Als je zzp’er bent ken je het wel. Heel de dag bellen. Alles gaat via de telefoon. Als mensen een vraag hebben over je product of diensten bellen ze je al gauw op. Logisch want als zzp’er heb je buiten misschien wat folders en een advertentie niet echt verdere informatie voor (toekomstig) klanten.
Laat staan dat je een website hebt. Een zzp’er heeft niks aan een website, toch? Fout! In deze blog ga ik jou als zzp’er hiervan overtuigen. Want zeker voor zzp’ers, is het hebben van een website essentieel.
Na het lezen van deze blog zal je overtuigd zijn van het nut. Maar nog belangrijker, je zal overtuigd zijn van de waarde van een website. Ben jij een zzp’er die nog niet overtuigd is van het hebben van een website? Dan nodig ik je van harte uit deze blog eens goed te lezen.
Inhoudsopgave
Reden 1 Digitaal visitekaartje
Het eerste grote voordeel is je online aanwezigheid. Je visitekaartje uitdelen zorgt ervoor dat je offline bekendheid genereert. Je website zorgt voor de online bekendheid. Het is een plek voor potentiële klanten om je te leren kennen. Maar ook voor bestaande klanten een plek om met je in contact te komen.
Daarnaast biedt het je bezoekers de kans eenvoudiger met je te communiceren. Via een contactformulier of chatbot voorkom je dat ze je zomaar gaan bellen. Nu geef je ze namelijk de kans op een andere manier contact met je op te nemen. Heeft de vraag of opmerking geen haast hoeven ze je niet direct te bellen. Jij kunt ze dan gewoon helpen wanneer je daar zelf tijd en zin in hebt.
Reden 2 Bron van informatie
Naast dat een website voorkomt dat mensen je zomaar bellen om met je in contact te komen. Is er ook nog op een andere manier voordelig. Op je website heb je namelijk genoeg kans om informatie te geven over je bedrijf, product en diensten. Vragen die ze beantwoord krijgen op je website. Ze hoeven dan niet te bellen.
Je website kan dan als verkoper voor je bedrijf gaan werken. Het geeft bezoekers namelijk de informatie die ze zoeken. Is jouw website echt goed. Dan overtuigd het je bezoekers van je expertise. Je website is dan eigenlijk je eigen verkoper die online sales voor je maakt.
Reden 3 Autoriteit
Naast informatie geven kun je ook een deel autoriteit kweken. Via een portfolio kun je eenvoudig laten zien welk werk je al uitgevoerd hebt. Dit zorgt voor autoriteit. Iets wat in een verkoopproces enorm belangrijk is.
Pak je het helemaal serieus aan kun je ook nog logo’s van klanten en testimonials toevoegen. Al deze dingen zorgen voor autoriteit. Enorm belangrijk, zeker als jouw website een groot deel van de verkopen op zich neemt.
Imago
Via je website kun je als het ware een imago opbouwen voor je bedrijf. Iets was via andere mediums lastig is. Je kunt echt je verhaal kwijt. Je kunt vertellen wie je bent en wat je voor (toekomstige) klanten kunt gaan betekenen.
Reden 4 Marketing
Daarnaast is je website een enorm krachtig marketing middel. Zeker in combinatie met bijvoorbeeld social media, e-mailmarketing of een andere middelen. Het kan als verlengde werken, maar ook als basis. Met websites zijn er namelijk meerdere manieren om bezoekers daadwerkelijk tot klant om te zetten.
Bijvoorbeeld zoekmachine optimalisatie en het adverteren binnen zoekmachines zijn eenvoudige en zeer effectieve manieren om meer website bezoekers te genereren. Is je website ook geoptimaliseerd voor de bezoeker, dan kun je ze omzetten tot klant.
Een website kan als marketing middel werken en er voor zorgen dat je nieuwe klanten verwelkomt. Een website werkt dus twee kanten op.
Website of social media?
Hetgeen waar veel zzp’ers mee aan de slag gaan wanneer ze online aanwezig willen zijn is social media. Social media is een enorm effectieve manier om veel mensen te bereiken. Zeker wanneer je hulp van andere inschakelt. Of je het nu hebt over adverteren of het vragen aan vrienden om je content te delen.
Echter zijn de opties van social media schaars. Je hebt weinig ruimte om daadwerkelijk belangrijke content statisch te plaatsen en informatie over bijvoorbeeld je diensten verdwijnen op je tijdlijn. Dit zorgt ervoor dat mensen die dit later op willen zoeken content niet eenvoudig kunnen vinden. Ze zullen zelf actief aan de slag moeten gaan deze content te vinden.
Daarnaast bepaal je niet zelf wat een bezoeker ziet. Via een website kun je bewust bezoekers een bepaalde richting op sturen. Je kunt als het ware de weg bepalen die bezoekers moeten gaan nemen. Je kunt ze gericht richting een conversie sturen.
Tijdbesparend en meer opties
Een statische website is over het algemeen de meest voor de hand liggende keuze voor een zzp’er. Omdat dit slechts een eenmalige actie vereist is dit tijdbesparend vergeleken met het bijhouden van een social media account. Dan praten we nog niet eens over de verschillende soort content die je zult moeten produceren als je met meerdere kanalen aan de slag gaat.
Ook de opties via sociale media zijn schaars. Je bent en blijft altijd afhankelijk van het medium. Verandert er iets in het algoritme of verdwijnen er opties heb je daar maar mee te dealen. Bij het ontwikkelen van een website zijn de opties oneindig. Daarnaast ben je van niemand afhankelijk dan de ontwikkelaar en zijn of haar expertise.
Kosten
Wanneer je echt goed aan de slag wilt gaan met zowel social media als een website is uitbesteden zeker aan te raden. Het voorkomt dat je veel tijd en moeite in iets stopt zonder resultaten te zien. Daarnaast zijn de resultaten die je behaalt simpelweg veel beter wanneer je dit door een professional laat doen.
Het verschil tussen websites en sociale media zal in kosten verschillen. Waarbij het ontwikkelen van een website een eenmalige investering is. Tot op zekere hoogte. Zit je bij social media vaak vast aan hogere abonnement kosten per maand.
Conclusie
Als je mijn blog hebt gelezen is de kans groot dat je overtuigd bent geraakt van het feit dat websites zeker iets te bieden hebben voor zzp’ers. Ze kunnen wanneer ze op de juiste manier worden ingezet veel betekenen voor je bedrijf. Het zorgt voor nieuwe klanten en voorkomt dat je voor elke vraag maar gewoon gebeld wordt. Mocht je vragen hebben of zelf geïnteresseerd zijn in een website? Laat dan even een reactie achter of neem contact met mij op.
0 reacties