.
Je kunt mensen die opzoek zijn naar informatie hiervan voorzien. Wanneer uit deze teksten blijken wat ze moeten doen kan het zomaar zijn dat er een behoefte ontstaat waarvan ze zelf nog helemaal niet wisten dat ze die hadden. Wanneer iemand bijvoorbeeld zoekt naar hoe zwaar het is om te trainen voor een marathon kan het zomaar zijn dat diegene dit zelf wil gaan doen. Het kan dan zinvol zijn wanneer je hardloopschoenen verkoopt deze mensen naar je website te krijgen. Wanneer je de behoefte voor nieuwe hardloopschoenen kun laten ontstaan in je teksten kun je ze doorsturen naar je webshop en zo nieuwe klanten verwelkomen.
Het hebben van een website naast je webshop heeft dus enorme voordelen voor de aantal verkopen die je kunt gaan realiseren. Je kunt op deze manier namelijk veel nieuwe bezoekers genereren via content die je ontwikkeld via je website. Vervolgens wanneer het je is gelukt om een behoefte te laten ontstaan kun je ze doorsturen naar je webshop.
Gratis content via een community
Een andere manier om content te verkrijgen zonder dat je er zelf veel moeite voor hoeft te doen is het starten van een community. Hier kunnen klanten hun verhaal doen over jou producten. Deze content kan gewoon worden geïndexeerd door Google waardoor het ook SEO voordelen heeft.
Een goed voorbeeld hiervan is de IKEA. Zij laten klanten hun creaties delen via de community. Hierdoor kunnen andere mensen weer ideeën opdoen over wat ze met hun ruimtes of meubels kunnen doen. Bezoekers krijgen constant ideeën over wat ze zouden kunnen doen. Binnen deze websites zijn vervolgens linkjes geplaatst naar de specifieke meubels van de IKEA. Zodat ze deze producten aan kunnen schaffen.
Zo krijgt hun webshop nieuwe bezoekers omdat hun website om een gratis manier content creëert. De kosten voor IKEA zitten hem alleen in het ontwikkelen van een goed systeem die dit kan regelen. De content is verder gratis.
Daarnaast is het een voordeel dat bezoekers andere mensen aan de slag zien gaan met hun producten. Dit maakt de producten een stuk levender en zorgt voor autoriteit. Klanten horen namelijk liever dingen van andere klanten dan van het bedrijf.
Aan de slag
Nu je deze blog hebt gelezen weet je hoe je aan de slag kunt gaan met de SEO van je webshop. Met een aparte website kun je via concentmarketing eenvoudig meer webshop bezoekers genereren. Ga je zelf aan de slag met een van mijn tips, dan zou ik het leuk vinden als je een reactie achterlaat. Daarnaast kun je ook voor vragen bij ons terecht. Veel succes met het SEO ready maken van je webshop.
0 reacties